رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به درخواست اصحاب رسانه و فعالان گردشگری برای حضور در صحن شورا و دریافت پاسخ سوالات خود از شورا و شهرداری در زمینه نتایج برگزاری اجلاس بین‌المللی راه ابریشم، گفت: مطالبات به‌حق مردم مبنی بر آورده این اجلاس جهانی باید پاسخ داده شود.
کد خبر: ۷۹۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸ 11 November 2019
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به درخواست اصحاب رسانه و فعالان گردشگری برای حضور در صحن شورا و دریافت پاسخ سوالات خود از شورا و شهرداری در زمینه نتایج برگزاری اجلاس بین‌المللی راه ابریشم، گفت: مطالبات به‌حق مردم مبنی بر آورده این اجلاس جهانی باید پاسخ داده شود.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ حسین قراباغی در پنجاه و چهارمین جلسه صحن شورا، با طرح چرایی اینکه چقدر رویداد جهانی «راه ابریشم» به آثار ثبت جهانی همدان کمک کرد؟؛ تأکید کرد: بیایند گزارش بدهند و بگویند که چه اقدامی شده است؟
دستاورد‌های اجلاس راه ابریشم ارائه شود/ تبدیل بنا‌های قدیمی به سفره‌خانه سنتی
قراباغی، بیان دستاورد‌هایی که توسط ایوبی دبیرکل یونسکو در خصوص دستاورد‌های اجلاس راه ابریشم بیان شد را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: علاوه بر این موضوع ما به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری موظف به پیگیری این موضوع هستیم تا به مردم نیز گزارش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه تحقق «شهر سبز» در راستای مطالبه‌گری است؛ اظهار کرد: در این سال‌ها شاهد برپایی رویداد‌های مختلف در همدان بودیم و مردم، نخبگان، خبرنگاران و حتی اعضای شورا اعتقاد داشتند هر رویدادی که برگزار می‌شود، باید نتایج اجرایی و ملموس داشته باشد.

قراباغی با بیان اینکه به‌منظور برگزاری اجلاس راه ابریشم، هزینه ۵۰۰ میلیون تومان از سوی شهرداری را مصوب کردیم، افزود: این اجلاس فرصت خوبی بود تا نقاط قوت و ضعف همدان در حوزه گردشگری بیان شود و به مانند رویداد‌هایی نبود که اثراتی نداشته باشد.

وی گفت: اجلاس بین‌المللی راه ابریشم باید دستاورد‌هایی داشته باشد که گزارش این مهم باید به نمایندگان پارلمان شهری و مردم ارائه شود؛ البته باید گفت: در حالی که هرمزگان هزینه‌ای نکرده، اما ثبت شهر بندرعباس از سوی یونسکو به عنوان «شهر خلاق» در حوزه صنایع‌دستی مورد توجه است که بسی جای سوال دارد.

قراباغی با اشاره به اینکه این اجلاس از ظرفیت متخصصان حوزه باستان‌شناسی برای معرفی استان و آثار باستانی و تاریخ و تمدن همدان بهره‌مند نشده است؛ ادامه داد: متأسفانه در این اجلاس قرار بود نشست ادیان نیز برگزار شود که تنها به تبلیغ اقلیت‌ها پرداخته شد.

وی معتقد است: نباید مطالبه مردم نادیده گرفته شود و این اجلاس برای شناسایی مشاهیر و مراکز گردشگری همدان هم مدنظر بود. 

قراباغی با انتقاد از اینکه برندسازی شهری در ین اجلاس مغفول مانده است؛ گفت: متأسفانه اجلاس راه ابریشم هیچگونه پیوست اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای شهر همدان نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با تأکید بر دعوت از فعالان گردشگری در این اجلاس، گفت: در برگزاری این اجلاس، نیمی از سالن خالی بود و با بی‌برنامگی، فعالان عرصه گردشگران در سالن حضور نداشتند.

قراباغی همچنین با بیان اینکه همدان تجربه برگزاری رویداد‌های بین المللی را داشته؛ گفت: متأسفانه برگزاری اجلاس راه ابریشم به خوبی اطلاع‌رسانی نشد و به دلیل عدم حضور خبرنگاران خارجی، شاهد انعکاس خوبی از اخبار اجلاس در سطح جهان نبودیم.

وی با اشاره به اینکه تشکیل تیم خبری ضعیف موجب شد خبری در حوزه بین‌المللی مخابره نشود؛ عنوان کرد: قرار بر این بود از ظرفیت استان‌های مختلف بهره‌مند شویم و تعدادی افراد به عنوان میهمان به این شهر بیایند؛ اما این مهم رخ نداد و دبیرخانه مخالفت کرد.

 تبدیل بنا‌های قدیمی به سفره‌خانه سنتی

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به نامه‌ای در خصوص تبدیل اماکن و املاک با سابقه قدیم واقع در بافت‌های ارزشی به ویژه پیاده‌راه بوعلی و اکباتان به موزه، هتل سنتی و...، گفت: این مهم در تعرفه مصوب سال ۹۸ به‌منظور ترغیب و بهبود فضای ظاهری ساختمان‌های واقع در رینگ اول منتهی به میدان امام (ره) در صورتی که شهروندان نسبت به زیباسازی مزبور اقدام کنند، تمام عوارض تعمیرات جزئی، نما و کسب پیشه همان سال مشمول عوارض نخواهد بود.

قراباغی افزود: تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری همدان در راستای کمک به احیا و باززنده‌سازی محلات و بافت‌های واجد ارز تاریخی، این بنا‌ها و بافت‌ها مشمول اخذ عوارض نمی‌شود.

وی ادامه داد: در راستای مساعدت بیشتر و کمک به امر گردشگری پیشنهاد شد که تعرفه ۹۸ تبدیل بنا‌های واجد ارزش تاریخی به سفره‌خانه سنتی با اعمال ۵۰ درصد ضریب تعرفه صنعتی محاسبه و اخذ شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار