مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از اجرای طرح بیمه اجباری از آبان ماه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۴ تا ۵ درصد جمعیت استان همدان فاقد پوشش بیمه‌ای باشند بنابراین این افراد مشمول بیمه اجباری سلامت می‌شوند.
کد خبر: ۷۹۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 23 October 2019
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از اجرای طرح بیمه اجباری از آبان ماه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۴ تا ۵ درصد جمعیت استان همدان فاقد پوشش بیمه‌ای باشند بنابراین این افراد مشمول بیمه اجباری سلامت می‌شوند.

به‌‎گزارش تابناک همدان، سیدسعید فرجی در جمع خبرنگاران، افزود: براساس بند الف. ماده ۷۰ قانون ششم توسعه کشور باید همه افراد جامعه تحت پوشش بیمه قرار گیرند و این تکلیف به بیمه سلامت داده شده تا تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه صندوق همگانی بیمه سلامت در سال ۷۴ شکل گرفت، اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت طرح بیمه همگانی آغاز شد که این صندوق مشمول افرادی بود که تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه‌ای نبودند.

فرجی با بیان اینکه طرح بیمه اجباری از آبان ماه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: کسانی که در سه دهک پایین قرار دارند به طور رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند البته تا استقرار کامل بیمه و استعلام آزمون وسع فعلا ۵۰ درصد حق بیمه از افراد دریافت می‌شود.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده بود ۱۰ درصد جمعیت استان فاقد بیمه باشند، ادامه داد: در سال اول ۲۰۰ هزار نفر به عضویت این صندوق درآمدند و در سال ۹۵ در استان همدان ۲۸۵ هزار نفر در این صندوق عضو شدند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان یادآور شد: در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ افرادی که پوشش بیمه‌ای قبلی شان تمام شده بود، به صندوق بیمه همگانی آمده و هزینه‌های زیادی به سازمان تحمیل شد.

فرجی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ قانون رفع همپوشانی به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شد و طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به تدریج بخشی از جمعیت ۲۸۰ هزار نفری کاهش یافت و در نهایت جمعیت تحت پوشش این صندوق به ۱۷۵ هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۵ هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه همگانی قرار دارند، تأکید کرد: در حال حاضر ۵۷ درصد از جمعیت استان همدان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این میزان ۶۵۰ هزار نفر در صندوق روستائیان، ۱۲۵ هزار نفر در صندوق کارکنان دولت، ۷۰ هزار نفر در صندوق سایر اقشار، ۱۰ هزار نفر در صندوق سایر اقشار و ۱۶۵ هزار نفر در صندوق بیمه همگانی عضو هستند.

این مقام مسئول الکترونیکی کردن سازمان بیمه سلامت را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند سال‌های اخیر دانست و یادآور شد: بر این اساس بیمه سلامت سیستم‌ها را مکانیزه کرده به‌طوریکه برای مراجعه افراد به بیمارستان‌ها نیاز به دفترچه نیست.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به طرح استحقاق سنجی، افزود: این طرح از شهریور سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر به صورت کامل مستقر شده است و بر این اساس نیازی به دفترچه بیماران نبوده و فقط با استعلام وضعیت بیمه‌ای اقدام به بستری و سایر خدمات پزشکی می‌شود.

وی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک از سال گذشته آغاز شده است، گفت: نسخه نویسی الکترونیک گامی به سوی پرونده الکترونیک سلامت است که براساس قانون باید همه پزشکان و مراکز درمانی این طرح را اجرایی کنند.

فرجی با تأکید بر اینکه نسخه نویسی الکترونیک اجبار بوده و قانون باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: در استان همدان ۶۰ پزشک نسخه نویسی الکترونیک را اجرایی کرده‌‍‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهر همدان به عنوان پایلوت نسخه نویسی الکترونیک انتخاب شده است، افزود: نسخه نویسی الکترونیک در سه شهرستان ملایر، اسدآباد و فامنین اجرا شده به صورت آزمایشی اجرا شد که در شهرستان ملایر خوب عمل شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با بیان اینکه در شهر همدان پزشکان استقبالی از نسخه نویسی الکترونیک نداشته‌اند، اظهار کرد: برای اینکه پزشکان در این طرح همکاری داشته باشند اهرم تشویقی درنظر گرفته شد و پزشکانی که نسخه نویسی الکترونیک داشته باشند، ۹۰ درصد نسخ را در همان ۱۰ روز اول ماه پرداخت خواهیم کرد.

فرجی درباره این خواسته پزشکان که از یک درگاه نسخه نویسی الکترونیک صورت بگیرد، اظهار کرد: پزشکان در مشکلاتی که با سامانه نسخه نویسی الکترونیک دارند، عنوان کردند که نسخه نویسی برای بیمه سلامت و تأمین اجتماعی از یک درگاه صورت بگیرد که این موضوع در دست پیگیری است.

وی جلوگیری از اشتباهات نسخه نویسی دستی، جلوگیری از مراجعات غیرضروری و کاهش هزینه‌های چاپ دفترچه و تسریع در پرداخت‌ها را از مزایای نسخه نویسی الکترونیک دانست.

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای مددجویان کمیته امداد توسط بیمه سلامت، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال مددجویان شهری کمیته امداد تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که در استان همدان پیش‌بینی شده بود ۱۹ هزار نفر مشمول این طرح شوند که تا کنون ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت استان همدان قرار گرفتند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هزینه سال ۹۶ سازمان در استان همدان ۴۰۴ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: هزینه سازمان در سال گذشته با کاهش ۹ درصدی به ۳۶۶ میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز به همین میزان کاهش به ۳۳۰ میلیارد تومان برسد.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از پرداخت ۸۵ درصد هزینه تیرماه مراکز دولتی دانشگاهی خبر داد و اظهارکرد: از سال گذشته پرداخت‌ها سامان پیدا کرده و در مراکز دانشگاهی و خصوصی به روز شده است.

وی با تأکید بر اینکه پیگیر مطالبات سال گذشته نیز هستیم، گفت: امیدواریم در یکی دوماه آینده مطالبات سال گذشته را به صورت یک‌جا پرداخت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار