این پرنده با طول بدن ۱۶۰ تا ۱۸۰ سانتی متر بزرگترین عضو خانواده پلیکان‌ها است و در ضمیمه I. کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه‌های در معرض انقراض معرفی شده و دارای ارزش حفاظتی است.
کد خبر: ۷۸۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 03 October 2019
پرنده پلیکان پا خاکستری که جزو گونه‌های آسیب پذیر محسوب می‌شود در بازدید مدیرکل و معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان از تالاب آق گل مشاهده و تصویر آن ثبت شد.

به گزارش مهر؛ از مهمترین عوامل تهدید کننده این پرنده در مقیاس بینالمللی می‌توان از دست دادن، تخریب و تغییر کاربری زیستگاه ها، شکار برای تجارت سنتی منقار، نا امنی ناشی از فعالیت‌های صیادی و گردشگری، کاهش منابع غذایی ناشی از بهره برداری بیش از حد از ذخایر ماهیان، مسمویت ناشی از آلودگی آب‌ها و برخورد با خطوط انتقال برق را ذکر کرد.

زیستگاه پلیکان پا خاکستری دریاچه‌ها و تالاب‌های بزرگ و کم عمق که در حاشیه فاقد پوشش گیاهی هستند و همچنین آب‌های ساحلی دارای پناه است.

این پرنده فقط از ماهی تغذیه می‌کند و تک همسر است و آشیانه اش توده‌ای حجیم از نی ها، شاخه‌ها و برگ‌های گیاهان گاهی به همراه قلوه سنگ‌ها است.

منطقه شکار ممنوع تالاب آق گل حدود ۸۳۰ هکتار وسعت دارد و در حد فاصل استان‌های همدان و مرکزی در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر قرار گرفته و تاکنون ۴۶ گونه از پرندگان ایران در تالاب آق گل مشاهده شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار