آتش نشانی یکی از مشاغل سخت و پردغدغه است که اگر در آن عشق نباشد و عاشق کارت نباشی نه می‌توانی به خوبی از عهده کار خود برآیی و نه رضایت قلبی داشته باشی.
کد خبر: ۷۸۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 01 October 2019
عشق در کشور و جامعه ما معانی بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عشق مادر و فرزند، عشق زوجین، عشق معلم به شاگرد، عشق به طبیعت و صد‌ها و هزاران مصداق برای این کلمه اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، عشق به خدمت و خدمات رسانی به خلق یکی از زیباترین و پسندیده‌ترین کار‌هایی است که انسان در ورای این عشق به باری تعالی و اوج رضایت قلبی رسیده و جز رضای معشوق به چیزی فکر نمی‌کند.

آتش نشانی یکی از مشاغل سخت و پردغدغه است که اگر در آن عشق نباشد و عاشق کارت نباشی نه می‌توانی به خوبی از عهده کار خود برآیی و نه رضایت قلبی داشته باشی.

به سراغ یکی از بازنشستگان سازمان آتش نشانی همدان که عمر و جوانی خود را صرف خدمت رسانی و تلاش در جهت ایجاد آرامش و امنیت در شهر همدان، کرده است، می‌رویم و در گپ و گفتی کوتاه به دغدغه‌های این شغل و خاطره‌های آن می‌پردازیم.

احمد اسماعیلی در ابتدای صحبت هایش درباره تعداد عملیات‌هایی که در آن‌ها حضور داشته است، سخن می‌گوید: به جهت آن که فرماندهی پایگاه را بر عهده داشتم در بیشتر عملیات‌های آتش نشانی حضور داشتم. حوادث آتش نشانی اغلب شب هنگام و زمانی که همه افراد در خواب به سر می‌برند و یا محل کار خود را ترک کرده اند، رخ می‌دهد.

این پیشکسوت حرفه آتش نشانی خدمات آتش نشانی را بسیار گسترده و امدادونجات را فقط یکی از شاخه‌های آن می‌داند و عنوان می‌کند: در هنگام بروز حوادث، افراد در ابتدا اقدام به خاموش کردن حریق کرده و از اعلام به آتش نشانی خودداری می‌کنند و بعد از افزایش آتش سوزی، حادثه را اطلاع می‌دهند که نیرو‌های خدماتی با ترافیک‌های موجود باید به محل حادثه عزیمت کنند و کار آن‌ها چند برابر می‌شود.

وی از اینکه این شغل با همه سختی‌ها جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: آتش نشانی همچنان جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود، اما بعد از حادثه پلاسکو، این قول به آتش نشانان داده شد که تاکنون خبری از این ماجرا نیست.

اسماعیلی در مرور خاطرات خود می‌گوید: در حادثه‌ای که در آن برای نجات فردی مقنی که در داخل چاه سقوط کرده بود، به محل حادثه عزیمت کردیم، در هنگام گزارش، فقط یک نفر مصدوم را اعلام کرده بودند که در زمان عزیمت متوجه شدیم همکار همین فرد نیز دقایقی قبل از رسیدن ما به داخل چاه رفته است تا همکار خود را نجات دهدو وقتی علت این کار را پرسیدیم، وی گفت که با شنیدن صدای آژیر آتش نشانی دلگرم شده و برای نجات به داخل چاه رفتم و این در حالیست که قبل از رفتن ما از ورود به داخل چاه وحشت داشته و فقط به حمایت و پشتگرمی آژیر آتش نشانی به یاری همکار خود شتافته است.

وی در خاطره‌ای دیگر بیان می‌کند: در عملیاتی که برای کشف جسد به سد اکباتان اعزام شده بودیم پس از یافتن و بالا آوردن جسد، متوجه فردی شدیم که همان لحظه در سمت دیگر سد حین شنا در حال غرق شدن است که بلافاصله به کمک او رفتم و نجاتش دادم که در یک روز و یک عملیات دو حالت مرگ و زندگی را در کنار هم دیدم.

این پیشکسوت حرفه آتش نشانی ادامه می‌دهد: از آنجایی که شغل آتش نشانی پر از اتفاقات و حوادث تلخ است شاغلان این حرفه در آینده به مشکلات و آسیب‌های روانی دچار می‌شوند و متأسفانه بیمه در این رابطه حمایت خاصی از این افراد انجام نمی‌دهد.

وی عنوان می‌کند: در بسیاری از عملیات‌ها دست، صورت و اندام آتش نشانان دچار سوختگی‌های شدید می‌شود، اما متأسفانه حمایت‌هایی درمانی زیادی انجام نمی‌پذیرد؛ به طور مثال در عملیاتی صورت بنده در اثر سانحه به شدت دچار سوختگی شد و به ناچار همه هزینه‌های درمانی را خودم متحمل شدم چرا که بیمه از پرداخت هزینه‌های آن سرباز زده و این هزینه را جزو عمل‌های زیبایی محسوب کرد.

اسماعیلی تصریح می‌کند: حتی در برخی از عملیات‌ها که نیرو‌های آتش نشانی دچار سانحه شده و به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند، متصدیان بیمارستان تا قبل از دریافت نکردن هزینه از قبول فرد سانحه دیده خودداری می‌کنند و این در حالیست که فرد مجروح در زمان رفتن به عملیات پولی برای صدمات احتمالی، در جیب و لباس خود نگذاشته و در بیمارستان تا رسیدن پول و آشنایان باید منتظر بماند و درد را تحمل کند که این دور از انصاف است.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: برخی از همشهریان گمان می‌کنند وقتی صداوسیما اقدام به پخش فیلم‌های مربوط به اقدامات این نهاد می‌کند، همکاران ما برای ضبط فیلم، نقش بازی می‌کنند در حالیکه اینگونه نیست و همه جا صداو سیما و ضبط فیلم نبوده و با این حال نیرو‌های آتش نشانی با جان و دل ارائه خدمت می‌کنند و حتی شب هنگام نیز با لباس‌های آماده خدمت می‌خوابند تا خدایی نکرده به محض وقوع حادثه زمان را از دست ندهند.

اسماعیلی از مزاحمت‌های تلفنی و سرکار گذاشتن نیرو‌های آتش نشانی به شدت گلایه می‌کند و می‌گوید: صداوسیما و رسانه‌های ما باید به این مسأله توجه کنند و در راه آگاه سازی مردم فرهنگسازی صورت بگیرد تا مردم از عواقب سرکار گذاشتن نیرو‌های آتش نشانی و یا مسائل ترافیکی موجود بر سر راه آتش نشانان مطلع شوند.

وی تأکید می‌کند: متأسفانه صداوسیما هر ساله هفت مهر اقدام به تهیه گزارشی از آتش نشانان کرده و تا سال بعد پرونده این گزارشات بسته می‌شود در حالیکه نباید اینگونه باشد و هر هفته درباره اطلاعیه‌ها و برنامه‌های آتش نشانی اطلاع رسانی صورت بگیرد تا رفته رفته مردم نسبت به این نهاد آگاه‌تر شوند. آتش نشانی این آمادگی را دارد تا برای همه ارگان ها، نهادها، آموزش و پرورش، سازمان‌ها و ... کلاس‌های آموزشی برگزار کند تا قدمی در راه فرهنگسازی مردم برداشته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار