مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو:
مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو گفت: اطلس تعاملات فرهنگی در مسیر جاده ابریشم اشتراکات کشور‌ها را شناسایی می‌کند و همدان درامتداد جاده ابریشم قرار گرفته و سعی داریم در زمینه آشنایی مردم با همدان و پیشینه تاریخی آن سهمی ایفا کنیم.
کد خبر: ۷۸۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰ 28 September 2019
مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو گفت: اطلس تعاملات فرهنگی در مسیر جاده ابریشم اشتراکات کشور‌ها را شناسایی می‌کند.

به گزارش تابناک همدان، از کمیته اطلاع‌رسانی اجلاس؛ مهرداد شباهنگ در دومین نشست کارشناسی گفت‌وگو و تاثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در مسیر جاده ابریشم در چهارچوب اطلس تعاملات فرهنگی در مسیر جاده ابریشم گفت: همدان درامتداد جاده ابریشم قرار گرفته و سعی داریم در زمینه آشنایی مردم با همدان و پیشینه تاریخی آن سهمی ایفا کنیم.

 وی با بیان اینکه نخستین بار برنامه جاده ابریشم ۳۰ سال پیش با عنوان مسیر‌های گفت‌وگو برگزار شد، گفت: این برنامه میراث مشترک در امتداد جاده را به بحث گذاشت.

شباهنگ با تاکید بر اینکه جمع آوری اطلاعات مستند از جاده ابریشم هدف‌گذاری شده است، افزود: ۲۵ کشور متخصصانی را برای جمع‌آوری این اطلاعات و حمایت از برنامه‌های جاده ابریشم در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه برای افزایش آگاهی جوانان از جاده ابریشم نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفتیم افزود: از جوانان خواستیم عکس‌هایی برای ما ارسال کنند که بدانیم از جاده ابریشم چه می‌دانند.

شباهنگ اظهار کرد: بیش از ۶ هزار اثر به این برنامه ارسال شده و امسال بار دیگر آن را برگزار می‌کنیم.

مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو خطاب به میهمانان حاضر در این نشست گفت: از شما درخواست می‌کنم جوانان کشورتان را به شرکت در این برنامه ترغیب کنید.

وی با بیان اینکه اطلس تعاملات فرهنگی ضمن جمع‌آوری اطلاعات تاثیرات فرهنگ‌ها را بررسی می‌کند و ردپای تاریخی جاده ابریشم را به بحث می‌گذارد، گفت: در این برنامه جامعه عمومی مدنظر است.
 
 شباهنگ با تاکید بر این که بیش از ۳۰ سال است که یونسکو سعی کرده در این زمینه قدم بردارد، گفت: هدف اطلس شناسایی عنصر‌های مشترک است.

وی با بیان اینکه این اطلس مضامین اصلی را شناسایی کرده و ۶ مضمون را اصل قرار داده است، اظهار داشت: هر کدام از این مضامین مجموعه‌هایی را در بر می‌گیرد که فناوری، نجوم، دریانوردی، معماری، کشاورزی، مدارس و خانه‌ها در این اطلس بررسی می‌شود و در مورد هنر و موسیقی و ساز‌های مختلف اجرا‌های هنری نیز بررسی‌هایی صورت می‌گیرد.

شباهنگ با بیان اینکه در مورد ورزش رشته‌های کشتی، تیراندازی با کمان، ورزش‌های رزمی و ورزش‌های فکری و ورزش‌های کودکان به بحث گذاشته می‌شود، گفت: در این اطلس سعی می‌کنیم عناصر مشترک قابل تبادل را شناسایی کرده بر روی آن‌ها بحث کنیم. 

وی با بیان اینکه در زمینه طب سنتی، معماری و خطاطی نیز برنامه‌هایی مدنظر است، گفت: در مورد غذا و آشپزی به عنوان یک مثال به چای می‌پردازیم چرا که چای یک میراث مشترک است و در مسیر جاده ابریشم هیچ کشوری چای را در انحصار خود نمی‌دانست و چای هرجا پا گذاشته با فرهنگ بومی آن منطقه تلفیق شده و همواره ارزش فرهنگی خود را حفظ کرده است.

مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو با بیان اینکه چای در ابتدا برای ابراز میزبانی از میهمان به وجود آمد و این عنصر را در همه جا حفظ کرده است، گفت: با این مثال از چای که عنصر مشترک میراث جاده ابریشم است و فرهنگ‌ها را به هم ربط داده، قصد کشف مضامین مشترک را داریم.

شباهنگ به مقوله دین و مذهب اشاره کرد و با بیان اینکه در مقوله دین و مذهبی یک نشست تخصصی برگزار و مضامین اصلی تا حدودی شناسایی شد، گفت: زیارت در همه مذهب‌ها وجود دارد و مفهوم احترام به مذاهب دیگر به عنوان ارزش‌های مذهبی قابل توجه است.

مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو به موضوع حج و طواف اشاره کرد و با بیان اینکه این موارد در مذاهب مشترک است، گفت: شخصیت‌های مذهبی قابل احترام هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار