ابراهیم فرامرزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته قنات‌های استان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در سال جاری نیز مزید بر علت شده و بسیاری از قنات‌های استان را از دایره انتفاع خارج کرده است.
کد خبر: ۷۸۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 15 September 2019
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه اعتبارات احیای قنات‌های استان کاهش یافته است گفت: ۵.۶ درصد از قنات‌های کشور در این استان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، فرامرزی افزود: تعداد کل قنات‌های همدان ۲ هزار و ۴۷۳ رشته است و ملایر با داشتن ۶۲۱ رشته قنات دارای بیشترین قنات در سطح استان است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته قنات‌های استان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در سال جاری نیز مزید بر علت شده و بسیاری از قنات‌های استان را از دایره انتفاع خارج کرده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی همدان خاطرنشان کرد: تعداد قنات‌های خسارت دیده در سال زراعی ۹۷-۹۸ تاکنون حدود ۳۲۶ رشته بوده که با تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و اداره‌های آب و خاک شهرستان‌ها، از مجموع قنات‌های خسارت دیده استان در سال‌های اخیر حدود ۷۰۲ رشته در سال ۹۷ و پنج رشته قنات نیز در سال ۹۸ احیا شده و به چرخه انتفاع بازگشته‌اند.

وی تاکید کرد: مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای احیای قنات‌های استان همدان در سال ۹۷، ۴۸۶ میلیارد و ۷۶۵ میلیون ریال بود که ۲۹۸ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال از این اعتبارات به استان تخصیص یافت.

فرامرزی خاطرنشان کرد: همچنین مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب امسال احیای قنات برای استان همدان ۸۴ میلیارد و ۵۱۴ میلیون ریال بود که ۵۰ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال آن تاکنون به استان تخصیص یافته است که نمایانگر کاهش شدید اعتبارات اختصاص یافته به این امر در سال جاری است.

وی اظهار داشت: ریزش دیواره داخلی کوره و انسداد جریان آب، ریزش مسیر چاه و انسداد جریان آب، رها سازی و نگهداری نکردن قنات توسط بهره‌برداران، دخل و تصرف در حریم قنات و تخریب سازه قنات، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای احیا و مرمت قنات‌ها و نیز بی توجهی مسئولان به قنات‌ها به عنوان یک منبع آبی و پایدار به نسبت آبیاری تحت فشار مهمترین موانع و مشکلاتی هستند که احیا و نگهداری قنات‌ها استان با آن‌ها روبرو است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار