سرپرست هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعداد ورزشکاران این رشته ورزشی اظهار داشت: در حال حاضر هیئت ورزشی ما در ۳ رشته بولینگ، بیلیارد و بولس با حدود ۴۰۰ ورزشکار سازمان یافته در استان همدان در حال فعالیت است.
کد خبر: ۷۸۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 15 September 2019
در چند سال گذشته کمتر خبری از هیئت ورزشی بولینگ و بیلیارد در استان همدان شنیده شده، اما این هیئت ورزشی بعد از یک دوره طولانی مهجوریت به دنبال خروج از این وضعیت است.

به گزارش مهر، بیلیارد از حدود ۱۰۰ سال پیش با بازی پیرامید توسط روس‌ها از شمال و با بازی اسنوکر توسط انگلیسی‌ها از جنوب وارد ایران شد؛ در روز‌های اول بیلیارد توسط اتباع خارجی بر روی میز‌هایی که از روسیه وارد شهر‌های شمالی کشور و میز‌های انگلیسی که از انگلستان برای کارمندان شرکت نفت جنوب از طریق خلیج فارس وارد ایران شده بود بازی می‌شد.

فدراسیون بولینگ و بیلیارد جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۰ تأسیس شد، اما بعد از گذشت نزدیک به دو دهه همچنان آنطور که باید و شاید این رشته ورزشی فعال نیست و با مهجوریت زیادی رو به رو است و در شهر همدان نیز طی چندین سال گذشته این رشته با عقب ماندگی زیادی رو به رو شده و این روز‌ها نیاز به یک تحول اساسی دارد.

به طور حتم یکی از راه‌های گسترش این رشته ورزشی ایجاد باشگاه‌های بیلیارد در سطح شهر و استان همدان است که با حمایت‌های دستگاه ورزش در امر صدور مجوز و وام‌های کم بهره‌ای که به احداث‌ها باشگاه‌های ورزشی داده می‌شود می‌توانیم شاهد خروج این رشته ورزشی از مهجوریت باشیم.

وارداتی بودن میز بیلیارد و لوازم جانبی این رشته هزینه بسیار بالایی را به باشگاه‌داران تحمیل می‌کندامروزه یکی از اصلی‌ترین دلایل افول این رشته ورزشی وارداتی بودن میز بیلیارد و لوازم جانبی این رشته بوده که هزینه بسیار بالایی را به باشگاه‌داران تحمیل می‌کند که قطعا کمک‌های دستگاه ورزش می‌تواند موانع بسیاری را برطرف کند.

در استان همدان از سال ۸۲ اولین باشگاه بیلیارد راه‌اندازی شد و در سال‌های ابتدایی نیز شاهد فعالیت چشمگیر و پر تعداد باشگاه‌ها بودیم، اما به یکباره مشکلاتی که برای این رشته ورزشی ایجاد شد باعث رفتن این رشته ورزشی برای سال‌ها در خواب زمستانی بودیم.

اما اکنون با رفع این مشکلات و موانع و تغییر نگاه افراد جامعه به این رشته ورزشی و حمایت مسئولان دستگاه ورزش استان قطعا این رشته ورزشی می‌تواند از فضایی که گرفتار آن شده رهایی یابد و شاهد گسترش این رشته ورزشی در سطح جامعه باشیم.

سرپرست هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعداد ورزشکاران این رشته ورزشی اظهار داشت: در حال حاضر هیئت ورزشی ما در ۳ رشته بولینگ، بیلیارد و بولس با حدود ۴۰۰ ورزشکار سازمان یافته در استان همدان در حال فعالیت است.

محمد فتحی افزود: البته رشته ورزشی بیلیارد خود شامل دو رشته اسنوکر و پاکت می‌شود که رشته پاکت نیز شمال ایت بال، ناین بال و تن بال است.

وی با بیان اینکه به دنبال گسترش تعداد مربی و داور در هیئت هستیم، گفت: در حال حاضر تعداد انگشت شماری مربی و داور داریم، اما با هماهنگی با کمیته آموزش فدراسیون در اواخر همین ماه یک دوره تکمیلی دوره مربیگری و داوری را در همدان برگزار خواهیم کرد.

سرپرست هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس استان همدان خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا با برگزاری دوره‌های متعدد داوری و مربیگری بتوانیم خلا‌های خود را در این زمینه برطرف کنیم.

تلاش برای راه اندازی پایگاه قهرمانی بیلیارد در همدان

فتحی با تشکر از حمایت‌های مدیرکل و معاونین دستگاه ورزش استان همدان بیان کرد: امیدواریم با ادامه حمایت‌های دستگاه ورزش بتوانیم پایگاه قهرمانی بیلیارد را در همدان راه‌اندازی کنیم و زمین بولس را برای میزبانی مسابقات کشوری آماده کنیم.

وی عنوان کرد: تجهیز پایگاه قهرمانی، راه‌اندازی زمین بولس، برنامه‌ریزی در سطوح پایه در تمامی رشته‌ها، برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری در سطوح بالاتر، برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی برای مربیان و ورزشکاران از جمله برنامه‌های ما تا پایان سال ۹۸ خواهد بود.

نگاه جامعه به رشته بیلیارد مثبت شده است

علیرضا پورقاسمی یکی از فعالان رشته بیلیارد در همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه تمام لوازمی که در رشته بیلیارد استفاده می‌شود وارداتی است و این واردات توسط یک یا دو شرکت انجام شده و به علت اینکه رقابتی در بازار وجود ندارد با قیمت‌های بسیار بالا این لوازم را عرضه می‌کنند.

وی افزود: هزینه‌های بسیار بالایی که برای خرید یک میز بیلیارد وجود دارد باعث می‌شود کمتر کسی میل و رغبتی برای ورود به این رشته ورزشی داشته باشد و نبود مشوق و حمایت‌های مالی نیز مزید بر این علت شده‌اند.

این فعال رشته بیلیارد در همدان با بیان اینکه باید برای کسانی که می‌خواهند در این رشته باشگاه راه‌اندازی کنند مشوق‌هایی قرار داده شود، گفت: برطرف کردن مشکلات پر و پیچ و خم صدور مجوز از یک طرف و هزینه‌های بالا هرکسی را فراری می‌دهد و از دستگاه ورزش انتظار داریم که این رشته ورزشی را به مانند همه رشته‌ها در چتر حمایتی خود قرار دهد.

پورقاسمی خاطرنشان کرد: معرفی به بانک‌ها برای پرداخت وام‌های کم بهره می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی باشد.

وی با اشاره به تغییر نگاه جامعه به رشته بیلیارد گفت: در گذشته تبلیغات بدی از رشته بیلیارد صورت می‌گرفت که باعث شده بود خانواده‌ها برای ورود فرزندانشان به این رشته ورزشی گارد خاصی بگیرند، اما خوشبختانه امروز این نگاه تغییر کرده است.

در پایان گفتنی است؛ به طور قطع با توجه به تغییر دیدگاه جامعه به این رشته ورزشی با حمایت‌های دستگاه ورزش و بخش خصوصی می‌توان شاهد گسترش رشته بیلیارد در استان بوده و آینده خوبی را برای این هیئت ورزشی در استان همدان را شاهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار