عضو هیات رییسه جامعه بومگردی کشور درباره خواستگاه و فرایند پدید آمدن اقامتگاه‌های بومگردی و سیر تکاملی آن در کشور، گفت: همزمان با خواستگاه گردشگر در گستره جهانی، عده‌ای در پیرامون اکوتوریسم گرایش پیدا کرده بودند که ۲۰ سال پیش این تفکر به ایران نیز وارد شد و عده‌ای به صورت خود آگاه به این موضوع پرداختند. 
کد خبر: ۷۷۸۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷ 09 September 2019
اقامتگاه بومگردی و محلی به خانه‌های قدیمی بازسازی شده اطلاق می‌شود که در آن سعی بر این است تا مهمانان و گردشگران با شیوه سنتی زندگی در آن محل خاص آشنا شوند و در محیطی طبیعی سفر خود را به انجام برسانند و به تعریفی دیگر اقامتگاه بوم گردی به معنای محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه است و ساخت آن‌ها به دلیل اینکه قاعده خاصی ندارد حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی باشند باز هم تشابه کمی با همدیگر دارند و بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم‌تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی می‌زنند و بوم‌گردی همچنین به معنای حفظ و نشر اصالت و فرهنگ هر منطقه است.

به گزارش تابناک همدان، عضو هیات رییسه جامعه بومگردی کشور درباره خواستگاه و فرایند پدید آمدن اقامتگاه‌های بومگردی و سیر تکاملی آن در کشور، گفت: همزمان با خواستگاه گردشگر در گستره جهانی، عده‌ای در پیرامون اکوتوریسم گرایش پیدا کرده بودند که ۲۰ سال پیش این تفکر به ایران نیز وارد شد و عده‌ای به صورت خود آگاه به این موضوع پرداختند. 

 امیر میری متخلص به (آقا میر) با اشاره به بنیانگزاران اقامتگاه‌های بومگردی در کشور، افزود: افرادی همانند اکبر مشکات، مازیارآل داوود، کیارش اقتصادی و ... از بنیانگذراران صنعت بومگردی بودند و دهه هشتاد بحث بومگردی آغاز و تا سال ۸۸ نزدیک به ۲۰۲ نفر تحت برند" خوشه سار" استاندارد‌ها و شاکله اولیه بومگردی را ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: افراد ایده پردازی مثل آرش نورآقایی و اشکان بروج به عنوان تئوریسین وارد شدند و در کنار افراد قبلی طرح استانداردی نوشتند و به سازمان میراث فرهنگی ارایه دادند و این طرح در سال ۹۱ توانست مصوبه هیات دولت را بگیرد و سال ۹۳ نیز برای اجرا ابلاغ شد.

آقا میر با بیان اینکه از سال ۹۵ تقریبا کل میراث فرهنگی کشور موظف شدند که اقامتگاه‌های بومگردی را ایجاد کنند، تصریح کرد: خانه‌های بومگردی با هدف راه اندازی اشتغال و بستری مناسب برای ماندگاری توریسم، به وجود آمد و چون خواستگاه گردشگری تجربه محور شده بود اقامتگاه‌های بومگردی به وجود آمدند و از طرفی توسعه پایدار و پاسداشت فرهنگ و زیست بوم در نظر گرفته شده بود.

وی خاطر نشان ساخت: یکی دیگر از اهداف به وجود امدن اقامتگاه‌های بومگردی توزیع ثروت گردشگری در بین جوامع محلی بود و در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰۰ اقامتگاه بومگردی در کشور فعال هستند.

رییس کمیسیون و روابط عمومی بازاریابی و تبلیغات افزود: از سال ۹۷ تصمیم گرفته شد که جامعه بومگردی کشور ایجاد شود و بنیانگذاران جامعه بومگردی کشور به تعداد ۷ نفرهمان افراد اعضای خوشه سار بودند که توانستند انجمن بومگردی را پایه گذاری کنند.

آقا میر با بیان اینکه انتظار می‌رود در سیاست‌های کلان تفویض اختیار ایجاد شود، خاطر نشان ساخت: بلکه برخی از وظایف و اختیارات دولتی سازمان میراث فرهنگی باید به جامعه بومگردی به عنوان یک تشکل صنفی ابلاغ شود.

عضو هیات رییسه جامعه بومگردی کشور یادآور شد: طی تحولی که در ده سال اخیر در شکل گیری اقامتگاه‌های بومگردی صورت گرفته است نیاز به نوشتن آیین نامه بومگردی بیشتر احساس می‌شود و خوشبختانه این اتفاق مراحل پایانی خود را می‌گذراند و به زودی ابلاغ می‌شود و آیین بومگردی حول این آیین نامه رقم خواهد خورد.

آقا میر در پایان تاکید کرد: برنامه‌های آینده گردشگری با توجه به آیین نامه باید پیش برود و در حال حاضر به دلیل عدم آشنایی متولیان گردشگری چه خصوصی چه دولتی نقشه راهبردی وجود ندارد و در این حوزه بی سرو سامانی دیده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار