رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار همدان با اشاره به تبدیل برخی واحد‌های تولیدی به تالار پذیرایی گفت: اداره کار آمار مشمولان بیمه بیکاری و بیمه‌های آزاد را هم جزء آمار اشتغال به‌حساب می‌آورد ورگرنه رقم ۶.۱ برای نرخ بیکاری استان پذیرفته نیست.
کد خبر: ۷۷۷۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 02 September 2019
رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار همدان با اشاره به تبدیل برخی واحد‌های تولیدی به تالار پذیرایی گفت: اداره کار آمار مشمولان بیمه بیکاری و بیمه‌های آزاد را هم جزء آمار اشتغال به‌حساب می‌آورد ورگرنه رقم ۶.۱ برای نرخ بیکاری استان پذیرفته نیست.

به گزارش تسنیم، محمدرضا محسنی، در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به مشکلات جامعه کارگری اظهار داشت: از مشکلات بزرگ این قشر نبود امنیت شغلی است که به نوبه خود بخش‌های دیگر جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: نبود امنیت شغلی سبب شده تا برخی کارگران که تنها دو سه ماه به بازنشستگی آن‌ها مانده بود بیکار شوند مانند آنچه در کارخانه کیوان و خوش نوش همدان اتفاق افتاده و هیئت‌های رسیدگی به کار استان کاری برای آن‌ها نکردند.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با اشاره بیکاری ۱۴۰۰ نفر در این واحد تولیدی بیان کرد: واگذاری این شرکت به بخش خصوصی برای بازدهی بهتر و بهبود شرایط بود نه اینکه تعداد زیادی بیکار شوند و از قوه قضائیه می‌خواهیم این موضوع را موردتوجه قرار دهد.

محسنی افزود: وجود قرارداد‌های کوتاه‌مدت یک یا دو ماهه، ندادن نسخه دوم قرارداد با هر بازه زمانی به کارگر، اداره کار و شورا‌های اسلامی و ثبت نشدن نام کارگران در سامانه اداره کار سبب می‌شود که فرد نتواند حق و حقوق خود را پیگیری کند.

وی تصریح کرد: ضعف مدیریت حوزه کار در استان سبب شده تا رسیدگی به مشکلات کارگران در هیئت‌های تشخیص حل اختلاف به‌خوبی انجام نشود و نه شکایت کارگران ثبت می‌شود و نه نمایندگان دولت و قوه قضائیه در جلسات حضور می‌یابند.

محسنی گفت: نزدیک به یک سال است که به دلیل حضور نداشتن نمایندگان دولت و قوه قضائی، جلسات هیئت تشخیص و حل اختلاف به حدنصاب لازم نمی‌رسد.

سود مجموعه ورزشی کارگران در جیب اداره کار

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با بیان اینکه در مجموعه ورزشی کارگران همدان به روی این قشر بسته است، افزود: این مجموعه به پیمانکار واگذار شده و درآمد آن به جیب اداره کار می‌رود و کارگران هم مانند سایر قشر‌ها باید برای استفاده از آن هزینه بدهند.

محسنی تصریح کرد: معلوم نیست مجموعه ورزشی کارگران همدان چه قدر درآمد داشته و کجا هزینه شده است و کاش برای مجموعه‌های نیمه‌کاره مشابه در شهرستان‌ها که برخی‌هایشان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رهاشده، هزینه می‌شد.

وی از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی کانون هماهنگی شورا‌های کار استان همدان خبر داد و گفت: این کار کمک می‌کند تا وضعیت جامعه کارگری را بهتر رصد کرده و از مشکلات این قشر بهتر مطلع شویم.

تبدیل واحد‌های تولیدی به باغ رستوران

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در مورد صحت نرخ بیکاری استان همدان هم گفت: بنا به گفته یکی از مسئولان استان ما فهم درستی از آمار نداریم؛ بنابراین نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم، اما چند مورد را برای نمونه اعلام می‌کنیم.

محسنی با بیان اینکه برخی از واحد‌های تولیدی به باغ رستوران تبدیل شده اند گفت: به‌جز شرکت‌های کیوان و خوش نوش، واحد‌های تولیدی قدرتمند دیگری هم ناچار به تعدیل نیرو شده و حتی برخی از واحد‌های تولیدی تبدیل به تالار پذیرایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: افرادی که ما را متهم به نداشتن فهم علمی از آمار می‌کنند؛ بهتر است سری به راه‌های ورودی استان زده و این موارد را مشاهده کنند.

محسنی بیان کرد: جای تعجب دارد که چرا استان‌های مرکزی و قزوین باوجود برخورداری از واحد‌های تولیدی فراوان و حجم تولید بالا در جایگاه پایین‌تر قرارگرفته و همدان باوجود وضعیت نامناسب واحد‌های تولیدی جایگاه دوم را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه اداره کار آمار مشمولان بیمه بیکاری یا بیمه‌های خویش‌فرما را جزء آمار اشتغال به‌حساب می‌آورد، اعلام کرد: متأسفانه اداره کار استان همدان از برخی افراد که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند به‌عنوان نیروی خدماتی استفاده می‌کند درحالی‌که از نظر قانونی مجاز نیست.

محسنی در مورد قرارداد‌های سفید امضا هم به خبرنگار «تسنیم» گفت: بسیاری از کارگران بدون داشتن برگه دوم قرارداد کار می‌کنند و بدتر از آن، قرارداد‌های هجمه‌ای و دانه‌ای است که نمونه آن در شرکت خصولتی پگاه همدان انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: مسئولان ارشد استان و اداره کار ابتدا این واقعیت‌ها را مشاهده کرده و بعد آمار دهند چراکه نرخ ۶.۱ برای بیکاری استان صحیح نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار