استاندار همدان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، گفت:  اصحاب رسانه یک فرصت بی‌بدیل در فرآیند توسعه هستند و بدون وجود اصحاب رسانه  سرعت و دقت کار و اصلاح امکان پذیر نیست و به دستگاه‌های دولتی توصیه شده به هر نحو ممکن همراهی اصحاب رسانه را جلب کنند  و همدان اولین و تنها استان است که سند اطلاع‌رسانی را تدوین کرده است.
کد خبر: ۷۷۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 25 August 2019
استاندار همدان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، گفت:  اصحاب رسانه یک فرصت بی‌بدیل در فرآیند توسعه هستند و بدون وجود اصحاب رسانه  سرعت و دقت کار و اصلاح امکان پذیر نیست.

به گزارش تابناک همدان، سید سعید شاهرخی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت افزود: به دستگاه‌های دولتی توصیه شده به هر نحو ممکن همراهی اصحاب رسانه را جلب کنند  و همدان اولین و تنها استان است که سند اطلاع‌رسانی را تدوین کرده است.

استاندار همدان با ابراز خرسندی از این که تمام اهداف سند اطلاع‌رسانی با همراهی اهالی رسانه محقق خواهد شد، ادامه داد: ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی با مردم و اصحاب رسانه در این سند ذکر شده و تحقق آن ارتقای سطح آگاهی، سرعت پیشرفت و توسعه استان را در پی خواهد داشت.

شاهرخی  در ادامه هفته دولت را فرصتی مغتنم برای گفت‌وگوی بیشتر با مردم و بیان اقدامات دولت در رابطه با توسعه استان، رفاه بیشتر مردم، ارتقای وضعیت معیشتی و اشتغال مردم دانست و گفت: امروز یکی از اولویت‌ها توجه به معیشت و اشتغال است.

وی با بیان اینکه نگاه ما به وظایف خود به عنوان یک تکلیف و انجام تعهد نسبت به مردم است، تصریح کرد: فلسفه وجود و حضور ما مسوولان برای خدمت به مردم است.

شاهرخی با اشاره به اینکه مردم با انتخاب خود و استقرار یک دولت و رئیس‌جمهور؛ آن روش، سیره و سبک را برای اداره امور کشور برمی‌گزینند افزود: دولت تدبیر و امید در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ محور حرکت خود را عقلانیت، اعتدال، صداقت و شفافیت عنوان کرده است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در دولت دوازدهم روند رشد اقتصادی کشور قابل توجه بوده و در بسیاری از موضوعات گشایش فراوانی ایجاد شده بود ادامه داد: دولت براساس عهد خود در سیاست داخلی و خارجی برنامه خود را تعامل با همه دنیا با حفظ منافع و چارچوب‌های خود در نظر گرفته که منجر به قرارداد برجام شد.

وی با بیان اینکه مثل همیشه روحیه استکباری و قلدری آمریکا باعث شد این کشور به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شود خاطرنشان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام یکسری تحریم‌های شدید لحاظ شد، آمریکایی‌ها در محاسبات خود به این جمع‌بندی رسیدند که برجام فرصت‌های قابل توجهی را در اختیار ایران قرار داده و شتاب توسعه را افزایش داده است.

شاهرخی با اشاره به اینکه صلابت رهبری، شجاعت دولت و صبر و حوصله مردم باعث شد دشمن نتواند به اهداف شوم خود برسد تأکید کرد: امروز این معادلات در حال تغییر است، پهپاد فوق پیشرفته آمریکا سرنگون شده و در برابر قلدری برای کشتی ایرانی می‌بینیم که روزهاست کشتی انگلیسی در ایران توقیف شده است.

اکنون همه در کشور با وحدت و همدلی کار را پیش می‌بریم

وی با بیان اینکه آزادسازی کشتی ایرانی، تغییر مواضع کشور‌های حاشیه خلیج فارس را در پی داشت، گفت: اکنون همه در کشور با وحدت و همدلی کار را پیش می‌بریم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه تلاش ما این بوده به عنوان یکی از ۳۱ استان کشور بتوانیم در حوزه مقاله با تحریم‌ها گام برداریم، افزود: یکی از مسائل در حال پیگیری در کشور و استان موضوع معیشت و اشتغال است.

وی با تأکید بر اینکه همه توان خود را برای حمایت از تولید گذاشتیم و تلاش شده واحد‌های جدیدی راه‌اندازی شود بیان کرد: در بازدید‌ها و مراجعات تولیدکننده‌ها می‌بینیم که این افراد به دنبال ایجاد خطوط جدید و افزایش ظرفیت تولید هستند.

شاهرخی با بیان اینکه هیچ واحد صنعتی در استان وجود ندارد که تحریم‌ها باعث تعطیلی آن واحد تولیدی شده باشد تصریح کرد: تعطیلی برخی از واحد‌های تولیدی دلایلی مختلفی دارند، اما تعطیلی واحد تولیدی ناشی از تحریم در استان وجود ندارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه از نظر مالی به خوبی توانستیم منابع را تأمین کنیم و بانک‌ها از طریق منابع داخلی خود و تسهیلات ارائه شده، توانستند نیاز اولیه واحد‌های تولیدی را تأمین کنند، خاطرنشان کرد: در استان همدان سه کار محوری در برنامه است.

وی با بیان اینکه یکی از محور‌ها برای ارتقای تولید و سرمایه‌گذاری جدید برای فرصت‌های استان در دستور کار است، افزود: براساس برنامه سه ساله استان، باید سالانه ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شود و تا پایان برنامه این میزان سرمایه‌گذاری باید به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد.

شاهرخی با اشاره به اینکه محور دوم در حوزه ارتقای ظرفیت واحد‌های تولیدی فعال که پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کنند یا فاقد سرمایه درگردش هستند و فعال کردن واحد‌های تولیدی فرسوده است، تصریح کرد: سومین محور احیای واحد‌هایی است که از سابق تاکنون تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ریز واحد‌های تولیدی تعطیل استان احصا شده و برای هر کدام نسخه خاص خود را باید بپیچیم، تأکید کرد: برخی واحد‌های تولیدی قابل احیا هستند و همان محصول خود را تولید خواهند کرد، اما برخی از واحد‌ها نیاز به تغییر ساختار تولیدی دارند.

بانک‌ها باید واحد‌های تملک شده تعطیل را به عرصه تولید برگردانند

استاندار همدان با تأکید بر اینکه بانک‌ها را مکلف کردیم واحد‌های تولیدی تملک شده تعطیل را به عرصه تولید برگردانند یا به فرد ثالث واگذار کنند گفت: اگر بانکی نمی‌تواند یک واحد تولیدی را نگهدارد باید واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی، شاخص‌های عمومی گویای این است که همدان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور شرایط مطلوبی دارد، اما به شرایط موجود اکتفا نمی‌کنیم، ادامه داد: براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، استان همدان جزو رتبه‌های اول در نرخ مشارکت اقتصادی است.

شاهرخی با بیان اینکه مردم استان همدان مردمی اهل کار هستند خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت استان همدان در بهار سال گذشته ۴۲ درصد بوده که این آمار در بهار امسال به ۴۴ درصد رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه علاقه‌مند به پرداختن به حواشی نیستم و اگر حرفی می‌زنم کسی که تخصص لازم و فهم علمی در حوزه آمار دارد متوجه می‌شود، افزود: کسی که متوجه نمی‌شود سوال کند یک بار یا دو بار توضیح می‌دهیم متوجه می‌شود، اما برخی علاقه‌مند نیستند متوجه شوند مثل کسی که خود را به خواب زده و هر کاری کنید بیدار نمی‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه در کل کشور در پایان هر فصل نرخ بیکاری تهیه می‌شود و این میزان در هر فصل متفاوت است و مجموع این ارقام نرخ بیکاری هر استان را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: در استان همدان میانگین چهار فصل نرخ بیکاری ۸.۲ درصد است.

میانگین نرخ بیکاری ۴ فصل ۹.۶ درصد است

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اعلام مرکز آمار ایران که نرخ بیکاری استان در سال گذشته ۱۰.۷ درصد بوده، شما نرخ بیکاری ۸.۲ درصد را از کجا آوردید؟ بیان کرد: نرخ بیکاری ۸.۲ درصد اشتباه اعلام شده و براساس آمار مرکز آمار در کتاب سند راهبردی استان میانگین نرخ بیکاری استان ۹.۶ درصد است.

شاهرخی با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران براساس شاخص‌ها و نمونه‌گیری نرخ بیکاری را محاسبه می‌کند ادامه داد: در همدان نرخ بیکاری ۶.۱ درصد برای فصل بهار اعلام شده و ما هم به فارسی و روان گفتیم که آمار مربوط به مرکز آمار است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری ۶.۱ درصد به معنی وجود بیش از ۵۰ هزار نفر بیکار در استان همدان است، خاطرنشان کرد: کسی که بین مردم تابلو نشان می‌دهد که نرخ بیکاری همدان ۶.۱ درصد است دروغ می‌گوید چراکه ما نرخ بیکاری در فصل بهار را ۶.۱ درصد اعلام کردیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه تشکیک در آمار رسمی کشور همان چیزی است که رسانه‌های بیگانه دنبال می‌کنند بیان کرد: نرخ بیکاری ۶.۱ درصد به معنی وجود ۵۳ تا ۵۴ هزار بیکار در استان همدان است و قطعاً نباید احساس شود که بیکاری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید برای جلوگیری از اشتباه، ملاک حرف زدن و تحلیل‌ها را آمار‌های رسمی قرار دهیم افزود: گفتن این مسائل که مردم را در خیابان دیدم بیکار و ناراحت هستند، خیلی در رابطه با اشتغال مبنا ندارند.

شاهرخی با اشاره به اینکه از وضعیت نرخ بیکاری استان و وجود بیش از ۵۰ هزار بیکار در استان راضی نیستیم، ادامه داد: نهادینه کردن این آمار سواد آماری می‌خواهد و علم آمار رشته پیچیده و دارای چارچوب است.

در رابطه با نرخ بیکاری استان افرادی ذهنی حرفی زده‌اند

وی با بیان اینکه در رابطه با نرخ بیکاری استان افرادی ذهنی حرفی زده‌اند تأکید کرد: آن‌هایی که اهل فکر، اندیشه و خرد باشند می‌دانند برای حرف‌های خود باید مستند داشته باشند و گفتن جملات من دیدم و به ذهنم می‌رسد پاسخ مرکز آمار ایران نیست.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال آخرین آمار ثبت شده در سامانه رصد بیش از ۸ هزار نفر است، گفت: ما برای تمام بخش‌ها در استان برنامه داریم.

وی با بیان اینکه وضعیت استان از نظر توسعه عمرانی خوب است و ما با قاطعیت می‌گوییم استان همدان به مثابه یک کارگاه بزرگ سازندگی است و در این حوزه اصلاً اغراق نکردیم، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی و روابط عمومی‌ها باید شرایط بازدید خبرنگاران از اقدامات عمرانی استان را فراهم کنند.

شاهرخی با اشاره به اینکه دو خط آهن در استان ایجاد و ایستگاه فعلی همدان به ایستگاه باری تبدیل خواهد شد، افزود: ساخت ایستگاه راه آهن مدرنی داخل شهر در برنامه و کار آن در حال انجام است.

قول رئیس فرودگاه کشور برای تجهیز فرودگاه همدان

وی در ادامه به پرواز حجاج از فرودگاه همدان اشاره کرد و با بیان اینکه به دنبال استفاده از این فرصت به نفع استان همدان هستیم، تأکید کرد: رئیس فرودگاه کشور در تماس با بنده مطرح کرد که به واسطه هماهنگی و همراهی خوب استان در پرواز حجاج قول می‌دهم بعد از سفر حجاج، فرودگاه همدان را تجهیز کنیم و پرواز داخلی و خارجی را به تدریج گسترش دهیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه سه پروژه بزرگ در استان در حال اجراست که هر کدام کارکرد فرااستانی و حتی فرامنطقه‌ای دارند، گفت: یکی از این پروژه‌ها شهرک بنکداران است که باید بارانداز کالا، مواد غذایی، لوازم خانگی و سایر امکانات مورد نیاز مردم شود.

وی با بیان اینکه ساخت چهار شهرک فناوری در کشور مصوب شده که یک مورد آن در استان همدان است، بیان کرد: منطقه ویژه مبتنی بر فناوری‌های برتر در ۵۰ هکتار در فاز اول ساخته می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه شهرک فناوری بستر را برای سرمایه‌گذاری و حضور دانشمندان و جوانان خوشفکر در استان همدان فراهم می‌کند، افزود: این شهرک محلی برای تبدیل علم به ثروت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های راکد استان همدان، ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد است، خاطرنشان کرد: کمیته‌ای تشکیل شده و براساس اعلام وزیر صمت بستر سرمایه‌گذاری در استان همدان فراهم شده است.

استاندار همدان در ادامه ضمن تبریک روز پزشک با بیان اینکه در استان همدان ۷۵۶ پزشک وجود دارد، گفت: ۵۶۰ پزشک متخصص و ۴۲ پزشک فوق تخصص در استان فعالیت می‌کنند.

همدان قطب پزشکی کشور می‌شود

وی با بیان اینکه به دنبال تبدیل استان همدان به قطب پزشکی کشور هستیم، اظهار کرد: با کمک خیرین و دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز جامع سرطان کشور به زودی در همدان راه‌اندازی خواهد شد.

شاهرخی با اشاره به ایجاد فاز جدید بیمارستان زنان در همدان ادامه داد: بیمارستان اکباتان به عنوان یک بیمارستان مادر در مرکز استان در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ابن‌سینای همدان به سمت تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم در حرکت است، تصریح کرد: به دنبال تأمین شرایط پیوند کبد و سایر اعضا در استان همدان هستیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در هفته دولت ۷۰۵ پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، بیان کرد: ارزش ریالی این پروژه‌ها ۱۱۰ میلیارد تومان است.

وی در ادامه در پاسخ به گلایه خبرنگاری درباره قوی نبودن برنامه «روز همدان» گفت: ما به وظیفه خود عمل کرده و در مراسمی که از چندین شبکه استانی و ملی پخش می‌شد، جایگاه و عظمت همدان را در ایران معرفی کردیم.

شاهرخی با بیان اینکه طبعاً خود همدانی‌ها هم باید نسبت به معرفی شهر خود نقش آفرینی کنند، ادامه داد: در استان روز ملایر، روز تویسرکان و... وجود دارد و من سعی دارم در این برنامه‌ها شرکت کنم.


استاندار همدان با بیان اینکه دستگاه‌هایی، چون جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری، شورای شهر و... عملکرد قابل قبولی در حوزه اطلاع‌رسانی داشته‌اند، ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عملکرد متوسطی داشته که باید بهتر عمل کند.

وی با اشاره به اینکه سند اطلاع‌رسانی استان یک الزام است و دستگاه‌های اجرایی باید انجام دهند و در این ارتباط راهی جز تعامل وجود ندارند، تأکید کرد: به عنوان نماینده عالی دولت، خود را در برابر شهروندان و اصحاب رسانه پاسخگو می‌دانم و هیچ مدیری در هیچ رده‌ای نباید از پاسخگویی خودداری کند.

۷ هزار واحد مسکونی در همدان ساخته می‌شود

شاهرخی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با مشکل مسکن خاطرنشان کرد: در ارتباط با مسئله مسکن سه طرح در استان همزمان با سایر نقاط کشور در حال اجراست و ساخت ۷ هزار واحد مسکونی در دستور کار است، همچنین طرح بازآفرینی شهری و طرح مشارکتی باید با قدرت پیگیری شود.

وی در ادامه به سؤال خبرنگار دیگری درباره رویداد گردشگری همدان ۲۰۱۸ با بیان اینکه قرار نداریم که پایتخت گردشگری را که برای همدان گرفتیم واگذار کنیم، ادامه داد: همدان با این برنامه به شدت مورد توجه قرار گرفت به شکلی که سرمایه‌گذاران، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان همدان شدند و ما اکنون سرمایه‌گذاران را انتخاب می‌کنیم و صنایع مزاحم را به همدان راه نمی‌دهیم.

استاندار همدان در پاسخ به سؤالی در مورد برخی از پروژه‌های نیمه کاره در استان همدان مانند عصر طلایی هگمتانه گفت: برای چند پروژه به شدت پیگیر هستم و تمام دستگاه‌های نظارتی همراه شدند، اما برخی پروژه‌ها در جانمایی و تأمین اعتبار مشکل جدی دارند.

وی در خصوص مشکل آب استان همدان و پروژه آبرسانی از سد تالوار که سؤال خبرنگار دیگری بود، افزود: موضوع آب همدان جدی است و با جدیت دنبال می‌شود و پروژه‌ای تعطیل نیست.

شاهرخی با بیان اینکه در تلاشیم برای تأمین آب همدان از چاه‌ها و منابع زیرزمینی کمتر برداشت شود، بیان کرد: درباره موضوع آب برنامه جدی داریم، به طور مثال در بخش کشاورزی گسترش در سطح را نخواهیم داشت و کشت گلخانه‌ای گسترش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعتقاد دارم که یک ریال بدون تصمیم و پشتوانه کارشناسی و مبنای علمی نباید هزینه شود اظهار کرد: سند راهبردی برای سه سال تنظیم شده که در آن به اقتصاد و مسائل عمرانی پرداخته می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه ارزیابی‌های ما در چهار ماه اول سال‌جاری نشان می‌دهد که سند راهبردی استان در حال اجراست، تصریح کرد: هرکس، در هر جایگاهی، نتواند نقش خود را در سند توسعه استان ایفا کند، لطمه جدی به استان وارد می‌شود.

وی در ادامه به بخش معدن استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه حوزه معدن در سند راهبردی استان به صورت کامل مد نظر قرار دارد، افزود: ۷.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی استان است و ۳۰ نوع مواد معدنی برداشت می‌شود.

از خام فروشی معادن جلوگیری می‌شود

شاهرخی با اشاره به اینکه عمده محصولات معدنی در استان به صورت خام از استان خارج می‌شود و در سند راهبردی سه ساله همدان فرآیند فرآوری سنگ مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه سنگ، سیلیس، فروسیلیس و استحصال منیزیوم از دولومیت در دست اجراست.

وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم پروژه‌های زیادی کلنگ‌زنی شد و میلیارد‌ها تومان برای این پروژه‌ها هزینه شد، اما بی‌نتیجه ماند، گفت: ۲۳ درصد کل پروژه‌های واگذار شده به بخش خصوصی در کشور مربوط به استان همدان است و امسال نیز ۱۰۰ پروژه واگذار خواهد شد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه برای ورود خبرنگاران به استانداری باید کارت ویژه‌ای در نظر گرفته شود تأکید کرد: باید دفتر خبری در استانداری تشکیل شده و تلفن، سیستم و اینترنت پر سرعت در اختیار خبرنگاران گذاشته شود، محدودیتی برای هزینه کردن در این حوزه نداریم.

خبرنگاران ناظر بر سند راهبردی استان باشند

وی خطاب به خبرنگاران گفت: سند راهبردی سه ساله استان، سندی است که به دست شما دادم، خط به خط را از مدیران دستگاه‌های اجرایی مطالبه کنید چراکه شما ناظر بر عملکرد این سند هستید.

شاهرخی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص شهر جدید حورا با بیان اینکه ایجاد شهر حورا مفصل است و اختلاف نظر‌هایی در این زمینه وجود دارد خاطرنشان کرد: باید بیشتر روی این شهر کار کارشناسی انجام شود چرا که اعتقاد به ادامه کار‌های غیر کارشناسی ندارم، این به معنی تعطیل کردن کار نیست بلکه باید کار به مسیر کارشناسی برگردد.

وی با بیان اینکه هر قدم برمی‌داریم و برای هزینه کردن هر ریالی باید پشتوانه فکری داشته باشیم، ادامه داد: به اندازه‌ای پولدار نیستیم که بخواهیم مدام آزمون و خطا کنیم.

استاندار همدان در رابطه با سؤالی درباره جوانان و بانوان گفت: عمیقاً به نقش‌آفرینی جوانان باور دارم و همه ظرفیت و توان خود را در همه جا به کار گرفتیم.

وی با بیان اینکه هیأت‌های اندیشه‌ورز جوان را به عنوان یک الگو به کشور معرفی کردیم، بیان کرد: ظرفیت ۷۰۰ یا ۸۰۰ نفره‌ای ایجاد کردیم که جوانان خلاق خود را نشان دهند.

وجود ۳۱۳ واحد تولیدی راکد در همدان

شاهرخی در قسمت دیگر از سخنانش درباره واحد‌های تولیدی راکد در استان با اشاره به اینکه ۱۶۲ واحد راکد در بخش صنعت و ۱۵۱ واحد راکد در بخش کشاورزی وجود دارد، تصریح کرد: برای واحد‌های راکد از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت ۹۹۱ واحد تولیدی با ظرفیت بین ۳۰ تا ۶۰ درصد و ظرفیت بالای ۶۰ درصد در حال فعالیت هستند، ادامه داد: ۶۰ واحد در بخش صنعت و ۱۷ واحد در بخش کشاورزی از سوی بانک‌ها تملک شده که بانک‌ها مکلف به تعیین تکلیف این واحد‌ها هستند.

استاندار همدان در پایان به موضوع مطرح شده در سخنرانی پیش از خطبه‌ها در رابطه با تبدیل شدن سوله‌های واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی به تالار عروسی افزود: اگر چنین چیزی ثابت شود، فردا مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی را برکنار می‌کنم، در تریبون مقدس نماز جمعه نباید مسائل نادرست مطرح شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار