مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه نرخ بیکاری ۱۰ درصد در سال بیانگر وجود ۵۱ هزار نفر بیکار در استان است ادامه داد: این آمار به معنای قرار گرفتن استان در مسیر کاهش نرخ بیکاری و توسعه اشتغال است.
کد خبر: ۷۷۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 12 August 2019
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار و ۲۲۸ بیکار در استان همدان وجود دارد که از این میزان ۱۶ هزار و ۹۷ بیکار دانشگاهی هستند.
۵۰ هزار و ۲۲۸ بیکار در همدان داریم

به گزارش فارس، احمد توصیفیان در جمع خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته خبرنگار با بیان اینکه دقیق‌ترین آمار نرخ بیکاری و نرخ مشارکت استان‌ها را مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی آمار کشور ارائه می‌دهد اظهار کرد: هر نوع گمانه‌زنی و تخمین‎ غیرکارشناسی نظرات شخصی افراد است.

وی با اشاره به اینکه اظهارنظر‌های غیرکارشناسی و بدون اتکا نه تنها مساله‌ای را حل نمی‌کند بلکه سبب القای بی‌اعتمادی و ناامیدی در جامعه می‌شود افزود: آمار اشتغال ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران مستقل است و همه استان‌ها در یک زمان مشخص و با یک ابزار مشترک سنجش می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه نرخ بیکاری ۱۰ درصد در سال بیانگر وجود ۵۱ هزار نفر بیکار در استان است ادامه داد: این آمار به معنای قرار گرفتن استان در مسیر کاهش نرخ بیکاری و توسعه اشتغال است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت و طرح‌های دولت در حوزه اشتغال روستایی، فراگیر، تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی در کاهش میزان بیکاری استان تاثیر بسزایی دارد.

توصیفیان با اشاره به اینکه با وجود نرخ بیکاری تک‌رقمی در استان میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار ۱۲ تا ۱۳ درصد است تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار و ۲۲۸ بیکار در استان وجود دارد که از این میزان ۱۶ هزار و ۹۷ بیکار دانشگاهی هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از بیکاران استان را جمعیت فارغ‌التحصیل دانشگاهی تشکیل می‌دهند گفت: این موضوع نشان‌دهنده عدم تطابق آموزش عالی با نظام بازار کار استان، کشور و متأسفانه توجه به مدرک‌گرایی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه امروزه ظرفیت اصلی اشتغال در کسب و کار‌های خرد و زودبازده است اظهار کرد: سرانه ایجاد اشتغال در مشاغل خرد و وکوچک بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه نیازمند ایجاد زنجیره ارزش و تجمیع سرمایه‌های خرد در استان هستیم ادامه داد: استان همدان در پرداخت کمی و کیفی تسهیلات اشتغالزا عملکرد موفقی داشته است.

توصیفیان در ادامه گفت: به طور کلی یک‌هزار و ۹۹۶ طرح اشتغال روستایی در استان ارائه شده که در این حوزه ۲۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

وی افزود: از این میزان تعداد یک‌هزار و ۶۸۹ طرح توسط کمیته نظارت شهرستانی و ۴۷۷ طرح توسط کمیته نظارت استانی و ملی مورد بازدید قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در حوزه تسهیلات اشتغال فراگیر، ۱۴۸ طرح داشتیم که مبلغ ۹۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است تصریح کرد: وزارت، کار و رفاه اجتماعی برای ۳۲۵ طرح به مبلغ ۲۶ میلیارد ریال یارانه از سازمان برنامه و بودجه اعتبار درخواست کرده و از این میزان ۱۴۸ طرح به مبلغ ۴/۱۴ میلیارد ریال مربوط به استان همدان است.

وی با توجه به رویکرد وزیر کار در توسعه تشکل‌ها، انجمن صنفی کارگری خبرنگاران با عضویت حداقل ۵۰ عضو در استان تشکیل خواهد شد ادامه داد: طبق مصوبه دولت خبرنگاران دارای کارفرما با عنوان شغلی خبرنگار جزو گروه ب. مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرند.

توصیفیان با بیان اینکه در زمینه حل اختلاف استان همدان مجموعا ۲۰ هیأت تشخیص در تمام ادارات تابعه و چهار هیأت حل اختلاف در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان همدان و ملایر مستقر هستند خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵ هزار و ۵۸ دادخواست در شهرستان‌ها ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک‌هزار و ۶۹۱ دادخواست تجدیدنظرخواهی در شهرستان همدان و ملایر ثبت و رسیدگی شد اظهار کرد: ۴ هزار و ۶۷۵ رای از سوی هیأت‌های تشخیص و یک‌هزار و ۲۵۰ رای سازشی صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در سال‌های اخیر متوسط زمان رسیدگی در هیأت‌های تشخیص شهرستان‌ها از ۳۶ روز به ۲۵ روز و در مرکز استان از ۷۵ روز به ۴۱ روز کاهش یافته است گفت: تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری استان تا پایان سال ۹۷، ۲ هزار و ۷۱۱ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۶ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان در حال فعالیت است افزود: از این تعداد ۱۷۰ تشکل کارگری متشکل از ۲۵ شورای اسلامی کار، ۱۱۴ نماینده کارگران، ۱۲۱ انجمن صنفی کارگری، هشت کانون بازنشستگی و یک کانون شورا‌ها و یک نماینده کارگران فعال است.

توصیفیان با بیان اینکه ۵۶ تشکل کارفرمایی شامل ۵۴ انجمن صنفی و دو کانون انجمن صنفی در حال فعالیت است تصریح کرد: مسائل و مشکلات کارگران و بنگاه‌های اقتصادی استان در کمیسیون‌های کارگری و جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و برای رفع مشکلات آن‌ها اقداماتی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر توضیح در خصوص اشتغال پایدار گفت: اکثر افراد اشتغال پایدار را در تعداد کارمندان می‌دانند و در آینده اشتغال پایدار و ساعت ثابت کار از بین می‌رود و دانش و تکنولوژی در اشتغال مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در استان بالغ بر ۶۰۰ هزار نیروی فعال وجود دارد و در آمار سرشماری سال ۹۵ به طور کلی نرخ بیکاری ۱۱ درصد عنوان شده است اظهار کرد: یک سیگارفروش که به عنوان شغل کاذب مطرح است بیشتر از بنده درآمد دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار