طبق بررسی‌ها هنوز هم باگذشت این‌همه سال، بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد خانواده‌های افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند اجازه اهدای عضو را نمی‌دهند و بر همین اساس سالانه ۲۵ درصد از بیماران در انتظار پیوند، جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 05 August 2019
فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای عضو در کشور روند کند خود را طی می‌کند به طوری که با وجود همه تلاش‌ها ایران از این منظر رتبه خوبی در دنیا ندارد و همچنان ضعف فرهنگ سازی مشهود است.
به گزارش مهر، موضوع اهدای عضو نخستین بار در ایران توسط دکتر فاضل پیگیری شد و پاسخ و حمایت مرجعیت شیعه حضرت امام خمینی (ره) در سال ۶۸ زمینه‌ساز پذیرش اجتماعی آن شد و ۱۱ سال طول کشید تا نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پی ببرند که این اتفاق نیاز جامعه است و آن را تصویب کنند.
بر این اساس هر فرد می‌تواند تا ۸ عضو و ۵۳ بافت و نسوج از بدن خود را اهدا کند که البته موضوع اهدای عضو نیازمند رکن مهم‌تری به نام فرهنگ است و همه بخش‌های جامعه باید در این فرهنگ‌سازی سهیم باشند وگرنه کار چندانی صورت نخواهد گرفت.
طبق بررسی‌ها هنوز هم باگذشت این‌همه سال، بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد خانواده‌های افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند اجازه اهدای عضو را نمی‌دهند و بر همین اساس سالانه ۲۵ درصد از بیماران در انتظار پیوند، جان خود را از دست می‌دهند.
اهدای عضو می‌تواند باعث نجات جان چند انسان به‌صورت هم‌زمان شود که البته تحقق چنین مسئله‌ای نیاز به کار فرهنگی درازمدت داشته تا زمینه گرایش به چنین رفتار پسندیده‌ای افزایش یابد بنابراین باید با بهره‌گیری از همه ابزار‌های تبلیغاتی به اشاعه آن پرداخت.
بر اساس بررسی‌ها هم‌اکنون تعداد زیادی از بیماران در نوبت دریافت اهدای عضو قرار دارند که به‌طورقطع با گسترش فرهنگ اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، نه‌تن‌ها جان تعدادی از شهروندان نجات پیدا خواهد کرد بلکه معضل فروش اعضای بدن که به فرصتی برای سوءاستفاده دلالان و سودجویان تبدیل‌شده نیز مرتفع خواهد شد.
مسئله اهدای عضو در بسیاری از کشور‌ها به‌عنوان یک دغدغه جدی برای افراد مطرح بوده و در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته نیز اهدای عضو پس از مرگ مغزی به‌راحتی انجام نمی‌شود، اما در ایران برای فرهنگ سازی این رفتار اقداماتی انجام می‌شود.
در همین راستا دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان همدان از ۱۳ تا ۱۷ مردادماه در این استان درحال برگزاری است و مسئولان مرتبط با این موضوع در همدان حضور دارند.
۲۵ هزار نفر در انتظار پیوند اعضا هستند
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین خصوص با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر بیمار نیازمند در کشور وجود دارد که در انتظار پیوند اعضا هستند، اظهار داشت: مقوله پیوند عضو قله پزشکی دنیاست و بالاترین تکنولوژی که بشر به آن دست یافته به همراه فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های اجتماعی در رخداد آن نقش دارند.
مهدی شادنوش با تاکید بر اینکه تیم اهدای عضو طی زمان محدودی از فوت فرد اهدا کننده عضو فرصت دارد تا همزمان با تسلی دادن و تسلیت گفتن به خانواده وی، مسأله نیاز به اهدای عضو را نیز با این خانواده درمیان بگذارند و این شرایط بسیار پیچیده‌ای است، گفت: امروز همه انواع پیوند اعضا در کشور انجام می‌شود و تاکنون در بیش از ۳۳ مرکز کلیه کشور حدود ۵۳ هزار پیوند کلیه انجام شده و بیش از ۶ هزار پیوند کبد صورت گرفته به طوری‌که مرکز پیوند شیراز با ۷۰۰ پیوند، رتبه یک دنیا را در این پیوند به خود اختصاص داده‌است.
شادنوش با بیان اینکه سالانه ۱۶ هزار حادثه جاده‌ای در کشور رخ می‌دهد که حدود ۵۰ درصد آن با ضربه به سر در مسافران یا عابران خاتمه می‌یابد و بین ۲۵۰۰ تا ۴ هزار از افرادی که در این سوانح دچار مرگ مغزی شده‌اند امکان اهدای عضو پیدا می‌کنند، گفت: با این حال در سال ۹۷ که بیشترین آمار اهدای عضو را داشتیم تنها هزار مورد پیوند عضو صورت گرفته‌است.
ایران در اهدای عضو فرد مرگ مغزی رتبه ۳۷ دنیا را دارد
وی تشکیل شورای پیوند در هر استان را از جمله راهکار‌های تقویت رویکرد‌های اجتماعی در پیوند اعضا برشمرد و بابیان اینکه ایران در مسأله اهدای عضو رتبه ۲۶ جهان را داراست، گفت: ایران در اهدای عضو فرد مرگ مغزی رتبه ۳۷ دنیا را دارد.
وی به شرایط اهدای عضو در استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: همدان با جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری خود سالانه ۴۵ پیوند عضو داشته و با توجه به اینکه فعالیت در زمینه اهدای عضو در این استان از سال ۸۱ آغاز شده ۷۸ اهدای عضو در این ۱۷ سال انجام شده که با درنظر گرفتن افراد واجد شرایط اهدا، این آمار می‌توانست تاکنون ۷۲۰ مورد باشد.
شادنوش عنوان کرد: استان همدان در سال ۹۵ با ۱۶ مورد پیوند، بیشترین اهدای عضو خود را طی این ۱۷ سال تجربه کرده و در سال ۹۷ رتبه ۱۹ کشور را در اهدای عضو به خود اختصاص داده‌است.
روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر نرسیدن عضو مورد نیاز جهت پیوند فوت می‌شوند مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز بابیان اینکه روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر نرسیدن عضو مورد نیاز جهت پیوند فوت می‌شوند، گفت: این در حالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند ۸ نفر را از مرگ نجات دهد.
نجفی افزود: ۹۹ درصد مرگ‌ها بر اثر مرگ قلبی و یک درصد به دلیل مرگ مغزی رخ می‌دهد، ولی مردم عمدتا مرگ قلب را به‌عنوان مرگ حقیقی قبول دارند و به همین دلیل در برخی موارد از پیوند عضو عزیز مرگ مغزی شده خود امتناع می‌کنند که این موضوع به فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن تفکر صحیح در این رابطه نیاز دارد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا نیز با بیان اینکه موضوع پیوند اعضا از سال ۸۰ در همدان کلید خورده‌است، اظهار داشت: در این مدت بیش از ۲۰ هزار نفر در استان همدان کارت اهدای عضو دریافت کرده اند.
فعالیت ۴۲ نفر پزشک و پرستار در تیم اهدای عضو استان همدان
رشید حیدری مقدم با بیان اینکه موضوع اهدای عضو افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند از جمله مسائل مهم و مورد توجه است از حضور و فعالیت ۴۲ نفر پزشک و پرستار در تیم اهدای عضو استان همدان خبر داد و گفت: بخش عمده موضوع اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی است بنابراین باید سرمایه‌گذاری بیشتری در مدارس و آموزشگاه‌ها انجام شود.
وی بابیان اینکه در سال ۹۶ تعداد ۵۹۰ نفر، در سال ۹۷ تعداد ۷۲۰ نفر و طی ۴ ماهه ابتدایی امسال یک هزار و ۱۷۰ نفر در زمینه اهدای عضو آموزش دیدند، اضافه کرد: همدان در درمان بسیاری از بیماری‌ها و همچنین تروما مرکزیت غرب کشور را به خود اختصاص داده، اما متأسفانه مسأله پیوند عضو در استان‌های منطقه غرب کشور از شرایط ایده‌آل برخوردار نیست و نیازمند فرهنگ‌سازی و تلاش بیشتر در این حوزه است.
اهدای عضو عزیز از دست رفته هر چند تصمیمی سخت است، اما می‌تواند زندگی را به بیماران نیازمند هدیه کند؛ فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود، قلبش تا مدتی می‌تپد، ریه‌هایش نفس می‌کشند، کلیه‌اش کار می‌کند بنابراین نباید اجازه دهیم قلب بیمار مرگ مغزی در خاک از تپش بایستد در حالی که می‌تواند در سینه فردی نیازمند تا مدت‌ها بتپد.
وقتی فردی دچار مرگ مغزی می‌شود اگر ریه‌هایش به فرد نیازمندی اهدا شود، تا سال‌ها نفس خواهد کشید و چه حیف است که این اندام‌هایی که نجات بخش حیات و زندگی انسان‌های دیگر است، در خاک پوسیده و از بین بروند؛ بنابراین باید در راستای فرهنگسازی دیگران را به اهدا عضو عزیز مرگ مغزی شده تشویق و ترغیب کنیم تا اگر خود یا خانواده خویش هم گرفتار آمدیم به آسانی با پیوند عضو حیات دوباره یابیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار