تکامل انسانی و سعادت اجتماعی در گرو تکامل سازنده و مسئولانه بین افراد جامعه با یکدیگر و محیط پیرامون آنهاست. انسان‌های فاضل، قانون‌مدار و مسئولیت‌پذیر، زمینه ایجاد مدینه فاضله، پویا و توسعه‌یافته را فراهم می‌نمایند و شهر برتر، متوازن و توسعه‌یافته عامل مهم برای پرورش انسان‌های متعالی خواهد بود.
کد خبر: ۷۶۶۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰ 29 July 2019
«و لقد کرّمنا بنی آدم و حملنا هم فی البرّ و البحر و رزقناهم من طیبات و خلصناهم علی کثیر ممّن خلقنا تفضیلا» - سوره اسراء؛ آیه ۷۰

به گزارش تابناک همدان، در پیام فرماندار همدان به جشنواره شهروندان برگزیده، چنین آمده است؛ تکامل انسانی و سعادت اجتماعی در گرو تکامل سازنده و مسئولانه بین افراد جامعه با یکدیگر و محیط پیرامون آنهاست. انسان‌های فاضل، قانون‌مدار و مسئولیت‌پذیر، زمینه ایجاد مدینه فاضله، پویا و توسعه‌یافته را فراهم می‌نمایند و شهر برتر، متوازن و توسعه‌یافته عامل مهم برای پرورش انسان‌های متعالی خواهد بود.

اهمیت مشارکت گسترده مردم در تمامی فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان یکی از ملزومات دستیابی به توسعه پایدار امروزه کاملاً مشخص و کلاسیک شده است. از طرفی فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت مردم نیز خود نیازمند تحقق پیش شرط‌هایی است که تأمین این پیش‌شرط‌ها بر عهده نهاد‌های دولتی، احزاب، سازمان‌های غیردولتی و از همه مهم‌تر خود مردم است. به عبارتی هر چقدر توانمندی‌های فردی و جمعی مردم یک جامعه بالاتر باشد یا به عبارتی هر چقدر شاخص‌های فرهنگ شهروندی در یک جامعه بیشتر رشد کرده باشد، زمینه‌های مشارکت مردم در فعالیت‌های مختلف و در نتیجه دستیابی به رشد پایدار سریع‌تر فراهم می‌شود.

جشنواره شهروند برگزیده یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند در راستای ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم با برجسته نمودن الگو‌های موفق شهروندی و معرفی آن به سایر افراد جامعه موثر باشد. از آنجا که جوامع بشری همواره تحت تأثیر آموزشی و سایر عوامل تأثیر‌گذار پیرامونی در حال تغییر و تحول هستند، برای دستیابی به اهداف و رعایت روزافزون حقوق متقابل شهروندی، اجرای اینگونه جشنواره‌ها از جمله برنامه‌های ارتقای فرهنگی مردم و ضرورتی غیرقابل انکار است.

 ایجاد روحیه مشارکت‌جویی، مسئولیت‌پذیری، حس تعلق خاطر به شهر، قانون‌پذیری و اخلاق‌مداری شهروندان مهمترین گام در مسیر پیشبرد اهداف مدیریت شهری است که برگزاری این جشنواره می‌تواند در رسیدن به این اهداف بزرگ، مدیران را یاری نماید. تجلی شعار امسال جشنواره با عنوان «همدان؛ شهر برتر با شهروندان برتر» صرفاً با ایجاد حس تعلق خاطر شهروندان نسبت به شهر خواهد بود که در صورت ظهور و بروز آن شاهد افزایش سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی در سطح شهر خواهیم بود.

 شهروند برگزیده به فردی اطلاق می‌شود که علاوه بر داشتن سجایای اخلاقی، تعلق خاطر به شهر داشته و کنشگر اجتماعی در عرصه شهری و عامل به وظایف شهروندی باشد. یقیناً چندین شهروند نسبت به حقوق شهروندی آگاهی کامل دارد و در راستای تکالیف و حقوقی که بر گردن دارد، حداکثر تلاش خود را برای توسعه شهری به‌کار می‌گیرد. از طرفی برگزاری این جشنواره می‌تواند با الگوسازی برای شهروندان، یاری‌گر مدیریت شهری و جلب روزافزون مشارکت شهروندان در این بخش باشد.

 اینجانب از تمامی افرادی که در این مسیر گام برداشته‌اند قدردانی می‌نمایم و برای این عزیزان و سایر دست‌اندرکاران این جشنواره، آرزوی سلامتی و توفیق دارم. / و من ا... التوفیق

فرماندار شهرستان همدان حسین افشاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار