معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان اظهار داشت: طبق آماری که هلال احمر در اختیار دارد و گزارش از آب گرفتن و نجات غرق‌شدگان را دریافت کردیم سال گذشته ۲ نفر در فضا‌های آبی روستای یکی زین‌آباد و دیگری مهاجران غرق شدند.
کد خبر: ۷۶۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ 11 July 2019
هر ساله با گرم شدن هوا برخی‌همدانی‌ها برای فرار از گرما، تنی به آب می‌زنند و به دلیل گرانی استخر‌ها سهل‌ترین راه شنا در آبگیر‌ها و مخازن سد است؛ این شیرجه‌ها رفت دارد و برگشتی نیست غرق شدن پایان این تفریح به ظاهر شاد، اما خطرناک است.

 به گزارش تسنیم، گویا قرار نیست با دقت و تامل در مکان انتخابی برای شنا به آمار تلخ و دردناک غرق شدگی در مخازن سد‌ها و استخر‌های تامین آب کشاورزی و آبگیر‌های استان پایانی بدهیم؛ امسال هم بر اساس آمار تاکنون در استان ۶ نفر در این فضا‌های آبی غرق شدند.

 همیشه غرق‌شدگان این فضا‌ها، افراد ناشی نبوده و نیستند افرادی با غره شدن بر توانایی خود درشنا اسیر گل و لای و تغییرات شدید دمای زیر‌سطح در آب مخازن سد‌ها و جمع آوری آب کشاورزی شدند و به راه بی‌برگشت شنای مرگ‌آور قدم گذاشتند. تا آمار غرق‌شدگی ۲ نفر پارسال و ۶ نفر امسال در استان ثبت شود.

 دردناک‌تر از مرگ این افراد هم غرق‌شدگی و مرگ کسانی است که با تصور نجات غریق به آب زدند و خود به جمع مغروقان شنا در فضای غیر‌مجازی شهری روستایی پیوستند. حال آنکه مسئولان و متولیان سد‌ها و مخازن جمع‌آوری آب کشاورزی توصیه و هشدار دارند که شنا دراین مکان‌ها خطرناک است.

 اگر برای جان خود ارزشی قایل نیستید حداقل برای کسانی که چشم‌انتظار برگشت شما به سایه‌بان خانه و خانواده هستند ارزش قایل شوید و با توجه به هشدار‌ها از ورود به فضا‌های آبی و شنا در مکان‌های غیر‌مجاز به شدت بپرهیزید تا جان خود و دیگران را برای نجاتشان به خطر نیاندازید.

تصور غلط شنا در فضای غیر‌مجاز سرانجامش مرگ است

 حسین مستور شهروندی که برای شنا به یکی از استخر‌های شهر آمده است به خبرنگار تسنیم گفت: هزینه استخر زیاد است فقط شاید در هفته یکبار بتوانم از این فضای تفریحی استفاده کنم اگر فرصت شود، چون شنا بلد هستم با دوستان به اطراف شهر و کنار رودخانه می‌رویم و آنجا شنا می‌کنیم.

وی با شنیدن خطر‌ناک بودن شنا در این مکان‌ها شانه‌هایش را بالا انداخت و افزود: چنین چیزی نیست من شنا بلدم و سال‌ها است که با دوستان برای شنا به این رودخانه می‌رویم و تاکنون هم مشکلی برای من یا دیگران پیش نیامده است. وقتی کسی شنا بداند غرق نخواهدشد.

همانطور که از سخنان این شهروند مشخص است غرور مانع از آن شده است که کمی به خطرناک بودن شنا در رودخانه فکر کند و فقط به فکر لذت بردن این آب خنکی است که در رود جاری است. اما محسن محمدی دیگر شهروند همدانی نظری خلاف او دارد و با تاسف اظهار داشت: یکی از دوستانش سال قبل با همین تفکر در دریای شمال غرق شده است و دلیلش هم امدادگران بعد خارج شدن از آب گرفتگی عضلات به دلیل سردی آب اعلام کردند.

 وی افزود: دوستم به شنا تسلط کامل داشت و حتی مقام شنای آموزشگاهی داشت والدینش به او هشدار دادند که نباید وارد آب شود آنهم در جائیکه نجات غریق ندارد توجه نکرد و سرانجامش داغدار شدن خانواده است آنهم کسی که سال آخر دانشگاه بود حقوقدان می‌شد.

مردان حسینی هم شهروندی است که باز هم درگیر تصور اشتباه شنا در آبگیر‌ها است و اظهار داشت: در روستای ما چند مزرعه استخر ذخیره آب دارند و هر زمان هم اجازه ندهند در این استخر‌ها شنا کنیم مخازن سد هم د. ردسترس است و به راحتی می‌توانیم شنا کنیم و خطری ندارد.

 به رغم گفته‌های این شهروندان حمید عرفی معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان همدان اظهار داشت: طبق آماری که هلال احمر در اختیار دارد و گزارش از آب گرفتن و نجات غرق‌شدگان را دریافت کردیم سال گذشته ۲ نفر در فضا‌های آبی روستای یکی زین‌آباد و دیگری مهاجران غرق شدند.

 وی افزود: بر اساس امسال و تاکنون هم ۶ نفر غرق شدند که ۲ نفر از غرق شدگان در سد آبشینه بوده است. بقیه هم در ملایر، تویسرکان گزارش شد که در اثر سیل جان خود را از دست دادند که حتی مرگ یک نفر هم بسیار درد‌ناک است چه برسد به اینکه آن فرد برای تفریح شنا در مکان غیر‌مجازی را انتخاب کرده است.

عرفی گفت: توصیه اکید به همه شهروندان داریم که نباید به هیچ عنوان به فضا‌های آبی که هشدار شنا دارد نزدیک شوند و یا سایر فضا‌های که امکان غرق‌شدگی در آن وجود دارد و در آنجا هم نجات غریق وجود ندارد. مسئولان سد‌ها هم باید با نصب تابلو و فنس‌کشی مانع از ورود افراد به محدوده سد شوند.

 فقط از فضا‌های مجاز استفاده کنید

 رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان همدان هم در خبری که یکی از رسانه‌ها منتشر کرده است با یاد‌آوری اینکه استان همدان ۵۰۰ نفر نیروی آموزش دیده نجات غریق دارد با هشدار اعلام کرده است که علاقمندان به شنا برای حفظ جان فقط در فضا‌های مجاز شنا کنند.

سیروس سوریان گفته است: بر والدین که تجربه بیشتری دارند مراقبت و جدیت در این حوزه ضروری است؛ تا اجازه ندهند فرزندانشان در آبگیرها، رودخانه‌ها و سد‌ها شنا کنند چرا که گرفتگی عضلات و، ترس موجب غرق شدن آن‌ها می‌شود.

 خطرات شنا در سد‌ها

شنای در سد‌ها چه خطراتی دارد و چرا نباید در سد‌ها شنا کرد؛ مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با یاد‌آوری اینکه برای پیشگیری از ورود مردم به حریم مخازن سد‌ها تابلوی هشدار نصب کردیم، اظهار داشت: افزون بر تابلو فنس‌کشی هم شده است و مردم باید به حریم سد‌ها وارد نشوند.

 منصور ستوده افزود: امسال تاکنون گزارش از غرق شدگی در سد‌ها نداشتیم و اطلاع‌رسانی عمومی را هم توسط رسانه‌ها برای اطلاع مردم از خطرات شنا کردن در سد هر سال در دستور کار داریم و تقاضای ما اینست حتی برای شنا به حریم رودخانه‌ها هم نروند چرا که رود هم خطرات خودش را دارد.

 وی گفت: آب سد به ظاهر در سطح شفاف و روشن است، اما تلاطم زیر‌سطحی آب سد تیره می‌کند و دید شناگر کاهش می‌یابد که کاهش دید موجب برخورد شناگر با اشیای زیر‌سطی آب مانند تپه‌ماهور‌ها و درختان صخره‌ها می‌شود و مرگ برای شناگر ایجاد خواهد شد.

 ستوده یاد‌آور شد: سد محلی برای آبگیری و انتقال آب دارد که جریان زیر‌سطحی در آن منطقه بسیار زیاد است و حتی شناگران مهار هم توانایی خلاص شدن از دست این جریان‌ها زیر‌سطحی شدید را ندارند و در گرداب آن گرفتار می‌شوند و غرق‌شدگی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: آب زیر‌سطحی سد‌های افزون بر شدت و تلاطم غیر‌قابل کنترل به سرعت تغییر دما می‌دهد و تغییر دمای زیر سطح آب گرفتگی و اسپاسم عضله را در شناگران حتی حرفه‌ای‌ترین آن‌ها موجب می‌شود و باز هم مرگ برای این افراد گریز‌ناپذیر می‌شود. گل‌و لای زیر سطحی هم پای شناگر را به دام می‌اندازد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار