«جشنواره شهروندان برگزیده» به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت شهری همدان به شمار می‌رود که مدت‌هاست تلاش برای برگزاری مطلوب آن در جریان است، جشنواره‌ای که به گفته مسوولان ذی‌ربط هر چه مردمی‌تر باشد بهتر است و هدف از آن نیز جز این نبوده و نیست.
کد خبر: ۷۵۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶ 04 July 2019

«جشنواره شهروندان برگزیده» به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت شهری همدان به شمار می‌رود که مدت‌هاست تلاش برای برگزاری مطلوب آن در جریان است، جشنواره‌ای که به گفته مسوولان ذی‌ربط هر چه مردمی‌تر باشد بهتر است و هدف از آن نیز جز این نبوده و نیست.

«جشنواره شهروندان برگزیده» هرچه مردمی‌تر، بهتر...

به گزارش تابناک همدان ازخبرگزاری فارس، به مناسبت برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده، جمعی از مسوولان این جشنواره در راستای تعامل با رسانه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه در دفتر خبرگزاری فارس حضور یافتند.

رئیس «جشنواره شهروندان برگزیده» در این جلسه با بیان اینکه خبرگزاری فارس از رسانه‌های اثرگذار و همراه با مدیریت شهری با نقد منصفانه است اظهار کرد: نمی‌خواهیم مطبوعاتی کنار ما باشند که فقط از مدیریت شهری تعریف کنند چراکه قطعاً نقاط ضعف و قوتی داریم که جشنواره شهروند برگزیده نیز می‌تواند یکی از آن موارد باشد.

عباس صوفی با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره در سال گذشته بعد از چندین سال، گفت: تفاوتی بین شهروند عامل به وظایف در قالب‌های مختلف در این جشنواره بررسی شد.

وی با تأکید بر اینکه اگر اعتقاد به توسعه پایدار مدیریت شهری داریم، شهروندان آن شهر یکی از شاخصه‌های این امر است بیان کرد: در کنار بالا بردن کیفیت فضایی و کیفیت رفتاری شهر شاخصه توجه به شهروندان از موارد مهم به شمار می‌آید.

رئیس «جشنواره شهروندان برگزیده» افزود: سال گذشته به صورت خودمعرفی و یا معرفی از سوی دیگران ثبت‌نام‌ها صورت گرفت و اتفاق خوبی در برگزاری جشنواره افتاد البته ممکن است نقد‌هایی نیز به آن جشنواره وارد بوده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز جشنواره با شعار «همدان؛ شهر برتر، شهروند برتر» برگزار می‌شود، تصریح کرد: جشنواره با هدف انتخاب شهروند عامل به وظایف شهروندی با ۹ شاخص آغاز شده و داوطلبان می‌توانند در این جشنواره ثبت نام کنند.

صوفی به سه کمیته فعال در جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: کمیته اجرایی، کمیته داوری و کمیته رسانه سه کمیته فعال در این جشنواره هستند.

صوفی: برگزاری جشنواره شهروند برگزیده موثر در توسعه زیرساختی فرهنگ شهروندی

وی با بیان اینکه پس از پایان مهلت ثبت نام در ۲۰ تیرماه داوری این دوره از جشنواره آغاز خواهد شد خاطرنشان کرد: مراسم اصلی و تقدیر از شهروندان برتر در روز همدان برگزار می‌شود.

رئیس «جشنواره شهروندان برگزیده» یادآور شد: سال گذشته خانواده دکتر فرشچیان با توجه به خدمات خوب این مرحوم در حوزه درمانی و آموزشی در همدان به عنوان شهروند افتخاری معرفی شدند.

وی با بیان اینکه امسال نیز امیدواریم بتوانیم یک شهروند افتخاری انتخاب کنیم اظهار کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم در شناسایی و معرفی شهروند افتخاری در جشنواره امسال ما را یاری کنند.

صوفی در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره و اتفاقات این چنینی در کنار امور عمرانی در شهر صورت می‌گیرد گفت: برگزاری این گونه برنامه‌ها در توسعه زیرساختی فرهنگ شهروندی موثر است.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای اجتماعی محلات بعد از چند سال تصریح کرد: شورای اجتماعی محلات در چهار محله ایجاد شده و از ظرفیت شهروندان برگزیده سال قبل نیز در این شورا استفاده شده است.

رئیس «جشنواره شهروندان برگزیده» ادامه داد: استفاده از ظرفیت شهروندان برگزیده در شورای اجتماعی محلات و مرکز پژوهش‌های شورا محقق شده است؛ با توجه به کارکرد‌های مدیریت شهری باید از ظرفیت شهروندان برگزیده استفاده شود.

وی با بیان اینکه هر چه جشنواره مردمی‌تر باشد بهتر است خاطرنشان کرد: البته مدیران نیز شهروندان این شهر هستند و انتخاب بدون رانت از بین مدیران به عنوان شهروند برگزیده به واسطه خدمات آن‌ها در شهر اشکالی ندارد؛ مدیران را از مردم جدا نکنیم.

عضو شورای سیاستگذاری «جشنواره شهروندان برگزیده» نیز گفت: رسانه نسبت به موضوعات مختلف در شهر مردم را حساس می‌کند و با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم و پیگیری مطالبات مردمی اثرگذار بوده که این امری ارزشمند است.

رضوان سلماسی با بیان اینکه حضور رسانه‌ها کمک به حداقل رساندن اشتباهات و رسیدن به مسیر است یادآور شد: اینکه نگاه منتقدانه به سمت اصلاح و یا تخریب باشد موضوع حضور رسانه‌ها را متفاوت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حرکتی در ابعاد جشنواره شهروندان برگزیده ممکن است تبعات و مشکلاتی نیز داشته باشد اظهار کرد: این جشنواره بعد از حدود ۱۱ سال بدون وجود مستندات از دو دوره برگزار شده قبل، مجدداً برگزار شد.

عضو شورای سیاستگذاری «جشنواره شهروندان برگزیده» افزود: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا سال گذشته بعد از پایان برگزاری جشنواره، نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدید‌ها را احصا کرد.

وی با اشاره به حضور شهرداری و سازمان اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شهرداری در بخش اجرایی جشنواره بیان کرد: امسال تصمیم بر کاهش تعداد شهروندان برگزیده بر اساس بررسی شاخص‌های تعیین شده، کاهش یافته است.

سلماسی با بیان اینکه سال گذشته به منظور ایجاد حساسیت در سطح جامعه برای معرفی بیشتر برگزیدگان اقشار را نیز مطرح کردیم ادامه داد: البته برگزیدگان در اقشار نیز با ارزیابی در شاخص‌ها تعیین شد؛ در برخی حوزه‌ها نیز به دلیل عدم ورود افراد از برخی نهاد‌ها خواستار معرفی افراد برتر شدیم.

سلماسی: آموزش شهروندی از مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی شهر

وی با اشاره به انتخاب افراد شایسته تقدیر در جشنواره سال گذشته تصریح کرد: رویکرد این جشنواره شناسایی، معرفی و الگوسازی شهروندان برگزیده است؛ برای زندگی خوب باید شهروند خوب وجود داشته باشد.

عضو شورای سیاستگذاری «جشنواره شهروندان برگزیده» یادآور شد: آموزش شهروندی یکی از مسائل مهم در بحث فرهنگی و اجتماعی در شهر است و با توجه به کمرنگ شدن شاخص‌هایی همچون همدلی و همراهی در جامعه نیاز به آموزش شهروندی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای اجتماعی محلات در راستای افزایش مشارکت شهروندان خاطرنشان کرد: پخش برنامه شب‌های هگمتانه از صدا و سیمای همدان با محوریت جشنواره شهروندان برگزیده و با حضور ۱۲ شهروند برگزیده سال قبل از جمله برنامه‌ها در این راستاست.

سلماسی با بیان اینکه امسال نیز بحث انتخاب شهروند افتخاری در دستور کار است گفت: این موضوع با در نظر گرفتن انتخاب فردی ویژه در افزایش نشاط و شادمانی برای شهروندان صورت می‌گیرد.

عضو کمیته علمی داوری جشنواره شهروندان برگزیده نیز اظهار کرد: شهرداری عموماً به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی است که اکثر مخاطبان آن مردم هستند؛ برای پیشرفت و توسعه در شهر باید سرمایه‌های انسانی را حفظ کنیم و نظرات عموم مردم مهم است.

سیدمسعود عسگریان با تأکید بر اینکه شورای شهر برای توجه به نظرات مردم تشکیل شده است افزود: سال گذشته به منظور مشارکت دادن بیشتر شهروندان در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها پس از چند سال جشنواره شهروندان برگزیده مجدداً برگزار شد.

وی با بیان اینکه مقرر شد از ظرفیت شهروندان برگزیده استفاده شود تصریح کرد: البته در خصوص نفرات برگزیده انتقاد‌هایی بود که استدلال‌هایی داشتند؛ البته این امر از نواقص بود، اما اصل کار، احترام به نظرات و افکار عمومی مهم بود.

عضو کمیته علمی داوری جشنواره شهروندان برگزیده ادامه داد: امسال در نظر است جشنواره با رویکرد بهتر و مناسب‌تر برگزار شود و بنا را بر خوداظهاری افراد قرار داده‌ایم که از انتخاب‌های سلیقه‌ای پرهیز کنیم؛ با الگوسازی برگزیدگان باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تعداد بالای برگزیدگان جشنواره سال گذشته بیان کرد: امسال با توجه به پایین آمدن تعداد برگزیدگان با برجسته‌سازی و الگوسازی این افراد در برنامه‌های آینده شهرداری و شورا از حضور آن‌ها استفاده خواهد شد.

عسگریان: شهروند برگزیده موثر در ارتقای فرهنگ اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی

عسگریان وظیفه شهرداری، شورای شهر و مطبوعات و رسانه را معرفی و استفاده از برگزیدگان دانست و یادآور شد: در شهر هر ساله مردم از لحاظ فرهنگی ارتقا می‌یابند و در تمام برنامه‌های ملی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی با ایده‌های بهتر و متفاوت‌تر می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم جنبه‌های مثبت شهروندی را به سطح جامعه تعمیم دهیم خاطرنشان کرد: شهروند برگزیده می‌تواند در ارتقای فرهنگ اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی در پیشبرد اهداف کاری موثر باشد.

دبیر جشنواره شهروندان برگزیده نیز با اشاره به آغاز فعالیت برای برگزاری دومین سال جشنواره از بهمن ماه گفت: تفاوت جشنواره امسال در انتخاب شاخص‌ها و کمتر شدن تعداد برگزیدگان است.

خوشبخت: اجرای طرح «دورهمی محله با نشاط»

سعید خوشبخت با بیان اینکه رویکرد اصلی جشنواره دوم شهروند برگزیده حفظ و ارتقای کرامت انسانی شهروندان است اظهار کرد: به دنبال ایجاد بستر‌هایی برای معرفی شهروندان عامل به وظایف شهروندی هستیم؛ هدف شناسایی و معرفی سرمایه‌های اجتماعی شهر است.

وی ارتقاء سطح شادابی و نشاط در سطح جامعه را از رویکرد‌های جنبی جشنواره برشمرد و افزود: جشنواره امسال با شکوه‌تر از دوره اول برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره شهروندان برگزیده در ادامه با اشاره به اجرای طرح «دورهمی محله با نشاط»، بیان کرد: جشنواره تابستانی با رویکرد محلی برگزاری می‌شود؛ در این طرح بسته ورزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی برای محلات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این طرح هفته گذشته در پارک پرواز اجرا شد افزود: برنامه‌ای با نشاط طی سه ساعت اجرا می‌شود؛ این طرح تا ابتدای محرم با رویکردی شاد اجرا و در ماه محرم نیز محتوای برنامه‌ها متناسب با این ماه اجرا می‌شود.
 
«جشنواره شهروندان برگزیده» هرچه مردمی‌تر، بهتر...
 
«جشنواره شهروندان برگزیده» هرچه مردمی‌تر، بهتر...
 
«جشنواره شهروندان برگزیده» هرچه مردمی‌تر، بهتر...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار