مرتضی احمدی رحمت با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های دارای فروچاله است، بهره‌برداری بی‌رویه منبع آب را یکی از دلایل اصلی ایجاد فروچاله عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به همت همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، دستگاه قضایی و سازمان جهادکشاورزی طرح احیاءبخشی منابع آب اجرا شد که موجب جلوگیری از افت آب و جبران آن شده است.
کد خبر: ۷۵۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 24 June 2019
مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به مصرف ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از آب این استان، گفت: براساس بررسی و مطالعات انجام شده ۹۰ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است.

به گزارش ایسنا، احمدی رحمت در جمع طلاب و روحانیون استان همدان، با بیان اینکه اقتصاد استان متکی به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: در استان همدان در چهار دهه گذشته هر سال تا یک متر سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و این روند به تازگی با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۸ درصد آب استان در بخش شرب و بهداشت و ۲ درصد نیز در صنعت و خدمات مصرف می‌شود، افزود: سیاست استان همدان از دیرباز براین پایه بوده که متکی به کشاورزی باشد و امروزه این مهم تعدیل شده و به سمت و سوی گردشگری و سایر صنایع سوق پیدا کرده است.

 احمدی رحمت با بیان اینکه در گذشته میانگین بارش استان ۳۵۰ میلیمتر در سال بوده است، تصریح کرد: در چند سال اخیر با توجه به خشکسالی میانگین بارش در استان به ۳۳۰ میلیمتر رسیده است.

 مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: میانگین بارش در دنیا ۸۰۰ میلی‌متر و در ایران ۲۵۰ میلی‌متر است که براین اساس کشور ما یک سوم میانگین بارندگی در دنیا را دارند و این خود نشان دهنده آن است که باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرد چرا که در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه در متون دینی ما به صرفه‌جویی در آب اهمیت داده شده است، گفت: در قرآن کریم آیات و روایات هشدار دهنده‌ای درباره مدیریت مصرف آب آمده است و مراجع عظام تقلید همگی به دقت و صرفه‌جویی در مصرف آب تأکید دارند.

 احمدی رحمت با تأکید بر اینکه مصرف عمده آب در استان کشاورزی است و صرفه‌جویی آب در این بخش می‌تواند موثر باشد، اظهار کرد: آب‌های زیرزمینی رودخانه‌ها جزء انفال محسوب می‌شود و بدان معناست که همه از این آب سهیم هستند و کسی که مجوز چاه دارد صاحب و مالک آب نیست بلکه اجازه بهره‌برداری به آن داده شده و متولی مطابق قانون وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها به علت اندازه‌گیری میزان مصرف آب است، گفت: برخی از افرادی که مجوز چاه را دریافت کردند، برداشت بی‌رویه و بیش از حد مجاز را دارند.

وی ضمن تشریح محدوده اصلی چاه‌ها و حوزه‌های آبریز، اظهارکرد: همدان-بهار، کبودراهنگ، رزن- قهاوند، ملایر، اسدآباد، تویسرکان و نهاوند هفت محدوده مطالعاتی اصلی حوزه آبریز درجه دو استان بوده که دارای کسری مخزن هستند به‌طوریکه سالانه نیم تا یک متر از سطح آب زیرزمینی افت می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: زمانی که افت سطح زیرزمینی اتفاق می‌افتد تبعاتی همچون از دست دادن مشاغل و عدم کیفیت مناسب آب در پی دارد بنابراین قانونگذار اجازه هیچ‌گونه توسعه و برداشت بی‌رویه را نخواهد داد.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به فرو نشست زمین، اعلام کرد: آب در بین ذرات خاک، سنگ و خاک جریان دارد و به واسطه حفر چاه آب از حالت تعادل خارج شود و ذرات خاک فشرده می‌شوند و باعث نشست زمین می‌شود و در برخی از مناطق استان این مهم اتفاق افتاده است.

 احمدی رحمت با بیان اینکه همدان یکی از استان‌های دارای فروچاله است، بهره‌برداری بی‌رویه منبع آب را یکی از دلایل اصلی ایجاد فروچاله عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به همت همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، دستگاه قضایی و سازمان جهادکشاورزی طرح احیاءبخشی منابع آب اجرا شد که موجب جلوگیری از افت آب و جبران آن شده است.

وی ضمن درخواست از طلاب و روحانیون در راستای توجه و اهمیت بیش از پیش مردم به مصرف آب، خاطرنشان کرد: با اتکا به منابع آبی می‌توانیم امنیت غذایی را حفظ کنیم که این مهم مانع از نابود شدن کشاورزی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار