محمود صمد‌پور اظهار داشت: این نوع پروانه به دلیل افزایش ناگهانی رطوبت در محیط بر اثر بارش ۷۰۰ میلمتری در شهر و استان همدان امسال افزایش نسل داشت و فقط در روز پرواز می‌کند و تغذیه کمی در دوره کرمینگی از برگ درختان دارد و آفت هم برای مردم، مزارع و باغ‌ها محسوب نمی‌شود.
کد خبر: ۷۵۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ 12 June 2019
معاون مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مردم و کشاورزان نگران نباشند افزایش پروانه روز پرواز نیم‌پالیده در همدان جای نگرانی ندارد و این نوع پروانه آفت محسوب نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، وی افزود: حتی می‌تواند مفید به فایده برای افزایش تولید مزارع و محصول هم باشد، چون از مقدار کم شهد گیاهان تغذیه می‌کند و به افزایش گرده‌افشانی گیاهان و افزایش بار و محصول هم کمک خواهد کرد.

صمد‌پور در پاسخ این سئوال که آیا احتمال انتقال آلودگی قارچی یا میکروبی توسط این پروانه به باغ‌ها، مزارع و فضای سبز شهری وجود دارد اظهار داشت: در سئوال‌ها متعددی که مردم و مسئولان پرسیدند؛ به آفت نبودن پروانه‌های روز پرواز نیم‌پالیده تاکید کردیم؛ با افزایش دما هوای و کاهش رطوبت محیط نسل این حشره هم کاهش خواهد یافت و جایی برای نگرانی مردم و کشاورزان نیست.

وی افزود: این حشره فقط در روز پرواز می‌کند و پرنده‌های حشره‌خواری مانند سار، زاغچه، گنجشک و خفاش‌های حشره‌خوار که نزدیک غروب در شهر دیده می‌شوند هم از این حشره و سایر حشرات تغذیه می‌کنند کنترل طبیعی از انواع حشرات به خصوص پروانه نیم‌پالیده دارند و این پروانه خطری برای زندگی شهر و کشاورزی محسوب نمی‌شود.

معاون مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: معمولا حشرات افزایش نسلی در ۵ تا ۱۰ درصد از نوع خود دارند در زمان تولید مثل دارند با مساعد شدن شرایط محیطی وقتی افزایش نسل هر گونه حشره به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد به عنوان طغیان مطرح می‌شود که البته در این گونه به مانند برخی حشرات همچون ملخ تهدیدی برای زیست بوم نیستند و با افزایش دما نسل آنان هم کنترل خواهدشد. این افزایش نسل منجر به تامین غذای برخی پرندگان حشره‌خوار و دوام نسل‌آن‌ها شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار