علی شادمانی در خصوص بهبود تب یونجه نیز بیان کرد: مصرف سیر، سرکه سیب، عسل، زنجبیل، دم کرده گیاه گزنه و گل بابونه، بخور گیاه اسطوخودوس و شیر زردچوبه در درمان این بیماری موثر هستند.
کد خبر: ۷۵۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰ 08 June 2019
یک پزشک همدانی، آبله مرغان، تب مالت، زونا، فاویسم، تب یونجه و انواع مسمومیت‌ها را از بیماری‌های شایع فصول گرم سال عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، شادمانی بیان کرد: ویروس آبله‌مرغان در همه فصول سال وجود دارد، اما در فصل بهار که بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود، شرایط برای انتقال سریع‌تر آن افزایش می‌یابد.

وی در خصوص علائم آبله‌مرغان اظهار کرد: بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تب و سردرد از جمله علائم این بیماری است که یک روز بعد از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند و بعد از چند روز هم علائم پوستی به صورت جوش‌های کوچک قرمزرنگ و خارش‌دار ظاهر می‌شود که بیشتر روی شکم، صورت و دست‌ها هستند.

وی با بیان اینکه فردی که به آبله‌مرغان مبتلا شده برای همیشه در برابر این بیماری ایمن خواهد شد، گفت: آبله‌مرغان مثل سایر بیماری‌های ویروسی نظیر سرخک و سرخجه می‌تواند باعث بروز عوارض شدید شود، به‌عنوان‌مثال اگر سیستم ایمنی فردی ضعیف باشد یا در بعضی موارد خاص ویروس به بافت مغز یا غشای اطراف آن نفوذ پیدا کند، سلامت او را به شدت تهدید می‌شود.

وی در خصوص تب یونجه نیز اظهار کرد: تب یونجه یا رینیت آلرژیک، واکنش حساسیتی شدید به مواد حساسیت‌زا موجود در هوا است که وارد شدن این مواد به چشم‌ها، بینی، سینوس‌ها، گلو و مسیر تنفسی باعث آلرژی شدید تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

وی در خصوص تب یونجه افزود: گرچه تب یونجه می‌تواند در هر سنی شروع شود، ولی بیشتر در طی دوران کودکی، نوجوانی و اوایل بزرگسالی دیده می‌شود.

وی با اشاره به تب مالت که از معروف‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، توضیح داد: تب مالت یا بروسلوز از بیماری‌های عفونی بوده و همان میزان که در دام‌ها ایجاد خطر می‌کند، در انسان‌ها هم می‌تواند با تحت تأثیر قرار دادن اعضای خون‌ساز بدن مانند مغز استخوان، گره‌های لنفاوی و کبد و طحال باعث ایجاد بیماری شود.

وی در خصوص انتقال این بیماری، گفت: در فصل بهار به علت بارندگی‌های فراوان، محیط مرطوب زندگی دام‌ها و آلودگی آن‌ها، امکان انتقال این بیماری به شیر دام‌ها وجود دارد و افرادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با این محصولات سر و کار دارند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

شادمانی با اشاره به علائم این بیماری، افزود: تب و لرز متناوب، خستگی، سردرد، تورم غدد لنفاوی، کمردرد، درد عضلانی، افسردگی و کاهش وزن از علائم اولیه این بیماری هستند که به تدریج و با عدم درمان و گسترش عفونت به ارگان‌های حیاتی، باعث مرگ فرد می‌شود. 

وی در خصوص بیماری فاویسم، عنوان کرد: فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که به علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز ایجاد می‌شود، وابسته به جنس بوده و بیشتر در مردان دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: فاویسم، ارثی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، افراد مبتلا به فاویسم زمانی که در معرض باقلا قرارمی گیرند و یا آن را مصرف می‌کنند دچار کم‌خونی حاد همولیتیک می‌شوند.

وی در توضیح کم‌خونی همولیتیک حاد، اعلام کرد: این نوع کم خونی به نقص گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن جابه‌جا می‌کند، گفته می‌شود، وقتی این گلبول‌ها دچار نقصان شوند، بدن نمی‌تواند آن‌ها را به‌سرعت جایگزین کند و فرد نمی‌تواند اکسیژن موردنیاز خود را به دست آورد.

وی در ارتباط با علائم بیماری فاویسم، اظهار کرد: علائم این نقص آنزیم در افراد مبتلا، بر اساس شدت و ضعف بیماری متنوع است، که علائم خفیف آن شامل خستگی، سردرد، تب، تهوع، معده درد و استفراغ است.

وی یادآور شد: هر یک از علائم فاویسم شامل ادرار تیره نارنجی رنگ که وجود هموگلوبین را در ادرار نشان می‌دهد، زردی پوست و احساس خستگی و کوفتگی مربوط به مدت‌زمان طولانی بیماری است.

وی با بیان اینکه اگر فاویسم درمان نشود، شخص به کما رفته، بی‌هوش می‌شود و به تزریق خون نیاز پیدا می‌کند، تأکید کرد: میزان قرار گرفتن در معرض باقلا موجب بروزاین بیماری می‌شود که به شرایط فردی و محیطی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه اغلب افرادی که فاویسم دارند با پیشگیری و کنترل رژیم غذایی خود سال‌های سال بدون بروز بیماری زندگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: درمان فاویسم اغلب به سرعت انجام می‌شود و شامل درمان‌های دارویی است، اما اگر وضعیت بیمار حاد شده باشد، احتمال بستری او نیز وجود خواهد داشت. 

این پزشک در ارتباط با زونا، اظهار کرد: این بیماری ویروسی، ضایعه پوستی دردناکی است که به وسیله ویروس عامل آبله مرغان ایجاد می‌شود، که بیشتر در بزرگسالان و افراد مسن با ضعف دستگاه ایمنی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه زونا به معنی کمربند است، اعلام کرد: این بیماری اغلب با احساسات غیرطبیعی مانند خارش یا سوزش در یک ناحیه از پوست یا یک قسمت بدن شروع می‌شود، بعضی از افراد نیز دچار تب یا سردرد می‌شوند و بعد ازحدود ۲ روز ضایعات پوستی تاول دار به صورت کمربندی ظاهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه این ضایعات اغلب در ناحیه سینه یا قسمت فوقانی یا تحتانی پشت ایجاد می‌شود، ذکر کرد: این ضایعات پوستی ممکن است در صورت نیز ظاهر می‌شوند که اگر نزدیک چشم به وجود بیایند، بینایی فرد را تحت تأثیر قرارمی دهند.

شادمانی یادآور شد: این بیماری از طریق سیستم و ترشحات تنفسی و یا از تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیمار مبتلا به آبله‌مرغان یا زونا به شخص دیگر سرایت می‌کند. 

یکی از کارشناسان طب سنتی استان، در خصوص بیماری‌های این فصل، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر آبله مرغان و انواع مسمومیت ها، بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت فردی و شستن مداوم دست‌ها است.

شادی امیدی در خصوص درمان‌های گیاهی بیماری آبله مرغان، گفت: مواد خوراکی نظیر عسل، گیاه چریش که داروی موثری برای درمان آبله مرغان بوده، زیرا دارای خواص ضد ویروسی است، دم کرده زنجبیل و روغن درخت چای در درمان و بهبود این بیماری تأثیر دارند.

وی با بیان اینکه، برای از بین بردن خارش تاول‌های پوستی، از حمام بلغور جو دوسر استفاده کنید، گفت: حدود ۳ لیوان از بلغور جو دو سر را به حالت پودر شده در آورید و درون وان حمام با آب ولرم بریزید و به مدت پانزده الی بیست و پنج دقیقه در آن بخوابید و خود را بشویید. 

وی در خصوص بهبود تب یونجه نیز بیان کرد: مصرف سیر، سرکه سیب، عسل، زنجبیل، دم کرده گیاه گزنه و گل بابونه، بخور گیاه اسطوخودوس و شیر زردچوبه در درمان این بیماری موثر هستند.

امیدی در خصوص بیماری فاویسم نیز اظهار کرد: افراد مبتلا به فاویسم باید از خوردن و مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C.، غذا‌های حاوی نگهدارنده‌های مصنوعی، سویا و باقلا پرهیز و دوری کنند.

این کارشناس در خصوص راه‌های درمان زونا نیز ذکر کرد: مالیدن اسانس گیاه مورد روی تاول ها، دود دادن عنبرنسارا و خوردن ترکیب یک واحد سیاهدانه نیمکوب به همراه سه واحد عسل از راهکار‌های موثر بهبود این بیماری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار