محمد شعبانی با بیان اینکه تا کنون اسکلت انسانی از این محوطه پیدا نکرده‌ایم، گفت: بستر‌هایی که کاوش در آن‌ها انجام داده‌ایم، بکر نبوده و توسط مردم و اهالی از حالت اولیه خود خارج شده این در حالیست که تنها در صورت بررسی محیط بکر و دست نخورده احتمال یافت اسکلت انسانی وجود دارد.
کد خبر: ۷۴۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ 26 May 2019
سرپرست گروه کاوش دستکند صالح‌آباد هدف از حفاری و مطالعه این منطقه را خواناسازی آن بیان کرد.

به گزارش ایسنا، شعبانی بیان کرد: گزارش‌های مردمی مبنی بر وجود دستکند زیرزمینی در این منطقه، علت اصلی بررسی و کاوش این مجموعه است که طی چند روز آینده، فصل اول آن تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه براساس کاوش و حفاری‌های زیرزمینی، متوجه وجود تعدادی فضای معماری در سطح دستکند شدیم، ادامه داد: طبق داده‌هایی که تاکنون یافت شده، این دستکند مربوط به دوره میانه اسلامی و ایلخانیان است که نسبت به دستکند‌های ارزانفود و سامن، جدیدتر است.

شعبانی با اشاره به موقعیت جغرافیایی این منطقه، افزود: مجموعه دستکند صالح آباد، در مجاورت مسیر کرمانشاه-همدان قرار دارد که جزء مسیر‌های پرتردد است و در صورت تبدیل به محیط گردشگری، دسترسی راحت و آسانی خواهد داشت.

وی درباره فصل‌های بعدی کاوش مطرح کرد: فصل اول با همکاری و تأمین اعتباری افزون بر ۳۰ میلیون تومان توسط شهرداری در حال انجام است، اما برای فصول بعدی که با هدف کاوش و شناسایی محیط و وسعت آن انجام خواهد شد، به اعتبار بیشتری نیاز داریم.

سرپرست گروه کاوش دستکند صالح‌آباد در مقایسه این دستکند با سامن و ارزانفود، توضیح داد: هرسه دستکند مجموعه‌هایی زیرزمینی و در بستر سنگ هستند که تفاوت‌های ساختاری بسیاری با یکدیگر دارند، ارزانفود قدیمی‌تر بوده و در بستر سنگ شیث قرار داشته در حالیکه صالح آباد از جنس سنگ کنگلومرا است.

وی درباره محیط‌های کشف شده این دستکند، عنوان کرد: این مجموعه زیرزمینی دارای دریچه‌های ورودی، راهرو‌های ارتباطی در ابعاد مختلف است که از نوع ساختار‌های آن‌ها و کشف اسکلت‌های حیوانی متوجه اهمیت دامداری و دامپروری در این منطقه شدیم.

شعبانی با بیان اینکه تا کنون اسکلت انسانی از این محوطه پیدا نکرده‌ایم، گفت: بستر‌هایی که کاوش در آن‌ها انجام داده‌ایم، بکر نبوده و توسط مردم و اهالی از حالت اولیه خود خارج شده این در حالیست که تنها در صورت بررسی محیط بکر و دست نخورده احتمال یافت اسکلت انسانی وجود دارد.

سرپرست گروه کاوش دستکند صالح‌آباد در پایان یادآور شد: ارتفاع این مجموعه از سطح آب‌های آزاد، حدود ۱۸۰۰ متر و عمق فضای دستکند ۴.۵ متر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار