با ظهور دارو‌های شیمیایی و بیولوژیک، نقش و اهمیت گیاهان دارویی در تأمین سلامت بشر در معرض فراموشی قرار گرفت. با توجه به اینکه دارو‌های گیاهی نسبت به دارو‌های شیمیایی اثرات منفی کمتری دارند و ممنوعیت برای استفاده از آن‌ها به وِیژه برای خانم‌های باردار و کودکان کمتر است، در حال حاضر و با گذشت زمان، استقبال از گیاهان دارویی در سطح جهان با رشد قابل توجهی روبرو شده در نتیجه گرایش به دارو‌های گیاهی در حال افزایش است و با توجه به تغییرات فصلی و موارد‌ی دیگر به خواص برخی گیاهان پرداخته می‌شود.
کد خبر: ۷۴۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 26 May 2019
گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار بوده و هستند. این بخش از منابع طبیعی قدمتی همپای بشر داشته و یکی از مهمترین منابع تأمین غذایی و دارویی بشر درطول نسل‌ها بوده اند.

به گزارش ایسنا، محمد سوری، طبیب و حکیم و متخصص طب سنتی در ملایر است که با شناسایی خاصیت گیاهان ۱۸ سال در زمینه درمان گیاهی تحقیق کرده است. او متولد ۱۳۵۳ در شهرستان تویسرکان و کارشناس تغذیه است و در کنار شغل دیگرش، در حال حاضر زیر نظر جهاددانشگاهی تهران دوره‌های تخصصی طب سنتی و گیاه شناسی را می‌گذراند.

سوری در رابطه با علت ورودش به این رشته اظهار کرد: در دوران کودکی یک روز در صحرا عقرب پایم را نیش زد، پیرمردی در آنجا بود و با استفاده از گیاهان همان صحرا ضمادی درست کرد که باعث شد زهر عقرب از بدنم خارج شود و من از آن روز به بعد به شناسایی خواص درمانی گیاهان علاقمند شدم.

وی گفت: در همین رابطه از تجربیات چندین حکیم و طبیب ماهر بهره برده ام و مطالعه تجربیات درمانی و سنتی گذشتگان و کتاب‌های بسیار قدیمی مانند کتاب "ذخیره خوارزمشاهیان" از دیگر منابع تحقیقم بوده است.

وی با مطالعاتی که درباره بیماری‌های پوست و مو داشته است، درباره تأثیر زندگی مدرن و امروزی بر ریزش مو و مشکلات پوستی، تأکید کرد: عصر حاضر که به دنیای ماشینی معروف است به خاطر سرعتی که در روند زندگی ایجاد کرده باعث به وجود آمدن استرس می‌شود و یکی از دلایل مهم ریزش مو استرس و فشار اعصاب است و همینطور تأثیر آلاینده‌های محیط زیست و عدم تغذیه سالم و مناسب در شهر‌ها مواردی هستند که موجب ریزش مو و مشکلات پوستی می‌شوند.

سوری با بیان اینکه استرس، تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین B. و بسته شدن محفظه‌های پوست سر به علت عفونت از عمده دلایل ریزش مو به شمار می‌رود، عنوان کرد: در درمان گیاهی برای ریزش مو و مشکلات پوستی، ابتدا با بررسی مو، پوست سر و تشخیص نوع ریزش مو و سپس با استفاده از نسخ قدیمی، ضمادی برای باز شدن منافذ پوست و رشد مو تهیه می‌کنیم. 

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: پروتئین‌هایی نظیر گوشت، سویا و قارچ، کربوهیدارت ها، سبزیجات و میوه‌های تازه و موادی که حاوی ویتامین ‪H‬ هستند مانند گل کلم، اسفناج و آجیل ها، موادی که حاوی ویتامین ۶B و ۱۲B هستند مانند گشنیز، تربچه، فلفل دلمه و شیر و لبنیات و موادی که حاوی فولیک اسید هستند مثل نان سبوس، شلتوک برنج و سیب زمینی، برای رشد مو‌ها بسیار مفید هستند.

وی با گلایه از اینکه با وجود سابقه طب سنتی در ایران استقبال قابل توجهی از آن صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: ما قادر هستیم تمام بیماری‌ها به غیر از مواردی که نیاز به جراحی دارد را با تجویز گیاهان دارویی شناسنامه دار، درمان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان دیابت و کبد چرب هیچ مبلغی از بیمار دریافت نمی‌کنم و این کار را برای رضای خدا انجام می‌دهم، البته بیماران نیز باید رژیم غذایی تجویز شده را به خوبی رعایت کنند تا کاملاً بهبود یابند. 

سوری با اشاره به اینکه در طول روز حدود ۵ نفر برای بیماری خود به بنده مراجعه می‌کنند، افزود: سال هاست از استان هایی، چون همدان، تهران، اهواز، کرمانشاه و ... بیماران مختلف برای درمان به بنده مراجعه می‌کنند و همین حضورشان در ملایر و آشنایی با ظرفیت‌های این شهرستان، زمینه گردشگری را هم فراهم می‌کند.

در ادامه "مهدی آجیلی" یکی از بیماران جوان حکیم سوری در رابطه با نحوه درمانش، گفت: ۱۸ سال سن دارم و از ۶ سال پیش یعنی ۱۲ سالگی مو‌های سرم شروع به ریزش کرد و پس از مدتی ریزش مو شدت گرفت و مبتلا به طاسی سکه‌ای شدم.

وی به سال‌ها درمانش نزد پزشکان متخصص پوست و مو در ملایر، همدان، تهران و حتی مؤسسات کاشت مو در تهران اشاره کرد و افزود: متأسفانه هیچ کدام از این درمان‌ها موثر نبود و جلوی سرم کاملاً دچار طاسی شد.

آجیلی با بیان اینکه در نهایت اسفندماه سال گذشته از طریق یکی از اقوام به حکیم سوری معرفی شدم و از آن زمان تاکنون مدت ۳ ماه است که تحت درمان هستم و نتیجه گرفتم، اظهارکرد: در ابتدا با توصیه حکیم سوری با ترکیبی از دارو‌های گیاهی ماسکی را به مدت ۱۰ شبانه روز به طور مستمر روی سرم گذاشتم که بعد از آن تمام جوش‌ها و خال‌های سرم از بین رفت و مو‌های ریخته شده شروع به رشد کرد.

این بیمار بهبود یافته به تجویر دارو‌های تقویتی و محلول گیاهی به صورت اسپری روی سر و ضمادی از دارو‌های گیاهی برای مالیدن صبح‌ها و شب‌ها روی سر اشاره کرد و گفت: طی این مدت ریزش موهایم کاملا متوقف و طاسی برطرف شد و مو‌های ریخته شده ام درآمده اند و تراکم شان درحال افزایش است.

آجیلی با بیان اینکه طی آن ۶ سال به علت طاسی سکه‌ای در مراسم‌ها و میهمانی‌ها شرکت نمی‌کردم، ادامه داد: حالا با درمان حکیم سوری با اعتماد به نفس در مراسم‌های مختلف شرکت می‌کنم. 

وی با بیان اینکه به توصیه حکیم سوری به ازای هر یک سال دوران بیماری، باید یک ماه کامل تحت درمان قرار بگیرم، گفت: طول درمان توصیه شده برای من ۶ ماه است تا ریشه مو‌ها کاملاً تقویت شود.

این بیمار بهبود یافته با اشاره به اهمیت طب سنتی و تأثیر معجزه آسای گیاهان دارویی، به سایر بیماران نیز توصیه کرد به جای دارو‌های پر از عوارض شیمیایی از طب سنتی برای درمان بهره ببرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار