رئیس موزه بوعلی سینا با بیان اینکه این موزه بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده است گفت:متاسفانه بسیاری از همدانی‌ها تاکنون از آرامگاه بوعلی بازدید نکرده اند و نه تنها بوعلی سینامورد توجه واقع نشده بلکه موزه آن نیز مجهور مانده است همچنین در دو روز گذشته نمایشگاه موقتی در رابطه با طب در آرامگاه بوعلی برگزار شد که متاسفانه استقبال خوبی از آن صورت نگرفت.
کد خبر: ۷۴۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 25 May 2019
مسئول امور موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان همدان گفت: فروش بلیط در آرامگاه‌های بوعلی سینا و باباطاهر الکترونیکی است و در سال جاری فروش بلیط موزه هگمتانه نیز الکترونیکی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مجید جهانگیری در نشست تخصصی فعالان میراث فرهنگی با بیان اینکه سطح‌بندی موزه‌ها توسط شورای عالی سازمان میراث فرهنگی انجام شده که در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی هستند و یکسری از موزه‌ها نیز در سطح محلی و در روستا‌ها افتتاح می‌شوند اظهار کرد: موزه‌های بوعلی و هگمتانه همدان دو موزه در سطح ملی و درجه یک و تحت پوشش میراث فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه موزه‌های سطح شهرستان‌ها درجه دو محسوب می‌شوند و به صورت استانی فعالیت می‌کنند افزود: شهرستان نهاوند با داشتن ۳ موزه شهدا، تاریخ و فرهنگ وحمام حاج آقا تراب در سطح شهرستان‌ها بیشترین موزه را دارد و شهرستان‌های ملایر، تویسرکان و اسدآباد نیز هر کدام دارای یک موزه تاریخ و فرهنگ است.

جهانگیری با بیان اینکه تا چندی پیش موزه‌ها با عنوان مردم شناسی معرفی می‌شدند، اما این عنوان توسط سازمان میراث فرهنگی از سطح موزه‌های کشور برداشته شده و امروزه بااسم موزه تاریخ و فرهنگ شناخته می‌شوند عنوان کرد: جابه‌جایی اشیای تاریخی در بین شهرستان‌ها به دلیل مشکلات موجود در آن‌ها مانند نبود مخازن امن برای نگهداری اشیاعتیقه و نبود زیرساخت‌های اصلی شاخص توسعه استان وگردشگری، اشیا کشف شده توسط یگان حفاظت به مخازن امن منتقل بعد از آماده شدن زیرساخت‌های مناسب آن شهر شی کشف شده به آن شهر بازگردانده شده و در موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

مسئول امور موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان همدان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا در شهرستان فامنین و در اداره میراث فرهنگی مکانی به موزه تبدیل شود و اشیا بعد از کار‌های حفاظتی، فیزیکی و مرمت آن‌ها به این موزه منتقل شده ودر معرض نمایش قرار گیرند گفت: یک سری از اشیا تاریخی همدان در مکان‌های دیگر نگهداری می‌شوند که بعد از آماده شدن موزه منطقه‌ای غرب کشور که تبدیل به موزه منطقه‌ای همدان شده این اشیا جمع آوری خواهند شد.

جهانگیری با بیان اینکه درکنار موزه منطقه‌ای استان همدان مخزن امن اساسی برای نگه داری اشیا کشف شده طراحی شده که ۹۰ درصد این مخزن آماده است و امسال یا سال آینده به بهره برداری می‌رسد افزود: در سال ۹۶ حدود ۶۷۰ هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید نموده و در سال گذشته نیز ۷۵۰ هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان بازدید کردند که این آمار نسبت به سال ۹۶ با رشد ۱۲ درصدی مواجه بوده است.

وی در رابطه با پخش شدن کلیپی در فضای مجازی مبنی بر بسته بودن درب موزه‌های همدان در روز ملی موزه گفت:تمام موزه‌های همدان در ۲۸ اردیبهشت و طبق ساعت کاری خود باز بوده و گردشگران می‌توانستند از آن‌ها دیدن کنند امام متاسفانه برخی از افراد خارج از ساعت کاری موزه‌ها مراجعه کرده و با درب بسته مواجه شدند.

مسئول امور موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان همدان با بیان اینکه فروش بلیط در آرامگاه‌های بوعلی سینا و باباطاهر الکترونیکی است و در سال جاری فروش بلیط موزه هگمتانه نیز الکترونیکی می‌شود عنوان کرد:موزه خصوصی شهید همه کسی در سال ۹۶ افتتاح و اولین موزه ورزش‌های پهلوانی در ایران است.

جهانگیری بااشاره به افتتاح موزه موقوفات در سال گذشته باهمکاری اداره اوقاف و امور خیریه استان در طبقه زیرین امامزاده عبدالله گفت:پیگیر ایجاد موزه قنات در روستای قاسم آباد هستیم و تا دوماه دیگر مجوزآن صادر خواهد شد همچنین تبادلات لازم با ادارات دیگر برای فعال کردن یا راه اندازی موزه مربوطه انجام شده است.

فاطمه زارعی، رئیس موزه بوعلی سینا با بیان اینکه این موزه بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده است گفت:متاسفانه بسیاری از همدانی‌ها تاکنون از آرامگاه بوعلی بازدید نکرده اند و نه تنها بوعلی سینامورد توجه واقع نشده بلکه موزه آن نیز مجهور مانده است همچنین در دو روز گذشته نمایشگاه موقتی در رابطه با طب در آرامگاه بوعلی برگزار شد که متاسفانه استقبال خوبی از آن صورت نگرفت.
موزه؛ واسطه انتقال سنت از نسل گذشته به آینده

لیلا خوشمو، رئیس موزه هگمتانه، با بیان اینکه عمده‌ترین اشیایی که در موزه نگهداری می‌شوند از طریق کاوش‌های باستان شناسی به دست می‌آیند گفت:بعد از کشف اشیای عتیقه مراحل قرنطینه، مستندنگاری، حفاظت و مرمت طی می‌شود تا شی در معرض نمایش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موزه‌ها به عنوان انبار اشیا فرض می‌شوند در حالی که می‌توانند به لحاظ توسعه فرهنگی و اجتماعی حرف اول را در کشور بزنند افزود:موزه‌ها به عنوان میراثبانان فرهنگ می‌توانند به عنوان واسطه‌ای برای حفظ و انتقال سنت از نسل گذشته به آینده فعالیت کنند.

خوشمو رسالت اصلی موزه هگمتانه را آموزش معرفی کرد وگفت:دعوت کودکان و دانش آموزان به موزه‌ها باهدف آشنایی بیشتر آن‌ها با حوزه تاریخی و فرهنگی و انتقال به خانواده‌ها انجام می‌شود و فرهنگ سازی هر رشته‌ای را باید از کودکان آغاز کنیم.

رئیس موزه هگمتانه با بیان اینکه موزه‌ها نقش اساس در جمع آوری، حفاظت، ارتباط، آموزش و نمایش دارند عنوان کرد:بیشتر بازدیدکننده موزه‌ها گردشگران خارج استان هستند و اطلاع رسانی دقیق، فرهنگ سازی خاص و تبلیغات میتوانند برای افزایش بازدیدکنندگان موثر باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار