یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد مهم‌ترین عارضه مصرف ماده مخدر گل را ابتلا به سندرم بی انگیزگی و بی خیالی دانست.
کد خبر: ۷۴۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 19 May 2019
اعتیاد، واژه‌ای که تا یک دهه گذشته تنها شامل حال پسران می‌شد و جامعه از دختران بیمار به اعتیاد، ناباورانه و در کمال تعجب یاد می‌کرد.

به گزارش ایسنا، اما آنچه که امروزه در کالبد جامعه در حال رشد و نمو پیدا کردن است، گرایش بی سابقه دختران محصل به بیماری تلخ و رنج‌آور اعتیاد و به ویژه مصرف مواد مخدر گل و سالویا است.

مادران و پدرانی که با هزاران آرزوی رنگارنگ دخترانشان را برای تحصیل به مدرسه و یا دانشگاه راهی می‌کنند، با نا آگاهی و غفلت نتیجه‌ای جزء اعتیاد فرزندانشان نمی‌بینند.

گرایش به انواع مواد مخدر، سنتی، صنعتی و گیاهی به ویژه گل و خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر از آن، سالویا، در دانشگاه‌ها و مدارس باعث شده تا دختران معصوم به دلیل ناآگاهی خود، بی توجهی خانواده و غفلت مدارس برای فرار از مشکلات زندگی به آغوش مرگبار این دسته از قاتلین روح و جان پناه ببرند.

آنچه سالیان سال مورد بحث و کنکاش قرار گرفته عوامل موثر در گرایش اعتیاد افراد به ویژه دختران به مواد مخدر است، اما به جرات می‌توان گفت که مسائل پیشگیرانه تنها بخش کوچک غول عظیم‌الجثه اعتیاد است؛ نحوه برخورد با یک دختر مبتلا به بیماری اعتیاد و جذب آن به منظور ترک عادت غلط خود، مسئله‌ایست که هنوز جامعه و حتی خانواده‌های دارای بیمار از آن غافل شده‌اند.

یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد مهم‌ترین عارضه مصرف ماده مخدر گل را ابتلا به سندرم بی انگیزگی و بی خیالی دانست.

مهدی سعیدی شکیب بابیان اینکه ارتقاء اطلاعات و سطح مهارت مشاوره‌ای در بین خانواده و به ویژه اولیا مدرسه مهم‌ترین مسئله در بحث پیشگیری و برخورد با اعتیاد است، مطرح کرد: با ارتقاء اطلاعات و حضور بیشتر زنان و دختران در جامعه، دیگر واژه جنسیت برای استعمال مواد مخدر معنی نداشته و جامعه به ناچار باید پذیرای دختران معتاد باشد؛ آنچه که مهم و قابل تامل است، نحوه برخورد مناسب جامعه، خانواده و اولیا مدرسه با یک دختر بیمار است.

وی با اشاره به نیاز عاطفی دختران، مطرح کرد: دختری که در خانواده از سوی والدین خود محبت و عزت نفس را دریافت نکند و همچنین هیچ‌گونه احساسات و رفتار‌های محبت‌آمیزی را بین اعضای خانواده مشاهده نکند، دچار افسردگی شده و ناخواسته به دنبال فضایی برای رهایی از این شرایط سخت است؛ توهمات و اثرات شادی آور ماده مخدر گل در اولین مصرف، عاملی برای رهایی این دسته از دختران افسرده و نیازمند توجه است.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد، تشویق خانواده را مهم‌ترین دلیل گرایش جوانان به‌ویژه دختران به اعتیاد دانست و تصریح کرد: اجازه مصرف قلیان توسط خانواده بزرگ‌ترین آسیب به دختران را خواهد زد؛ چراکه مصرف قلیان و سیگار نا خودآگاه در ذهن مصرف‌کننده جوان باعث تسهیل سازی استعمال موادمخدر می‌شود.

سعیدی شکیب اضطراب، دوستان نامناسب، شرکت در مهمانی‌های غیرمتعارف، عدم بلوغ عاطفی دختران و ارتباط با جنس مخالف را از دیگر عوامل مهم گرایش دختران به اعتیاد دانست و اظهار کرد: در دسترس بودن مواد مخدر نیز از دیگر دلایل مهم گرایش اعتیاد بین جوانان است؛ متاسفانه مواد مخدر به ویژه گل در ایران به راحتی قابل دست‌یابی و استفاده است.

وی طرد کردن دختران و زنان معتاد از جامعه و خانواده را بزرگ‌ترین اشتباه برشمرد و افزود: آسیب‌های اجتماعی ناشی از طرد شدن دختران و زنان معتاد، بسیار وحشتناک‌تر از بیماری آن‌ها است؛ عدم پذیرش دختران معتاد توسط خانواده سرآغاز حوادث و رویداد‌هایی عظیم برای جامعه خواهد بود.

آموزش برخورد با دختران محصل معتاد در کادر مدارس به شکل جدی و مناسب صورت نگرفته است

سعیدی شکیب بابیان اینکه متاسفانه آموزش برخورد با دختران محصل معتاد در بین خانواده و کادر مدارس به شکل جدی و مناسب صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: خطرات ابتلا به بیماری اعتیاد دربین دختران چندین برابر پسران است؛ ازاین‌رو اولیا مدارس در صورت شناسایی یک دانش‌آموز بیمار، باید بدون استفاده از رفتار‌های قهری و برخور زننده، این دختران را به ترک اعتیاد تشویق کنند.

وی بابیان اینکه بسیاری از عموم جامعه بر اساس مطالب غلط منتشرشده در فضای مجازی براین باورند که مصرف‌کننده ماده مخدر گل هیچ گونه نشانه‌ای در رفتار و ظاهر نداشته و به راحتی قابل‌شناسایی نیست، تصریح کرد: این درحالیست که افزایش ضربان قلب، بی قراری، قرمزی چشم، اشتهای شدید و پرخاشگری از نشانه‌های بارز فرد مصرف‌کننده است؛ دختران نیز به دلیل همین تبلیغات نامناسب و به گمان عدم بروز نشانه‌های اعتیاد، اقدام به مصرف این ماده مخدر صنعتی می‌کنند؛ از این‌رو اولیای مدارس بادقت به رفتار و چهره دانش‌آموزا به راحتی توانایی شناسایی آنان را دارند.

این کارشناس اعتیاد تجربه احساس شادی را تنها در اولین مصرف ماده مخدر گل و سالویا دانست و یادآور شد: از مصرف دوم این مواد مخدر، احساس شادی همانند اولین تجربه دیگر تکرار نخواهد شد؛ اما به دلیل اعتیاد آوری شدید این دسته از مواد مخدر، رهایی و ترک آن برای مصرف‌کننده بسیار سخت و گا‌ها غیرممکن است.

وی با تاکید براینکه اولیا مدرسه نقش مهمی در شناسایی و بهبود دختران معتاد دارند، گفت: درحال حاضر تمام ذهن کارشناسان موادمخدر و رواشناسان، ارتقاء دانش و اطلاعات درست اولیای مدارس در نحوه برخورد با دختران مصرف‌کننده است؛ چراکه اولیا مدارس باید به گونه‌ای رفتار داشته باشند که احساس کمک و دوستی به دختران منتقل شود تا آنان برای ترک این عادت مخرب تشویق شوند.

سعیدی شکیب بابیان اینکه دختران به‌واسطه اثرات ناشی از ماده مخدر سالویا از مصرف آن ترس دارند، گفت: این ماده مخدر دارای توهمات ۳ بعدی بوده و فضا و مکان خاصی را به فرد مصرف‌کننده می‌دهد؛ ازاین‌رو به طبع آن، آثار مصرف این ماده مخدر بسیار قابل‌شناسایی‌تر از (گل) بوده و باعث می‌شود تا دختران به دلیل ترس از رسوایی یا کمتر و یا در مکان‌های خلوت و در تنهایی مصرف کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار