دکتر مرضیه قره‌خانی‌نژادافزود: تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شود و ممکن است نشانه‌های بالینی داشته باشد و یا مخفی بماند.
کد خبر: ۷۴۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲ 02 May 2019
یک متخصص زنان و زایمان در همدان به تشریح بیماری «تبخال تناسلی» پرداخت و گفت: بیماری تبخال به صورت ویروس بوده و دو نوع دهانی و تناسلی دارد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در خانم‌ها محل ابتدایی ظهور ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است، اما پس از عود، زخم‌ها در واژن، پوست اطراف مقعد، پا‌ها و باسن ایجاد می‌شود و آلودگی درون رحمی نیز به صورت شکل بالینی ظاهر خواهد شد.

قره‌خانی‌نژاد با بیان اینکه اولین علامت این بیماری، دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمایان می‌شود، مطرح کرد: علائم عمومی این بیماری برای مردان و زنان، تشکیل تبخال در دهان، لب‌ها و صورت است همچنین محل آلوده شده قبل از ظهور تبخال شروع به خارش می‌کند. ممکن است تبخال‌ها به صورت زخم‌های باز ایجاد و از آن‌ها مایع و چرک خارج شود همچنین ظهور زخم‌هایی یک هفته بعد از ابتلا به این بیماری احتمال دارد.

وی با بیان اینکه دو نوع ویروس باعث این بیماری می‌شود، اظهار کرد: ویروس‌های هرپس سیمپلکس "HSV-۱" و "HSV-۲" که متعلق به یک خانواده از ویروس‌ها هستند، از طریق غشای مخاطی وارد بدن می‌شوند.

این پزشک با توضیح اینکه غشای مخاطی، لایه‌های نازک بافتی است که سوراخ‌های بدن را می‌پوشانند و در بینی، دهان و اندام تناسلی یافت می‌شود، گفت: هنگامی که ویروس‌ها درون بدن قرار دارند، وارد سلول‌ها شده و به راحتی با محیط سازگار می‌شوند به طوریکه درمان آن‌ها دشوار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فردی که اولین‌بار مبتلا به ویروس می‌شود وارد یک دوره کمون ۲ تا ۳ هفته‌ای خواهد شد، توضیح داد: در اولین بار ابتلا به این بیماری، علائم آن بسیار حاد و شدید است، به این صورت که در ناحیه تناسلی، ضایعات جوشدار ایجاد می‌شود، این جوش‌ها گاهی‌اوقات به صورت تاول‌های آبدار خیلی کوچک هستند که ممکن است در همان چند ساعت یا روز‌های اول بترکند و به صورت زخم باقی بمانند.

قره‌خانی‌نژاد با بیان اینکه این جوش‌ها بسیار دردناک هستند و شخص خیلی زود متوجه آن می‌شود، افزود: در اثر این بیماری، غدد لنفاوی ناحیه کشاله ران نیز بزرگ می‌شوند و در معاینه هم دردناک هستند، در بیشتر موارد، تب و علائم عمومی مثل درد بدن، سر درد، ضعف و بی‌حالی نیز دیده می‌شود.

وی بیان کرد: اگر این زخم‌ها در خانم‌ها، در اطراف مجرای ادرار ایجاد شود باعث سوزش ادرار می‌شود، گاهی این ضایعه به قدری شدید است که شبکه عصبی ناحیه لگن را هم درگیر کرده و فرد را دچار احتباس ادرار می‌کند.

قره‌خانی‌نژاد با بیان اینکه با عود مکرر، این ویروس ممکن است هیچ علامتی نشان ندهد یا علائم آنقدر خفیف باشند که متوجه آن نشود، توضیح داد: در صورت تکرار این بیماری، ممکن است فقط یک یا دو جوش کوچک باشد و درد خیلی خفیفی داشته یا اصلا بدون التهاب و خارش باشد و حتی دیده نشود، اما در عین حال بیمار می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

وی با بیان اینکه افرادی که سابقه تبخال دارند ممکن است در هر دوره‌ای از زندگی‌شان ویروس منتقل کنند، اعلام کرد: در کسانی که نقص سیستم ایمنی ندارند، این ویروس مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، ضایعه برای مدتی ایجاد می‌شود و فرد را آزار می‌دهد و بعد از بین می‌رود.

وی با تأکید به اینکه شدت تکرار تبخال بستگی به سیستم ایمنی فرد دارد، اظهار کرد: هر چه سیستم ایمنی ضعیف‌تر باشد یا فرد به هر علتی نسبت به عفونت‌ها مستعد‌تر باشد، عود تبخال می‌تواند سریع‌تر و شدیدتر شود؛ برای مثال در کسانی که بیماری نقص ایمنی جدی مانند HIV دارند، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند یا پیوند عضو داشته اند، افرادی که استروئید "کورتون" مصرف می‌کنند یا حتی کسانی که بی‌خوابی‌های طولانی‌مدت کشیده‌اند یا کاهش وزن و استرس خیلی شدید داشته‌اند، ممکن است عود بیشتری داشته باشد.

این متخصص زنان افزود: عود دوباره این ضایعات، ارتباطی با تماس جنسی نخواهد داشت البته بار اول که فرد مبتلا می‌شود در اثر تماس جنسی است، اما در دفعات بعدی عود خود ویروس است که اتفاق می‌افتد.


وی اعلام کرد: اگر بیمار در مرحله حاد و به ویژه در ۷۲ ساعت اول به پزشک مراجعه کند امکان بهبودی آن وجود دارد، این درمان از خانواده ضد‌ویروس تبخال است و «آسیکلوویر» نام دارد.

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی شایع است که مردان و زنان را مبتلا می‌کند و شرم افراد مانع از مراجعه آنان به پزشک متخصص می‌شود. ویژگی‌های این بیماری شامل درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی است. این بیماری مسری است حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشد، این بیماری گسترش جهانی دارد و باید نسبت به آگاه بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار