رئیس سازمان برنامه و بودجه همدان با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ هزار و ۸۷۱ نفر اشتغال ایجاد شده است افزود: انسداد ۲ هزار و ۷۰۸ چاه غیرمجاز از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون نیز انجام شده و باعث صرفه‌جویی ۱۳۳ میلیون متر مکعبی مصرف آب در استان شده است.
کد خبر: ۷۴۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 01 May 2019
اسکندر صیدایی از شناسایی ۱۲۰ واحد صنعتی و معدنی غیر فعال و نیمه‌فعال در استان خبر داد.

به گزارش فارس، صیدایی در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: نگاه برنامه‌ای همراه با پشتیبان آمایشی، سند راهبردی و برنامه عملیاتی استان، عزم جزم مدیریت استان و مشارکت فعال بخش خصوصی باعث عمل و اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز دانش‌بنیان کردن اقدامات یک فرصت است افزود: اقتصاد دانش‌بنیان پویا عامل مقابله با شرایط تحریم و آسیب‌ناپذیری اقتصاد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه در استان پنج کمیته ساختار اقتصاد مقاومتی استان را پیگیری می‌کنند تصریح کرد: کمیته اقتصادی، ستاد تسهیل استان، ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان‌ها، کمیته فرهنگی و گفتمان‌سازی و کمیته عملی و فناوری این ساختار را تشکیل می‌دهند.

وی درباره اهمیت اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی ادامه داد: ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی و بهره‌برداری ۷۰ مگاوات برق از این ظرفیت، واگذاری ۵۲۶ پروژه تملک دارایی سرمایه‌ای به بخش خصوصی به طوری که ۲۳ درصد سهم منابع مالی پروژه‌های واگذار شده در کل کشور به استان همدان اختصاص دارد، بخشی از دستاورد‌های قرارگاه اقتصاد مقاومتی است.

صیدایی خاطرنشان کرد: توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در استان دنبال می‌شود به طوری که ۱۰۷ هکتار گلخانه در شهرستان‌ها سامان داده شده و به دنبال افزودن ۱۰۰ هکتار دیگر به آن هستیم.

وی با بیان اینکه همدان به دنبال توسعه باغات به ویژه درختان گردو را در برنامه دارد گفت: با اصلاح سرشاخه‌کاری و با پیوند‌های لازم ضمن مقاوم‌سازی نسبت به سرما، افزایش محصولات گردو را نیز دنبال می‌کنیم.

 وی با اشاره به اینکه جذب و مشارکت‌های سرمایه‌های خارجی در استان انجام شده است تصریح کرد: شروع به فعالیت و احیا ۱۱۲ واحد غیر فعال، ۱۰۳ واحد با فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی و اشتغالزایی ۳ هزار و ۳۴ نفر در بخش صنعت این زمینه انجام شده است.

صیدایی با اشاره به اینکه اقدامات برجسته بین‌المللی در استان انجام شده است تأکید کرد: برند شهر جهانی سفال لالجین، شهر ملی مبل و منبت ملایر و نشان جغرافیایی مبل و منبت تویسرکان، کسب عنوان خوشه طلایی انگور ملایر از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه حمایت از ظرفیت‌های جدید هتلینگ در استان با ۱۴ هتل در حال ساخت اعم از هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره انجام شده است خاطرنشان کرد: استراتژی توسعه استان گردشگری است لذا زیرساخت‌های آن در حال انجام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همدان گفت: ایجاد ۳۰ اقامتگاه بومگردی و طبیعت‌گردی، چهار منطقه نمونه گردشگری و روستایی و ۱۰ مجتمع رفاهی و خدماتی انجام شده است.

وی تولید گندم به میزان ۷۰۰ هزار تن، تأمین نهاده‌های بخش کشاورزی، اصلاح نهال، انواع آفت‌کش‌ها و کود‌های شیمیایی را از جمله نتایج اقدامات قرارگاه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

صیدایی انتقال پساب فاضلاب شهر همدان به نیروگاه شهیدمفتح اشاره کرد و افزود: توسعه شیوه‌های نوین آبیاری به میزان ۱۵۰ هزار هکتار و زیر پوشش قرار دادن ۸۵ درصد اراضی مستعد آبی نیز انجام شده است.

وی از بهره‌مندی ۲ هزار و ۵۲۲ خانوار شهری و روستایی از گاز خبر داد و گفت: گازرسانی به همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در استان به عنوان نخستین استان کشور انجام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همدان با اشاره به اینکه ۱۰۹ واحد فناور جذب و پذیرش شدند اظهارکرد: این واحد‌ها توانستند محصولات خود را به ارزش ۴۸۴ میلیارد ریال و ۶۰۵ هزار دلار به فروش برسانند.

پذیرش ۱۰۹ واحد فناور در پارک علم و فناوری

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز با بیان اینکه در استان همدان در هر شهرستان مرکز رشد یا کانون شکوفایی و نوآوری به جز فامنین دایر است اظهار کرد: به صورت تخصصی در شهر لالجین آزمایشگاه تخصصی سفال و سرامیک و مرکز رشد تخصصی داریم.

مهدی کزازی افزود: ۶ مرکز رشد در پارک علم و فناوری مستقر هستند که با همکاری دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و استانداری شکل گرفتند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ در پارک علم و فناوری ۱۰۹ واحد پذیرش شده است تصریح کرد: در مجموع ۱۶۲ واحد فناور در پارک و واحد‌های مرتبط با آن مستقر هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه این واحد‌ها در سال گذشته بیش ۴۸ میلیارد تومان و ۶۰۵ هزار دلار به کشور‌های همسایه صادر کردند ادامه داد: به صورت تمام وقت و پاره‌وقت در سال گذشته ۸۱۴ نفر در این واحد‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ شاهد رشد ۷۲ درصدی بودجه داشتیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۴ شرکت دانش‌بنیان در استان وجود دارد که سال گذشته ۲۳۲ میلیارد تومان فروش داشتند.

کزازی با بیان اینکه یک‌هزار و ۱۳۱ نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت بیمه شده مشغول کار هستند گفت: مرکز رشد دانشگاه بوعلی در سال گذشته ۱۴ واحد را پذیرش کرده است و چهار شرکت در آن مستقر است که ۸۴۱ میلیون تومان فروش ریالی و ۱۴ هزار پوند فروش ارزی داشتند که ۲۷۰ نفر هم در آن شاغل هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار