اسفندیار خزایی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ طرح آبخیزداری شامل کنترل سیلاب، حفاظت آب و خاک، تغذیه آبخوان‌ها، تقویت پوشش گیاهی کمربند حفاظتی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در این استان در حال اجراست.
کد خبر: ۷۴۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 01 May 2019
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در حال حاضر ۱۷ طرح آبخیزداری در استان همدان در حال اجراست.

به گزارش فارس، وی گفت: وقوع سیل و خسارات مالی و جانی اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری را بیشتر نمایان می‌کند و اجرای این طرح‌ها مهمترین و مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از آثار مخرب سیلاب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه بروز معضلات خشکسالی، فرسایش خاک، تهدید‌ها و تخریب‌های ناشی از آن موید اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای حفظ منابع پایه آب و خاک است افزود: بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته برای جلوگیری از سیلاب‌ها به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل‌ها و احداث بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری روی آورده‌اند.

وی گفت: با توجه به تأثیر طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، اما این طرح‌ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و نیازمند توجه بیش از پیش مسؤولان است.

خزایی خاطرنشان کرد: آبخیزداری، راه مؤثری برای مهار آب و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است که نهاد‌های اجرایی با توجه به خسارت‌های متعدد ناشی از سیلاب‌ها، رواناب‌ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرح‌ها بیش از پیش به منابع طبیعی کمک کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فامنین نیز با بیان اینکه اراضی ملی این شهرستان در چهار سال گذشته دچار حریق نشده است گفت: این شهرستان ۵۷۰ هکتار اراضی ملی دارد.

رضا رجبی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ هزار هکتار از اراضی فامنین تبدیل به بیابان شده است بیان کرد: تاکنون ۲۰۰ هکتار از مجموع ۱۰ هزار هکتار از این اراضی مورد کشت پوشش گیاهی قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار