فرماندار ملایر در همایش روز شورا‌ها ضمن تبریک نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها، با اشاره به اهمیت شورا و مشورت در قرآن کریم و دین مبین اسلام گفت: اصل شورا پایه اجتماع اسلامی است و شورا‌ها در سرنوشت و حاکمیت مردم و کشور نقش به سزایی دارند.
کد خبر: ۷۴۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹ 30 April 2019

فرماندار ملایر در همایش روز شورا‌ها ضمن تبریک نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها، با اشاره به اهمیت شورا و مشورت در قرآن کریم و دین مبین اسلام گفت: اصل شورا پایه اجتماع اسلامی است و شورا‌ها در سرنوشت و حاکمیت مردم و کشور نقش به سزایی دارند.

به گزارش تابناک همدان از ملایر، باب الله فتحی افزود: شورا‌های اسلامی شهر و روستا از همان بدو انقلاب شکل گرفت و در قانون اساسی و به عنوان یکی از اصول قانون اساسی نیز مطرح شده است.

وی عنوان کرد: امروز شورا‌ها با رای مردم انتخاب شده و در کنار سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها در امور مهم و مختلف کشور نقش به سزایی دارند.

 فرماندار ملایر افزود: انقلاب ما یک انقلاب مردمی و بر اساس مردم سالاری دینی بنا نهاده شده، شورا‌ها باید از نظر و مشارکت مردم برای رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف شهری و روستایی استفاده کرده و برای رسیدن به اهداف اساسی شورا و تحکیم این نهاد مردمی بیشتر تلاش کنند.

وی ضمن تقدیر از زحمات شورا‌های شهری و روستایی در راستای اهداف و رفع مشکلات مردم در بررسی مسائل مختلف بیان کرد: با توجه به اینکه شورا‌ها در شهر و روستا بیش از سایر مسئولان با مردم در ارتباط بوده و از مشکلات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در مناطق شهری و روستایی مطلع هستند نیاز است مسائل و مشکلات را به مدیران دستگاه‌ها انعکاس دهند.

فتحی در ادامه گفت: شورا‌ها در روستا‌ها می‌توانند با شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه اشتغال و توانمندی‌ها در روستا‌ها ظرفیت‌ها را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت تبدیل کنند.

 معاون استاندار خاطر نشان کرد: دولت طی سال‌های اخیر حمایت‌های لازم را در بحث شهرداری‌ها و شورا‌ها به ویژه در مناطق روستایی داشته و با کمک دولت و مشارکت شورا‌ها و دهیاری‌ها در روستا‌ها شاهد پیشرفت و آبادانی روستا‌ها در حوزه‌های عمرانی طی سال‌های اخیر بوده ایم.

فتحی با اشاره به اینکه مشکلاتی که امروز در شورا‌های شهری و روستایی وجود دارد باید رفع شود اظهار کرد: شورا‌ها باید با برنامه ریزی و تصمیم گیری درست در صدد رفع مشکلات موجود بوده و بتوانند به اهداف واقعی و مسری که در قانون برای آن‌ها تعیین کرده گام بردارند.

وی با اشاره به سیلاب‌های ابتدای امسال و مشکلات به وجود آمده در مناطق مختلف شهری و روستایی افزود: هر چند این سیلاب‌ها خسارت زیادی را در شهرستان برای مردم به همراه داشت، اما با مشارکت خوب همه مسئولان و ستاد بحران در کنار مشارکت شور‌ها و دهیاران در شهر و روستا توانستیم این بحران را پشت سر بگذاریم. 

در ادامه جلیل کولیوند، رئیس شورای اسلامی شهر ملایربا اشاره به اهمیت بحث شورا‌ها در مدیریت شهری و روستایی اظهار داشت:جایگاه شورا‌ها به لحاظ معنوی و قوانین و مقرارت مشخص و البته حائز اهمیت است.

 وی تصریح کرد: شورا‌ها در ارکان تصمیم گیری کشور برای پیشبرد برنامه‌های مختلف مدیریت یافته و نظر شورا‌ها در همه امور هر منطقه مهم است.

کولیوند بیان کرد: ظرفیت‌های این نهاد مردمی در سال‌های اخیر شاهد تحولات مختلف بوده و امروز برخی مشکلات و حواشی شورا‌های اسلامی را از وظایف خود دور کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر ملایر در ادامه گفت: این حواشی و مشکلات باعث شده تا شورا جایگاه حقیقی خود را نیافته و شورا‌ها از ایفای نقش واقعی خود غافل شود که نیاز است با دقت بیشتر از ظرفیت واقعی شورا استفاده شود.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر شهرداری‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی با مشکلات عده‌ای مواجه شده اند ودر حال حاضر درآمد و بودجه شهرداری‌ها با هزینه‌هایی که مصرف می‌کنند برابر نیست.

کولیوند با بیان اینکه شهرداری‌ها بودجه دولتی نداشته و درآمد آن‌ها از عوارض دریافتی در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند تامین می‌شوند بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم درآمد شهرداری‌ها در راستای خدمات رسانی بهتر به مردم بالا ببریم.

وی ضمن ارائه گزارشی از اقدمات انجام شده شورا‌های اسلامی شهر ملایر طی یک سال گذشته یادآور: این اقدامات در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، و.. بوده است

 اکبر هاشمی رئیس شورای شهرستان ملایر عنوان کرد: مشکلات شورای اسلامی شهرستان در حوزه‌های مختلف بسیار زیاد است و مهمترین مشکل نبود بودجه در شورای اسلامی شهرستان است.

 هاشمی تصریح کرد: یکی از مشکلات شورای شهرستان دو درصد بودجه است که شورای اسلامی هر شهر طبق قانون باید به شورای اسلامی شهرستان اختصاص دهد تا شورای شهرستان در خدمت شورای شهر و شورای روستا‌ها باشد.

 وی از مسئولان شهرستان خواست تا پیگیری لازم را برای اختصاص دو درصد سهم شورای شهرستان از شورای شهر داشته باشند.
 
اصل شورا پایه اجتماع اسلامی است/ نبود بودجه مهمترین مشکل شورای اسلامی شهرستان ملایر
 
اصل شورا پایه اجتماع اسلامی است/ نبود بودجه مهمترین مشکل شورای اسلامی شهرستان ملایر
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار