یکی از کارشناسان طب سنتی استان، گفت: در فصل بهار به علت گرمای معتدلی که ایجاد می‌شود، مواد زائد رقیق شده و در بدن پخش می‌شود و اگر بدن نتواند آن‌ها را به طور کامل دفع کند، باعث بیماری‌های خطرناکی می‌شود.
کد خبر: ۷۳۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 17 April 2019
فصل بهار برای همه سنین، به ویژه برای سالمندان و صاحبان مزاج سرد و خشک، مناسب‌ترین فصل زندگی محسوب می‌شود. در فصل زمستان دستگاه گوارش قوی‌تر می‌شود و به دلیل نیاز بدن به انرژی بیشتر برای مقابله با سرما، انسان غذای بیشتری می‌خورد در نتیجه فضولات و مواد زائد بیشتری در بدن تولید می‌شوند که به دلیل سرمای زمستان، کاهش فعالیت‌های بدنی و کاهش تعریق امکان تحلیل و دفع پیدا نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، شادی امیدی بیان کرد: مواد زائدی که در زمستان، در بدن ایجاد می‌شود، به سوی اندام‌های ضعیف مانند کشاله‌های ران و زیر پوست، بطن‌های مغزی، غشا‌های مغزی، بینی، مفاصل و ... جاری می‌شوند و بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دمل‌ها و ورم‌های حلق، زکام، گرفتگی صدا، سرفه، حساسیت‌های فصلی "رینیت آلرژیک"، درد و ورم‌های مفصلی، وسواس سوداوی و حتی صرع و سکته‌ها می‌کنند. 

وی با بیان اینکه، کسانی که در زمستان به سبب پرخوری و کم حرکتی دچار انباشت مواد زاید در بدن شده اند، در بهار بیشتر بیمار می‌شوند، ادامه داد: بهترین زمان شروع پاکسازی بهاره، آغاز بهار طبی، یعنی روز‌های پایانی زمستان و روز‌های نخست فروردین ماه است که آب و هوا بهاری می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه، اندام‌های هدف در پاکسازی بهاره، کبد، کلیه‌ها و روده‌ها هستند، اظهار کرد: برای پاکسازی می‌توان از روش‌های سنتی و مرسوم ایجاد لینت مزاج، مانند خوردن آش‌های ملین بهره برد یا در صورت توصیه پزشک متخصص طب ایرانی، از داروی مسهل استفاده کرد.

وی تأکید کرد: افرادی که به هیچ یک از شیوه‌های پاک سازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند، باید در فصل بهار مقدار غذایشان را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن انباشه شود. 

وی با اشاره به این مطلب که پرهیز از نوشیدنی‌های گرمی بخش و یا بسیار تری بخش مانند شربت‌های بسیار شیرین که از انگور یا خرما تهیه شده باشند شیر و دوغ زیاد و ... نیز موثر است، افزود: پرهیز از زیاد خوردن غذا‌های مولد خون مانند شیرینی ها، کیک و خامه زیاد و کم کردن معقول مصرف انواع گوشت باید دربرنامه غذایی افراد لحاظ شود.

وی با بیان اینکه، در متون طب ایرانی از غذا‌هایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو، آش شبدر و قره قروت به عنوان بهترین و سبک‌ترین غذا‌های ایرانی برای فصل بهار نام برده شده است، تصریح کرد: مصرف این خوراک‌ها موجب پاکسازی خون، تقویت اعصاب و قوای بدن شده، همچنین مصرف حبوباتی مانند ماش، نخود فرنگی و جو نیز توسط حکمای طب ایرانی توصیه شده است.

وی اظهار کرد: پرهیز از مصرف غذا‌های چرب و سرخ کردنی، پرهیز از پرخوری، بر هم خوری و با هم خوری، کاهش مصرف خوراکی‌های تلخ و تند و شور و تیز که همگی مزاج گرم دارند، پرهیز از ادویه‌های تند، پرهیز از خوردن میوه‌های لطیف و تری بخش مانند خیار و هندوانه، مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند شربت ریواس و عرق‌های گیاهان بهاره، چون شاهتره، کاسنی و خرفه، باید در برنامه غذایی بهاره افراد مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، پرهیز از نوشیدن آب با معده خالی و ناشتا، پرهیز از جنبش‌های بیش از حد بدنی و انجام ورزش معتدل، پرهیز از جنبش‌های زیاد روانی، چون خشم و اضطراب و پوشیدن لباس‌های لطیف و سبک مانندلباس‌های کتانی وپنبه‌ای و کم کردن روانداز نیز در فصل بهار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: پرهیز از حمام یا سونای خیلی گرم، جلوگیری از بروز یبوست و رعایت بهداشت غذایی و پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات نشسته به ویژه در طول سفر نیز بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس در خصوص بیماری‌های شایع در این فصل، ذکر کرد: حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی، بیماری‌های ویروسی کودکان، عطسه بهاره، خارش گلو و پوست از جمله آسیب‌های جسمانی در این فصل است.

وی در خصوص راه‌های درمان آلرژی‌های این فصل، توصیه کرد: به مدت سه روز از ماءالشعیر طبی سنتی استفاده کنید و در این مدت غذای دیگری نخورید، در پایان این رژیم غذایی سه روزه فرد باید تا چند روز از سبزی‌های پخته، بدون ادویه و کم حجم به عنوان غذا استفاده کند.

امیدی با بیان اینکه برای درمان عطسه‌های زیاد ناشی از حساسیت فصلی می‌توانید روزی دو بار با روغن بنفشه درون حفره‌های بینی و روی پیشانی خود را چرب کنید، ذکر کرد: برای درمان خارش گلو نیز می‌توانید چند گرم گل بنفشه و شکرتیغال را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند، سپس آن را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید. 

وی با بیان اینکه، کودکان در مقایسه با بزرگسالان سیستم ایمنی و مزاج ضعیف تری دارند، توضیح داد: پاکسازی بهاره و رعایت تدابیر طب سنتی، کودکان را از ابتلا به بیماری‌های ویروسی، چون آبله مرغان، اوریون، سرخک و سرخجه در امان نگه می‌دارد.

وی به والدین توصیه کرد: دراین فصل کودکان را از غذا‌های پرادویه، ترشیجات، غذا‌های محرک و خوراکی‌هایی که طبیعت سردی دارند دور نگه داشته و از یبوست آنان با مصرف مواد غذایی مانند آلو بخارا جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه، زمینه ژنتیکی ابتلا به آلرژی باید در فرد وجود داشته باشد، اظهار کرد: علائم ابتلا به آلرژی از سنین پایین خود را نشان داده و با افزایش سن متفاوت شده و تغییر می‌کند.

این کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه به غیر از حساسیت‌های پوستی، کهیر، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی از جمله بیماری‌های این فصل است، یادآور شد: استفاده از اماکن عمومی و عدم رعایت نکته‌های بهداشتی باعث شیوع این بیماری‌ها و زگیل و زردزخم می‌شود.

امیدی در پایان تأکید کرد: در این فصل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده و مصرف ویتامین‌های B. و C. باید در برنامه روزانه افراد قرار گرفته و در استفاده از آن‌ها تنبلی نکنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار