کد خبر: ۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ 15 March 2015
         کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی‌ ماه ۱۳۴۴ به عنوان سازمان فرهنگی، هنری، تاسیس شد. و تا سال ۱۳۵۸ زیر نظر هیات امنا، هیات مدیره و مدیرعامل فعالیت می کرد، تا این که بر اساس جلسه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۹ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران اساس نامه کانون با تغییراتی تصویب شد و به صورت یک شرکت دولتی، ابتدا نظارت آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سپس به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای گسترده ‌ترین شبکه ‌ی کتابخانه‌ های کودکان و نوجوانان است و نیز از برجسته‌ ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌ های این قشر از جمعیت  در ایران به شمار می ‌رود.

کانون همچنین تهیه‌ کننده‌ ی  فیلم‌ ها و سایر فرآورده ‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است که پس از انقلاب اسلامی، به ‌عنوان نهادی دولتی و وابسته به وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می ‌دهد. ایجاد کانون به دنبال چاره ‌اندیشی برای پرکردن هنگام فراغت گروه  کودکان و نوجوانان ایران و فراهم‌ آوردن آموزش و سرگرمی برای آنها بود هم چنین در راستای فراگیر کردن فرهنگ کتاب‌ خوانی بین کودکان و نوجوانان و با حمایت وزارت آموزش و پرورش راه‌ اندازی شد.

کانون امروزه بيش از 850 مركز فرهنگي ثابت، سيار شهري، سيار روستائي و پستي در سراسر ايران و با ارايه فعاليت هاي فرهنگي، هنري با مخاطبين كودك و نوجوان خود ارتباطي چهره به چهره و  نز ديك  برقرار مي كند. انتشار 140 عنوان كتاب با شمارگاني  بيش از 3 ميليون در سال، توليد هزاران دقيقه فيلم هاي كوتاه، بلند، زنده، مستند و پويانمايي، توليد دهها عنوان نوار موسيقي، نمايش عروسكي، سرگرميهاي سازنده و اسباب بازي و نرم افزار هاي آموزشي رايانه اي از آن جمله به شمار مي روند.

در عين حال فعاليتهاي كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان تنها به داخل ايران محدود نمي شود بلكه همكاريهاي وسيع كانون با نهادهاي بين المللي و حضور گسترده  آثار اعضا و توليدات  فرهنگي و هنري در رقابت هاي هنري جهان از فعاليتهاي  بين المللي كانون به شمار مي رود كه از اين راه افتخارات فراواني نصيب كودكان، نوجوانان، هنرمندان و نويسندگان ايراني شده است.  از این رو بر آن شدیم تا گفتگویی با  مدیر کل کانون پرورشی و فکری استان همدان  داشته باشیم تا از برنامه های این مدیر موفق بومی  مطلع شویم .  

لطفا خودتان را برای  آشنایی بیشتر مخاطبان ما معرفی نمایید ؟ با عرض سلام خدمت شما و خوانندگان محترم روزنامه نسل فردا ،بنده سید محمد رضا جوادی هستم با22 سال فعالیت اداری در حوزه فرهنگ و هنر و مطبوعات و در حال حاضر سعادت خدمت در خانواده صمیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان را دارم خدمت در این حوزه ادامه خدمت در حوزه فرهنگی است که زمانی که در اداره ارشاد خدمت می کردم با گروههای عام جامعه سر کار داشتم ولی در کانون با کودکان بین 6تا 16سال روبرو هستیم که مواجهه و همکاری با این جامعه هدف و رنج سنی تلاش  مضاعفی را می طلبد.

  تعریف شما از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چیست؟ با عنایت  به اینکه کانون از یک سابقه 50 ساله برخوردار است وبا توجه به اثر گذاری که در جذب ،پرورش و شناخت و معرفی استعدادها و همچنین پرورش خلاقیتهای کودکان و نوجوانان دارد به عنوان یک ارگان اثر گذار تاکنون فعالیت داشته و با توجه به نظر مثبت شهیدان رجایی و با هنر و شهید بهشتی در سالهای ابتدایی  انقلاب و دور جدید فعالیتهای کانون طبق استانداردها و معیارهای تعریف شده  کانون کار خود را آغاز کرد که این فعالیتها بر اساس آموزه های دینی و مبتنی بر اخلاق اسلامی در 5 عرصه علمی ،دینی ،فرهنگی ،هنری و ادبی فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر این 5 عرصه  40 شاخص را در بر دارد.

به نظر بنده بهترین تعبیری که می توان از کانون داشت همان تعبیر عشق و مهربانی است هم به جهت نوع خدماتی که ارائه می دهیم که همراه با عطوفت و مهربانی است وهم مجموعه همکاران که چیزی جز عشق نمی تواند آنها را دلگرم نماید و عشق به کودکان و نوجوانان باعث می شود که همه همت و تلاش خود را در ارائه خدمات به جامعه هدف به کار بگیرند و خوشبختانه تولیدات محصولات فرهنگی با اصل و تفکر ایرانی اسلامی در کانون توانسته به دنیای کودکان راه پیدا نماید  و کانون در حال حاضر از یک استاندارد مناسبی برخوردار هست وهم از لحاظ کمی وهم کیفی جای کار بیشتری دارد. اهداف کلی کانون ؟

 از اهداف کلی کانون می توان به ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنها بر اساس ارزشها و نظام تعلیم و تربیت اسلامی در اوقات فراغت اشاره کرد و همچنین غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با توجه به استعدادهای نهفته آنها و بالا بردن میزان آگاهی ، بینش و دانش جامعه هدف و آماده ساختن آنها برای زندگی فردی و اجتماعی و آموزش مهارتهای زندگی  از مهمترین اهداف کانون به شمار می رود و همچنین کشف استعدادها و شکوفا سازی خلا قیتها  و ارائه برنامه های مختلف فرهنگی  ،هنری و ادبی از دیگر اهداف محسوب می شود و این اهداف در قالب فعالیتهای فرهنگی ،بازی و سرگرمی ،اجرای نمایش فیلم و تئاتر توسط مربیان مجرب مراکز فرهنگی-هنری کانون انجام می گیرد و سیاستهای اجرایی فعالیتها توسط واحد  کارشناسی در4 حوزه فرهنگی و2حوزه فرهنگی و ادبی استان برنامه ریزی و اجرا می گردد و همه فعالیتهای کانون با محوریت کتاب و کتاب خوانی دنبال می شود وبا این محوریت توان ادبی و فرهنگی کودکان  و نوجوانان تقویت می شود .و ما به جرات می توانیم بگوییم کودکانی که در کانون دوره های مختلف را پشت سر می گذرانند. 

در آینده در مقابل آسیب های اجتماعی واکسینه می شوند . و در حوزه کتاب خوانی یکی از سیاستهای کانون ارائه قدرت تحلیل هست که کودکان بتوانند توانایی تحلیل و تشخیص را کسب کنند و در زندگی روزمره و آینده خود به کار ببرند فعالیتهای کانون بیشتر در چه زمینه ای است؟

 همانطور که اشاره شد 40 شاخصه  در قالب 5 عرصه ارائه می شود در عرصه هنری فعالیتها یی مانند تئاتر ،کار دستی ،نقاشی ،حجم سازی  و برگزاری کارگاههای هنری  ویژه کودکان ،برگزاری مسابقات مختلف هنری تولید چندین فیلم کوتاه  و دیگر فعالیتهای هنری ارائه می شود  و همچنین در حوزه ادبی می توان به فعالیت هایی مانند اجرای طرح پالایش کتاب در مراکز اجرای قطعات ادبی ،تهیه کتاب و نقد و بررسی کتاب مشارکت در جشنوارههای بین المللی مانند جشنواره رضوی و بر گزاری صبح شعر و داستان در مراکز و یا برگزاری انجمن ادبی ماهانه در مراکز و یا برگزاری مسابقات ادبی بین شهرستانها، داوری جشنواره داستان نویسی  کشوری رضوی و همچنین مشارکت در تهیه برنامه توسعه ی پنجم کانون استان همدان ،می توان اشاره کرد که این فعالیتها از عمده ترین فعالیتهای کانون در حوزه ادبی به شمار می رود .

مهمترین اساس فعالیت کانون بر حول محور کتاب و کتاب خوانی است که حوزه فرهنگی را شامل می شود که در این حوزه سعی بر ایجاد فرهنگ کتاب خوانی با الگوی تربیتی اسلامی و ایرانی است و ما امسال  اردوهایی را برگزار کردیم که محوریت موضوع این اردوها آشنایی با سبک زندگی ایرانی بود که در این اردوها ،استعدادها و خلاقیتهای کودکان و نوجوانان کشف می شود و همچنین با الگوه های تربیت دینی و اسلامی آشنا می شوند.

 امسال هفدهمین جشنواره قصه گویی با بیش از 90 نفر قصه گو برگزار گردید و بیشتر قصه هایی که باز دهی آموزشی بیشتری داشتند ارائه شد. در حوزه کشف استعدادها اصل و اساس فعالیتهای ما براساس یک حلقه سه وجهی که شامل مربیان ،اعضای کانون یا همان جامعه هدف و کتابخانه ها که مکمل یکدیگر هستند استوار است.

 بیشتر این فعالیتها براساس اخلاق محوری است و در دنیای امروزی با وجود تکنولوژیهای  پیشرفته و فضاهای مجازی که متاسفانه بین افراد خانواده جدایی انداخته و از این رو  در کانون خوشبختانه ارتباط  با اعضا  چهره به چهره است  و اولویت اصلی حضور کودکان در کانون است  وبا تولیدات فرهنگی و ارائه برنامه های فرهنگی توانسته با کودکان ارتباط قوی داشته باشد. امسال ما هفته ملی کودک را  در مهر ماه که منطبق با روز جهانی کودک است را پیش رو داریم که برنامه های  پر باری را در تمامی مراکز استان خواهیم داشت. در حال حاضر در استان چند مرکز فعالیت دارد؟

  در استان در حال حاضر 37 مرکز فعال در قالب سه گروه فعالیت دارند. که بیش از 37 هزار نفر در این مراکز عضو هستند که 27 مرکز به صورت ثابت و6 مرکز سیار و3 مرکز پستی با محوریت کتاب و کتاب خوانی فعال هستند که مراکز پستی ما یک کار تخصصی در حوزه کانون محسوب می شود و این مراکز به مناطق محروم خدمت رسانی دارند و فرهنگ کتاب خوانی را در دور دست ترین نقاط محروم رواج می دهند. و در شهر همدان مراکز ما خوشبختانه در حاشیه شهر قرار دارند و کودکان و نوجوانان در حاشیه شهر از خدمات و برنامه های کانون بهره مند هستند و ما به لحاظ جغرافیایی در مرکز شهر خلا داریم و این خلا همت مدیران استانی را می طلبد تا در مرکز شهر نیز مراکز کانون داشته باشیم و بتوانیم به کودکان و نوجوانان در مرکز شهر نیز خدمت رسانی کنیم. دغدغه های شما به عنوان مدیر کانون ؟

 همانطور که مطلع هستید کار در حوزه اداری فراز و نشیب های مخصوص به خود را دارد و همچنین محدودیتهای اعتباری و بودجه و امکانات و غیره  فقط مختص حوزه ما نیست بلکه همه ارگان ها در گیر چنین مشکلاتی هستند. و ما باید واقعیت ها و اولویتها را در نظر بگیریم و مسائل کلان کشوری را در نظر داشته باشیم و فلسفه وجودی یک مدیر حل مشکلات حوزه مربوط به خود می باشد از این رو ما نیز با مشکلات اعتباری مواجه هستیم و خوشبختانه پتانسیل های موجود در کانون این اجازه را به ما می دهد که دست همکاری به سوی همه ارگان ها داشته باشیم و ارتباط خوبی با دستگاههای دیگر داریم مخصوصا با سازمان آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه ها و خیلی از ارگانهای مرتبط با حوزه کودکان همکاری لازم را داریم و انتظار ما از والدین و خانواده ها ست که نقش مهمی در تربیت و رشد کودکان دارند و ما انتظار داریم که خانواده ها در حوزه های تربیتی نقش پر رنگ تری ایفا کنند  ودر مسایل تربیتی  نگرش عمیق تری داشته باشند وبا همکاری همدیگر این نسل آینده ساز که بخشی از تربیت و آموزش آنها در دست ماست بهتر و بیشتر با مسایل و مهارتهای زندگی آشنا شوندو نسبت به  مسایل آموزشی و تربیتی بی تفاوت نباشیم .

و در پایان برای همه کودکان و آینده سازان کشورمان و خانواده ها آرزوی موفقیت و سلامتی داریم    
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار