کد خبر: ۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷ 10 March 2015
         بازرگانی" مجموعه  فعالیت هایی را در بر می گیرد که کالاها و مواد اولیه مورد نیاز خانوارها، واحدهای تولیدی و دولت را از مبادی عرضه به مراکز تقاضا و مصرف و یا مراکز نگهداری و ذخیره سازی منتقل می نماید.

رفع کمبودهای داخلی و کاهش فشارهای تورمی از طریق تهیه کالا و توزیع عادلانه آن و تنظیم بازار کالاهای اساسی، توسعه و بهبود صادرات و حمایت از تولیدکنندگان و اعمال نظارت دولت بر این فعالیتها قلمرو اصلی وظایف بخش بازرگانی را تشکیل می دهد. وزارت بازرگانی در سال 1353 با هدف فراهم نمودن موجبات توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور تاسیس شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز محدودیتهای اقتصادی و بدنبال آن جنگ تحمیلی به دلیل محدود بودن امکانات داخلی باعث شد که عرضه و تقاضا در مورد برخی از کالاهای اساسی از حالت تعادل خارج گردد.

لذا شرایط خاص زمان جنگ و لزوم تامین نیازمندیهای اساسی مردم، مسئولین را بر آن داشت تا نسبت به سهمیه بندی کالاهای اساسی و مواد مصرفی عمومی در کشور اقدام نمایند در همان ابتدای جنگ نیز کمیته های توزیع محلی با عده ای از افراد معتمد محل در مساجد و تحت سرپرستی مبادرت می نمودند.

 اداره کل بازرگانی استان از بدو تاسیس و شکل گیری در جهت تامین و توزیع عادلانه کالا بعنوان اصلی ترین وظایف خود فعالیت داشته است این روند براساس اقتضای زمان فراز و نشیب های بسیاری را طی نموده است، زمانی با توجه به کمبود تولید محدودیتهای اقتصادی به شکل گسترده در رساندن کالا به اقشار جامعه دخالت داشته و متعاقب آن با توجه به سیاست آزادسازی کالا و همگام با سیاست دولت محترم بیشتر در جایگاه اعمال نظارت و کنترل و ایجاد تعادل در شبکه های توزیع و بستر سازی در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی انجام وظیفه می نمود.

در همین راستا  با هماهنگی مدیر روابط عمومی سازمان سازمان صنعت معدن وتجارت  استان فرصتی پیش آمد تا نیم نگاهی به عملکرد این سازمان در دوران مدیریت مهندس متین داشته باشیم لطفا  خود را برای آشنایی  مخاطبین تابناک همدان  معرفی بفرمایید. با عرض سلام  بنده حمیدرضا متین رییس سازمان صنعت ومعدن وتجارت استان همدان هستم .

قبلا مدت معدودی قائم مقام سازمان بودم سالها به عنوان رییس اداره صنایع سابق خدمت کرده ام واز ابتدا در این سازمان مشغول به خدمت بوده ام. -در حال حاضر شما به عنوان ریاست سازمان چه برنامه ها وطرح هایی در دست اقدام دارید؟ همان طور که استحضار دارید سازمان صنعت ومعدن وتجارت زیر مجموعه ها وبخش های مختلفی دارد وتمام توان ما بر این است که بتوانیم تمامی بخشها را فعال تر نماییم وهدف ما بیشتر جذب سرمایه وایجاد اشتغال در جامعه است و در حال حاضر در حال پیگیری 25 طرح بزرگ هستیم وکه بسیاری ازآنها در مرحله معرفی به بانک ویا درحال تهیه وتآیید زمین های این طرح های اقتصادی هستیم و85 درصد مجوزهای این طرح ها صادر شده است .

این طرح ها شامل پتروشیمی ملایر ،شرکت فروسلیس2 شرکت هگمتان داروی غرب ،توسعه کیان کرد ،توسعه فولاد ویان ،شرکت آلیاژی نهاوند وغیره است که الحمدالله اقبال عمومی در بخش سرمایه گذاری بیشتر شده است وتوان ما در جذب صندوق توسعه تعاون ،توان مناسبی است وبا پیگیری های  استاندار محترم شرایط کم نظیری برای استان پیش آمده که نتیجه آن درهفته دولت دیده  شد وخوشبختانه پتروشیمی هگمتانه بعداز 14 سال با پیگیریهای استاندار محترم راه اندازی خواهد شد. 

در سال جاری چه تعداد مجوز وپروانه بهره برداری از سوی سازمان صادر شده است؟ در سال جاری 99 فقره مجوز تاسیس با سرمایه گذاری 2 هزار و549 میلیارد ریال با پیش بینی اشتغال 3هزار و927 نفر صادر شده است که بیشترین این مجوزها در بخش کانی غیر فلز ویک فقره چرم بوده است وبا توجه به در صد گیری در کل کشور از نظر تعداد صدور مجوز 7/2درصد واز لحاظ سرمایه گذاری 5/6درصد ودر اشتغال 3/4 درصد از کل مجموع کشوری را را به خود اختصاص داده ایم واز نظر رتبه بندی ،رتبه 14 وسرمایه گذاری رتبه 5 واز نظر اشتغال رتبه 11 رادارا هستیم ودر بحث صدورجواز تاسیس معتبر در سه ماهه اول سال جاری 796 جواز تاسیس صادر شده است که که پیش بینی می کنیم برای 26 هزار و317نفر در صورت به تحقق رسیدن این مجوزها اشتغال ایجاد شود ودر همین راستا 15 فقره پروانه بهره برداری صادر شده است که با سرمایه گذاری بیش از 494 میلیارد ریال واشتغال مستقیم 230 نفر را صرفا از بهره برداری ازپروانه های صادر شده را خواهیم داشت  وبه لحاظ درصد گیری در کشور از نظر تعداد پروانه های بهره برداری 3/2درصد واز نظر سرمایه گذاری 5/3 درصد از نظر اشتغال 1/2 درصد واز نظر رتبه بندی رتبه 20 ودر سرمایه گذاری رتبه 11واشتغال رتبه 16 را به خود اختصاص داده ایم. لازم به ذکر است که در خصوص  پروانه بهره برداری معادن در استان 275 معدن دارای پروانه بهره برداری است که بیش از 574 هزار و717 میلیون ریال سرمایه گذاری شده است که اشتغال 2هزارو400 نفر را به دنبال دارد ودر سه ماهه اول سال جاری میزان استخراج  2میلیون و254 هزار و154 تن اعلام شده است وبیشترین پروانه بهره برداری معادن به تعداد 74 فقره در شهرستان همدان وکمترین به میزان 16 فقره در شهرستان  اسد آباد می باشد وهمچنین 40 هزار پروانه کسب در استان داریم که میانگین جمعیتی برای هر واحد صنفی 40 مشتری وجود دارد که نرم کشوری 25 نفر اعلام شده است که می توان گفت، در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

 میزان صادرات غیر نفتی در سال جاری ؟ صادرات  غیر نفتی  اعلام شده از سوی گمرک در سه ماهه اول سال به طور مستقیم 38 میلیون دلار بوده است که به دلیل انتخابات در کشور عراق وممانعت از ورود صادرات به این کشور ، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  با کاهش صادرات روبرو بوده ایم وطبق آماراعلام شده از سوی دفاتر حمل ونقل موجود در استان بیش از 17 میلیون دلار صادرات داشته ایم .ودر بخش صادرات فرش در سه ماه  اول سال حدود 5 هزار و33 متر مربع تولید فرش در استان داشته ایم.  که در حال حاضر 49 هزار و340 نفر بیمه فرش بافی هستند.

 اقدامات سازمان در بخش نظارت وبازرسی در بخش نظارت وبازرسی در سه ماهه اول سال یک هزار و950 فقره بازرسی از واحدهای صنعتی  را داشته ایم و3هزار و857 فقره بازرسی در بخش واحدهای تولیدی صنفی و3هزار375 فقره  بازرسی از انبارها وسردخانه ها ودوهزار و720 فقره از واحدهای عمده فروشی و26 هزار فقره از واحدهای خرده فروشی وهمچنین 7 هزار 325 فقره از واحدهای خدماتی بازرسی به عمل آمده است که در مجموع 45 هزار و594 فقره بازرسی  در سه ماهه اول سال جاری بوده است که در مقایسه با مدت مشابه 15 درصد رشد داشته است وکه در مجموع در این رابطه 2هزار و761 فقره تخلف گزارش شده است.که بیشترین این بازرسیها در شهرستان همدان با 19 هزار و312 فقره بازرسی بوده که بیشترین گزارشات تخلف به دلیل گران فروشی وعدم صدور فاکتور ویا فاقد پروانه کسب بوده اند.ومهمترین کالاهای مورد تخلف شامل برنج وگوشت ومیوه  وتره بار ،آرد ،سیمان وکرایه تاکسی بوده است و در حوزه قاچاق بیشترین کالای قاچاق سیگار وتوتون گزارش شده است که 25 پروند ه در این مورد تشکیل وبه تعزیرات معرفی گردیده اند.وهمچنین در بحث کشفیات قاچاق در مقوله لوازم آرایشی است که 60 پرونده در این مورد تشکیل شده است.   -دربخش بازرگانی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

 در بخش بازرگانی توزیع برنج وهمچنین تنظیم بازار واعمال برنامه ریزی وتوزیع کالاهای اساسی را داشته ایم که خوشبختانه تغییر قیمت در سه ماهه اول نداشته ایم.واز دیگر اقدامات اساسی می توان به هم سو کردن سازمان بازرگانی استان با سیاستهای بازرگانی کشور که به اتفاق اتاق اصناف  را داریم ودر قالب تنظیم بازار توزیع شکر وهمچنین توزیع گوشت سفید وقرمز را داشته ایم.

در سال 92 یک هزار 190 تن برنج توزیع گردید که امسال 60 تن کاهش پیدا یافته وهمچنین در توزیع گوشت سفید از 200 تن در سال 92 به 8تن کاهش یافته که دلیل این کاهش توزیع نتیجه تعامل بازار با مردم ودولت وهمچنین اختلاف قیمت فاحش در خصوص اقلام توزیع شده بوده است ولازم به ذکر است که در پرداخت یارانه شیر خام حدود 6میلیارد تومان هزینه شده است. از اقدامات صورت گرفته می توان به موضوع ماده 71 قانون نظام صنفی مبتنی بر تجهیز واحدهای صنفی به صندوقهای مکانیزه فروش میباشد که در شهرستان همدان 4هزار و47 واحد ، ملایر 4هزار و40 واحد ،نهاوند یک هزار و 80واحد کبودراهنگ یکهزار 365 واحد وفامنین 125 رزن دوهزار و160 واحد و بهار 692 واحد واسد آباد 850 واحد با این صندوق مکانیزه فروش مجهز شده اند.

 سخن آخر بزرگترین دغدغه ما رکود اقتصادی است که عملا هم حوزه تولید وهم بازار را تحت تاثیر خود قرارداده است وامیدواریم در ماههای آینده با نگرش وحرکت جدید دولت از میزان رکود کاسته شود وهمچنین نرخ بالای تسهیلات در بخش صنعت بر این رکود بیشتر دامن  زده است وبه یک تعادل در بخش صنعت نیاز داریم واز طرفی سرمایه گذاری که وارد استان میشود باید با نگرش این موضوع باشد که دولت در کنار سرمایه گذارقرار گیرد ودر دولت جدید فی الواقع مقصد اجرای برنامه اقتصاد مردم سالار را داریم وتمام توان دولت براین است که در راستای اهداف مردم وبهبود وضعیت اقتصادی ومعیشتی مردم حرکت کند وباید دولت همسو با اهداف سرمایه گذار باشد که این همراهی، اقتصاد مردم سالاری را به دنبال خواهد داشت .  
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار