معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همدان در سال زراعی گذشته رتبه ششم تولید گندم را داشته و پیش بینی می‌شود در سال آینده بیش از ۷۶۰ هزارتن گندم در همدان تولید شود و تاکنون از گندم تولید شده سال گذشته ۶۳۲ هزار تن خریداری شده است.
کد خبر: ۷۲۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹ 11 March 2019

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همدان در سال زراعی گذشته رتبه ششم تولید گندم را داشته است و پیش بینی می‌شود در سال آینده بیش از ۷۶۰ هزارتن گندم در همدان تولید شود.

به گزارش تابناک همدان، شهرام پرورش در جمع خبرنگاران افزود: در سال زراعی گذشته ۸۰۰ هزار تن گندم در استان همدان تولید شده که ۶۳۲ هزار تن آن خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۶۹ هزار و ۵۶۸ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و ۳۲۲ هزار و ۹۵۸ هکتار گندم دیم کشت است، خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی از نظر آرد و گندم در استان نداریم.

پرورش با بیان اینکه ۳۰۰ هزار تن گندم در انبار‌های استان موجود است گفت: سرانه مصرف سالانه استان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن گندم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به میزان کاشت جو در استان نیز افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن جو در استان در سال زراعی جاری تولید شود.

پرورش در ادامه با اشاره به مطالبات چغندر کاران استانف خاطر نشان ساخت:۱۲ میلیارد ریال از مطالبات چغندرکاران این استان تاکنون پرداخت شده و مابقی تا پایان سال جاری تسویه می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش سطح زیرکشت چغندرقند در استان از مهمترین اهدافی است که با جدیت دنبال می‌شود، افزود: به طوریکه در سال گذشته این میزان هشت هزار و ۳۰۰ هکتار بوده و امسال به هفت هزار و ۵۵۰ هکتار کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی گذشته با ۸۰۰ هکتار کاهش، بیش از ۵۴۶ هزار و ۹۰۰ تن بوده است.

پرورش با بیان اینکه متوسط عملکرد چغندرقند در هر هکتار ۷۲.۴۴ تن است، افزود: بیش از ۲۰ تن در هکتار افزایش در عملکرد چغندرقند استان وجود دارد و برنامه تولید سال آینده کشت ۶ هزار هکتار با پیش بینی تولید ۴۲۷ هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۲۳ هزار هکتار حبوبات در این استان کشت می‌شود که از این میزان سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت انتظاری یعنی کشت پاییزه است و در مجموع چهار هزار و ۵۵۰ هکتار کشت پاییزه و انتظاری نخود و عدس در استان صورت گرفته است.

پرورش با اشاره به وضعیت کشت کلزا نیز گفت: کشت کلزا بهترین کشت دوره تناوب است و امسال بیش از چهار هزار و ۳۷۰ هکتار کلزا در استان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی اظهار داشت: برنامه‌های خوبی برای توسعه دانه‌های روغنی داریم به طوریکه به دنبال توسعه کشت آفتابگردان، گلرنگ و سایر محصولات روغنی در استان هستیم.

پرورش با تاکید بر اینکه کشت‌های جایگزین از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی است، یادآور شد: سطح زیر کشت سیب زمینی ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به بومی سازی الگوی کشت، افزود: با توجه به میزان آب موجود در هر منطقه و مزیت نسبی هر کشت برنامه کشت شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود.

پرورش سطح گلخانه‌های استان را ۱۰۷ هکتار اعلام کرد و افزود: این رقم تا پایان سال به ۱۰۹ هکتار خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ستاد گلخانه‌های استان فعال شده است، خاطر نشان ساخت: بیش از ۵۰ هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها نیز معرفی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به وضعیت بخش باغبانی افزود: اجرای طرح سرشاخه کاری گردو در تویسرکان از مهمترین طرح‌های بخش باغبانی است که سه سال از آن گذشته و در ۲ سال آینده به پایان می‌رسد.

پرورش اظهار داشت: تاکنون بیش از ۲۶ هزار و ۱۳۳ پیوندک گردو با ضریب اطمینان ۸۰ درصد سرشاخه‌کاری شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری با کشت ۳۴ هکتار گل محمدی سطح زیر کشت این محصول به ۱۷۰ هکتار رسیده است، افزود: با توسعه ۵۰ هکتاری باغ‌های پسته نیز سطح این باغ‌ها در استان به ۱۸۳ هکتار رسیده است.

پرورش در پایان با اشاره به کشت زعفران، گل محمدی و پسته به عنوان گیاهان جایگزین در مزارع همدان، افزود: امسال ۳۱ هکتار زعفران در مزارع استان همدان کشت شده که سطح زیر کشت این محصول به ۱۶۱ هکتار رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار