رشید حیدری‌مقدم با اشاره به نمونه‌برداری میکروبی از منابع آب شرب در ایام نوروز خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار سامانه آبرسانی در استان مورد بازدید قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۷۲۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ 10 March 2019
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حوزه عرضه گوشت در رستوران‌ها هیچ مورد مشکوکی در استان مشاهده نشده است گفت: با توجه به شرایط خاصی که در مورد گوشت وجود دارد تمرکز بیشتری روی آن خواهیم داشت.

به گزارش فارس، حیدری‌مقدم با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای پیام‌رسان سلامت در مرکز بهداشت استان، هدف از این جلسه را اطلاع‌رسانی برنامه‌های سلامت نوروزی و حساس‌سازی جامعه نسبت به حفظ سلامتی دانست.

وی افزود: با توجه به وضعیت جغرافیای همدان، این استان شاهراه ورودی مرکز ایران به غرب کشور است و به همین دلیل توجه به بیش از حد به مباحث ترافیکی، سلامت نوروزی و... از دغدغه‌های پیش روست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه طرح سلامت نوروزی از ۲۰ اسفندماه تا ۲۰ فروردین سال ۹۸ اجرا می‌شود گفت: مرکز بهداشت استان قریب به ۱۲۰ تا ۱۳۰ اکیپ دونفره با حضور ۲۵۰ نفر از کارشناسان مرتبط با حوزه سلامت را در طرح سلامت نوروزی فعال کرده است.

وی با بیان اینکه نیرو‌های مرکز بهداشت از ساعت هشت تا ۲۰ در این طرح فعال هستند افزود: در این بازه زمانی نیز در مرکز استان و مراکز شهرستان‌ها به صورت آنکال خدمات‌رسانی ارائه می‌شود.

حیدری‌مقدم به ارتباطات برون‌بخشی در پیشبرد اهداف برنامه سلامت نوروزی اشاره کرد و گفت: اکیپ‌های مرکز بهداشت معمولاً دونفره هستند که ممکن است تغییراتی مبنی بر فعالیت ۴ یا ۶ نفر را شاهد باشیم.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در استان که حداقل دوبار توسط نیرو‌های بهداشت در مدت یک ماهه بازدید خواهند شد افزود: از ۴ هزار و ۵۰۰ مرکز شامل مراکز گردشگری، هتل ها، مسافرخانه‌ها و مکان‌هایی که اسکان عمومی مسافر را دارند، بازدید می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در طول ماه مکلف به سه بار بازدید از ۱۱۰ اماکن بین راهی و مجتمع رفاهی هستیم گفت: در این راستا ۸۵ شاخص را هر ۱۰ روز یکبار به وزارت بهداشت ارسال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از شاخص‌ها به صورت آنلاین به محض وقوع اطلاع‌رسانی می‌شود نظیر مسمومیت‌های غذایی افزود: معمولا گزارش گلوبال استان هر ۱۰ روز یکبار به وزارت بهداشت ارسال می‌شود و به صورت روزانه و هفتگی نیز گزارش‌هایی ارائه خواهد شد.

حیدری‌مقدم با اشاره به نمونه‌برداری میکروبی از منابع آب شرب در ایام نوروز خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار سامانه آبرسانی در استان مورد بازدید قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از تجهیزات پرتابل نظیر دماسنج لیزری، دستگاه سنجش آلودگی سطوح و دستگاه سنجش کیفیت روغن مورد توجه است گفت: نمونه‌برداری‌و آزمایش از شیرینی‌جات، تنقلات و آجیل طی ایام نوروز در دستور کار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ۲۵۰ مکان عرضه‌کننده شیرینی‌جات، تنقلات و آجیل بازدید می‌شوند تصریح کرد: ارائه آموزش لازم به نیرو‌های این مراکز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تلفن گویای ۱۹۰ در سراسر کشور فعال بوده و موظف به پاسخگویی در کمتر از ۲۴ ساعت هستیم افزود: تا ۱۵ اسفندماه سال ۹۷ قریب به ۹۵۰ گزارش از استان به این سامانه ارسال شده که بیشترین مورد با ۶۲۳ پیام متعلق به همدان و کمترین مورد با ۹ پیام متعلق به شهرستان رزن است.

حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه کنترل عرضه قلیان یکی از دغدغه‌های حوزه سلامت است گفت: استان همدان به نسبت بقیه مناطق کشور نسبت به این مسئله ورود جدی‌تری داشته است.

وی تاکید کرد‌: با توجه به همکاری نیروی انتظامی معمولاً در فضا‌های عمومی عرضه قلیان بسیار کم است که امیدواریم به صورت کامل مهار شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه عملکرد‌ها در وزارت بهداشت ارزیابی می‌شود افزود: یکی از مشکلات سال گذشته در برنامه سلامت نوروزی کمبود تجهیزات پرتابل بود که خوشبختانه امسال به اندازه کافی تهیه شد و کمبود نیرو‌ها نیز حل شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال مکان‌های بین راهی که با مشکلاتی مواجه بودند، پلمب شده‌اند گفت: اگر مکانی مشکل بهداشتی داشته باشد مورد نظارت بهداشتی بیشتری قرار می‌گیرد.

همدان استان برتر در طرح سلامت نوروزی

حیدری‌مقدم با بیان اینکه سال گذشته همدان در طرح سلامت نوروزی جزو استان‌های برتر شناخته شد افزود: در حوزه عرضه گوشت در رستوران‌ها هیچ مورد مشکوکی در استان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی که در مورد گوشت وجود دارد قطعاً تمرکز بیشتری روی آن خواهیم داشت و با متخلفان نیز به شدت برخورد خواهیم کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: اکیپ‌های بازرسی مرکز بهداشت تلفیقی از اداره دامپزشکی و راهداری هستند و بازدید‌ها کامل انجام می‌شود.

وی در ادامه نسبت به طرح این مسئله که گوسفندان بیمار در روستا‌ها ذبح و در اختیار رستوران‌های شهر قرار می‌گیرد افزود: باید مستندات لازم در این زمینه ذکر شود و هیچ گوشتی مورد تایید وزارت بهداشت نیست مگر از چرخه قانونی وارد چرخه مصرف شود.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه داشتن تاییدیه اداره دامپزشکی با ذبح در کشتارگاه‌ها در خصوص گوشت مورد توجه است ادامه داد: در تمام شهرستان‌ها طبق ارزیابی صورت گرفته مورد مشکوکی در این زمینه مشاهده نشده است، اما به مفهوم آن نیست که مشکلی نباشد.

وی با اشاره به اینکه همدان در حوزه بیماری تب مالت رتبه سوم را دارد و در مجموع آمار در غرب کشور بالاست افزود: خوشبختانه به دلیل نظارت‌های دقیق سیر رشد تب مالت در استان کاهش یافته و از طرفی می‌توان گفت، چون نظارت دقیق در استان وجود دارد و نیز تاکنون اسکرین بیماران به خوبی پیش رفته، شناسایی بیماران با سهولت بیشتری انجام شده است.

برگزاری جشنواره سیب سلامت در اردیبهشت سال آینده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از برگزاری جشنواره «سیب سلامت» در اردیبهشت ماه سال آینده در همدان خبر داد و افزود: خوشبختانه بازسازی و نوسازی پروژه‌های عمرانی در استان به خوبی پیش رفته که در این جشنواره به طور کامل شرح خواهیم داد.

وی با اهمیت به فرهنگ‌سازی در عدم مصرف مواد دخانیات خاطرنشان کرد: کنترل مصرف دخانیات با فرهنگ‌سازی در جامعه و اطلاع‌رسانی نسبت به مضرات مصرف سیگار حائز اهمیت است.

حیدری‌مقدم با اشاره به کنترل وضعیت بهداشتی سرویس‌های بهداشتی در اماکن عمومی افزود: هفته گذشته یک مرکز بین راهی به دلیل مشکل سرویس بهداشتی پلمب شد.

وی با بیان اینکه برخی‌ها از اماکن ارائه سرویس‌های جانبی را وظیفه خود نمی‌دانند گفت: خصوصاً در شهرستان‌هایی که مسیر راه هستند تلاش بسیاری در کنترل بهداشتی سرویس بهداشتی داشته‌ایم که چندین پرونده در این خصوص در مراجع قضایی باز است.

در پایان این مراسم مانور سلامت نوروزی با حرکت از میدان فلسطین، معاونت بهداشتی دانشگاه به سمت چهارراه خواجه رشید، آرامگاه بوعلی، خیابان پاستور، میدان شریعتی، چهارراه خواجه رشید، بلوار آیت‌الله کاشانی و میدان فلسطین برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار