رئیس نظام پزشکی همدان طرح تحول سلامت را آسیب اصلی بر بدعهدی تامین اجتماعی نسبت به تعهداتش دانست.
کد خبر: ۷۲۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ 10 March 2019
رئیس دفتر اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی همدان از بدهی ۲۰۰ هزارمیلیارد تومانی دولت به این سازمان خبرداد. 

به گزارش ایسنا، اردلان رفیعی با اشاره به اینکه این سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی است، تاکید کرد: تمام منابع مالی که این سازمان نیاز دارد باید توسط صندوق موجود به‌وسیله پرداخت حق بیمه مراجعین تامین شود؛ همچنین در سال‌های گذشته نیز براساس قانون، مبلغی به عنوان یارانه توسط دولت به این سازمان پرداخت می‌شد این درحالیست که مدت زیادی از بدعهدی دولت نسبت به تعهداتش می‌گذرد.

وی میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: براساس تصمیم گیری دولت، پرداخت این میزان از مطالبات به‌شکل واگذاری کارخانجات و مراکز صنعتی بوده که گا‌ها دولت از این طریق تصمیم به پرداخت مطالبات خود کرده است.

وی در رابطه با نحوه عملکرد صندوق سازمان تامین اجتماعی، افزود: این صندوق به نوعی بین نسلی است به شکلی که تعدادی از کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی براساس یک قرارداد، سهمی از خودشان را در آن صندوق واریز می‌کنند؛ مقداری از پول این صندق صرف کارآفرینی و سایر مبالغ به خدمات رسانی تخصیص داده می‌شود.

رئیس دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی همدان بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در کل کشور را حداقل ۴۲ میلیون نفر دانست و عنوان کرد: این صندوق باید تمام خدمات اجتماعی اعم از ازکارافتادگی، درمانی و استلاجی بیمه شدگان را بپردازد؛ تا زمانی که هزینه بیشتر از درمان باشد همواره با بدعهدی در پرداختی‌ها مواجه هستیم.

رفیعی با بیان اینکه طرح تحول سلامت باعث افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری هزینه‌های درمانی شده است، تاکید کرد: هنگام اجرای این طرح، هیچ زیرساخت و حمایت مالی برای هیچ یک از شرکت‌های بیمه شکل نگرفت؛ همچنین براساس استدلال دولت مبنی بر حذف یارانه افراد ثروتمند جامعه و تزریق این مبالغ به قسمت درمانی، هنوز هیچ پرداختی به بیمه تامین اجتماعی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تمامی موارد ذکر شده عاملی برای تضعیف در خدمت رسانی تامین اجتماعی در تعهداتش شده است، اما با این وجود این سازمان همواره به تلاش خود برای حمایت از بیمه شدگان انجام می‌دهد.

رفیعی با بیان اینکه درصد بسیار کمی ازپزشکان دفترچه‌های تامین اجتماعی را پذیرش نمی‌کنند، گفت: باتوجه به محدودیت‌ها، جامعه پزشکی از پذیرش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی کوتاهی نکرده و این دسته از دفاتر را قبول می‌کنند.

رفیعی سقف پذیرش دفترچه‌های تامین اجتماعی توسط پزشکان را محدود به ۳۰۰ بیمار دانست و مطرح کرد: پزشکانی که به تازگی خواهان راه‌اندازی مطب و عقد قرارداد با این سازمان هستند می‌توانند حداکثر از ۳۰۰ بیمار دارای دفترچه تامین اجتماعی پذیرش کنند؛ این درحالیست که پزشکان درصورت مراجعات زیاد بیمه شدگان تامین اجتماعی توانایی افزایش میزان پذیرش را دارند.

وی شرایط مالی را یکی از دلایل ایجاد محدودیت در پذیش بیماران تامین اجتماعی دانست و اظهار کرد: از نظر قانونی نیز باید محدودیتی باشد تا پزشکان فرصتی برای رسیدگی بهتر به بیماران را داشته باشند.

رئیس دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی همدان در رابطه با بدهی ۱۵۰ میلیاردتومانی این سازمان به دانشگاه علوم پزشکی، گفت: درصورت پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی، این سازمان توانایی حل تمامی مشکلات مالی خود را دارد.

رفیعی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته سازمان تامین اجتماعی با بخش رادیولوژی نیز افزود: پزشکان فعال در این بخش نیز از عدم پذیرش بیمه شدگان این سازمان آزرده خاطر هستند؛ براساس جلسات صورت گرفته قرار است بخشی از تعهدات مالی تامین اجتماعی به این بخش درمانی پرداخت شود.

وی تاکید کرد: تقریبا تعداد بیمه‌ها براساس شورای عالی بیمه تصویب و ابلاغ می‌شود از این رو متاسفانه شرایط پرداختی بیمه‌ها در سراسر کشور به بخش‌های درمانی یکسان بوده و وضعیت خوبی را ندارند.

وی بابیان اینکه تاکنون شاهد لغو قرارداد هیچ مرکز درمانی به غیر از رادیولوژی نبوده‌ایم، تصریح کرد: بخش زنان و زایمان همواره در اولویت سازمان تامین اجتماعی قرار دارد؛ از این رو تمامی خدمات مربوطه براساس بیمه قابل پوشش است؛ درصورت تخطی مراکز درمانی و یا پزشکان طرف قرارداد با این سازمان، بیماران می‌توانند با مراجعه به دفتر اسناد پزشکی اقدام به ثبت شکایت و مطالبه حق خود کنند.

رئیس نظام پزشکی همدان طرح تحول سلامت را آسیب اصلی بر بدعهدی تامین اجتماعی نسبت به تعهداتش دانست.

علیرضا مدرکیان با بیان اینکه طرح تحول سلامت باعث افزایش ۳.۵ تا ۴ برابری هزینه‌های درمان شده است، مطرح کرد: این طرح بدون توجه و پیش بینی بودجه برای این بیمه به اجرا درآمده است؛ بخشی ازعقب افتادن در تعهدات بیمه تامین اجتماعی نیز به دلیل اجرای طرح تحول سلامت بوده است.

وی با اشاره به عدم پرداخت خدمات پاراکلنیک و درمانی توسط بیمه تامین اجتماعی، عنوان کرد: براساس رایزنی‌های صورت گرفته کشوری، سازمان تامین اجتماعی رسما اعلام به نداشتن بودجه در پرداخت مطالبات خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از منابع مالی دولتی بهره‌مند نیست، افزود: عمده درآمد این سازمان براساس پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان است از این رو باتوجه به شرایط اقتصادی این افراد توانایی پرداخت حق بیمه خودشان را نداشته و این نیز عاملی برای عدم پرداخت مطالبات تامین اجتماعی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار