وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه، هرچه شرایط در حوزه اجتماعی حساس‌تر، وظیفه رسانه‌ها سنگین‌تر شده است، گفت: با توجه به چندوجهی بودن رسانه، جایگاه آن مقتدرتر و اثرگذارتر از قبل شده  و رسانه در حوزه فرهنگ جایگاه خاص خود را دارد.
کد خبر: ۷۲۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴ 06 March 2019

جمعی از اصحاب رسانه استان همدان در این هفته به دعوت نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی میهمان خانه ملت بودند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران استان همدان حاضر و به تبادل نظر با اصحاب رسانه این استان پرداخت.

به گزارش تابناک همدان سید عباس صالحی با اشاره به اینکه، هرچه شرایط در حوزه اجتماعی حساس‌تر، وظیفه رسانه‌ها سنگین‌تر شده است، گفت: با توجه به چندوجهی بودن رسانه، جایگاه آن مقتدرتر و اثرگذارتر از قبل شده 
 و رسانه در حوزه فرهنگ جایگاه خاص خود را دارد.
 
وی با بیان اینکه نگاه منطقه‌ای در رسانه بسیار قابل توجه است،افزود: دو هزار و ۳۰۰ نشریه به استان‌ها اختصاص دارد و مصرف‌کننده رسانه نیز افزایش یافته و در عمل تولید و مصرف خبر روند روبه رشدی داشته است.

صالحی با بیان اینکه وظیفه رسانه در تبادل اندیشه، آگاهی‌بخشی، انتقاد و تربیت‌پدیری سنگین است، خاطرنشان ساخت: رسانه رکن جامعه‌پذیری و نوعی مدرسه سیار است و به عنوان رکن مهم جامعه و نظام به شمار می‌رود و اگر این دژ فرو پاشد بسیاری از مسائل به هم می‌ریزد بنابراین در نگاه اجتماعی و سیاسی باید مهم شمرده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به معضل کاغذ برای مطبوعات نیز گفت: در ۶ ماهه اول سال مشکلی در حوزه تامین کاغذ پیش آمد، بنابراین در کمیته‌ای ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار برای کاغذ در نظر گرفته شد که از این میزان ۶۰ میلیون دلار را بانک مرکزی تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها ۵۰ درصد یارانه به رسانه‌ها در ماه قبل اختصاص داده شده و باید توجه به این امر جدی باشد، اظهار داشت: نظام تصمیم‌سازی باید متوجه شود که اگر فضا را برای رسانه‌های غیررسمی باز بگذارد، به ضرر کشور خواهد بود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه همدان چشم و چراغ فرهنگی کشور است، گفت: این استان در حوزه فرهنگ و هنر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه باید فهم مشترک بین دولت و رسانه شکل بگیرد، افزود: باید مسئولیت‌ها در دولت و رسانه‌ها تعریف شود تا بتوان مسائل را پیش برد.

وی با بیان اینکه ۲.۵ درصد بودجه کشور به فرهنگ، تربیت‌بدنی و میراث فرهنگی اختصاص دارد و تنها ۱۳ درصد از این اعتبار شامل وزارت ارشاد می‌شود، خاطرنشان ساخت: کمبود اعتبار دلیلی بر فرافکنی نیست با این وجود میزان بودجه فرهنگ چندان بالا نبوده است، اما باید مسئولیت‌ها در این زمینه مشخص شود.

وی با بیان اینکه در کشور حضور اهل سنت در عرصه رسانه برای مخاطبان خارجی قابل توجه است اظهار کرد: همچنین مدیران مسئول و خبرنگاران زن نقش بسیار چشمگیری در عرصه رسانه کشور ایفا می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه‌های ایران در ۱۵۰ سال اخیر مسیر رو به رشدی داشته است و در ۴۰ سال گذشته رشد شتابنده‌ای به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز در معرض این خطر هستیم که رسانه‌های رسمی مغلوب رسانه‌های غیر رسمی می‌شوند و مرجعیت خودشان را از دست بدهند.

صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه رسانه به یک نظام حمایتی پایدار لازم داریم یاد آور شد: امروز کشوری که نظام رسانه‌ای نداشته باشد امنیت ندارد و در معرض مخاطره است.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: نباید میدان رسانه را برای رسانه‌های غیررسمی وا بگذاریم چراکه این موضوع یک تهدید جدی برای کشور است.
رسانه به عنوان رکن مهم جامعه و نظام به شمار می‌رود/ همدان چشم و چراغ فرهنگی کشور است/ رسانه‌های غیررسمی تهدید جدی برای کشور هستند
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار