رودخانه‌ای که از بالای شهر جاری است، بوی بد و زننده‌ای را در حاشیه یکی از چندین شهر‌ک‌های اقماری همدان (کوی شهید مدنی) منتشر می‌کند. شاید در فصل سرد سال، این بو که به گفته اهالی ناشی از ورود فاضلاب به آب جاری رودخانه است مشام هر عابر و ساکن منطقه را کمتربیازارد، اما وقتی بارندگی نیست این بوی نامطبوع افزایش می‌یاید و آسایش شهروندان ساکن در حوالی بیمارستان آتیه (تامین‌اجتماعی) همدان را برهم می‌زند. مردم ساکن دراین حوالی معتقدند، نبود حفاظ دراطراف رودخانه خطراتی را برای فرزندان آنان و ساکنان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۷۲۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰ 28 February 2019
بوی نامطبوع و خطر سقوط کودکان در رودخانه، از دلنگرانی اهالی ساکن در حوالی بیمارستان آتیه، واقع در شهرک شهید مدنی همدان است.

به گزارش تسنیم، سرپرست شهرداری منطقه سه همدان گفت: در بین سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ اعتبار برای دیوار‌کشی رودخانه پشت بیمارستان آتیه در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان بود.

محمدامین مجذوبی با اشاره به اینکه رودخانه منتهی به پشت بیمارستان آتیه همدان، فجر نامیده می‌شود، اظهار داشت: تاکنون برای پوشش رودخانه ۱۵ دال بتونی نصب شده که با بهبود هوا و افزایش دما محیطی بتون ریزی طرح ادامه می‌یابد.

وی در‌این‌باره که چرا تا پایان اجرای طرح برای پیشگیری از سقوط شهروندان نرده نصب نمی‌کنید؟، افزود: طول رودخانه یک کیلومتراست و امکان نصب نرده نداریم. ضمن آنکه در حال اجرای طرح پوشش رودخانه هستیم و امسال ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح اختصاص دادیم. برای سال آینده مبتنی بر افزایش هزینه اجرای طرح‌های عمرانی هم اعتبار پیش‌بینی کردیم.

وی درباره جداسازی فاضلاب از رودخانه هم گفت: به اداره آبفای شهری برای جداسازی فاضلاب از رودخانه نامه‌نگاری کردیم بخشی از رودخانه‌های شهری را در منطقه ۳ شهرداری همدان از فاضلاب جداسازی کردند و بقیه را هم در دستور کار دارند.

معاون فرماندار در هماهنگی امور عمرانی شهرستان همدان گفت: یکی از اولویت‌های شهرداری پوشش و دیوار‌کشی رودخانه پشت بیمارستان آتیه همدان در سال قبل بود و در ردیف اعتبار‌های شهرداری منطقه ۳ هم قرار داشت، اما به هر دلیل اعتبار آن محقق نشد.

رضا زمانی افزود: بر این اساس مسیر رودخانه دره مرادبیگ تا نخستین کلکتور فاضلاب منتهی به این رودخانه از فاضلاب پاکسازی شده است.

وی افزود: همچنین آلودگی فاضلاب در رودخانه‌هایی مانند حصار مطهری (روبروی دبیرستان)، کوی رضوان، خیابان ستاره و ... مدیریت شده و جداسازی آن را آبفای شهری اجرا کرده است. برخی خانه‌های شهر به دلیل پایین بودن سطح شبکه انتقال سنتی خانه از شبکه فاضلاب مدرن شهر همچنان فاضلاب خود را به رودخانه منتقل می‌کنند.

معاون فرماندار در هماهنگی امور عمرانی شهرستان همدان گفت: درباره اینکه آیا دلیل آلودگی رودخانه پشت بیمارستان کوی شهیدی مدنی به دلیل ورود فاضلاب بیمارستان (آتیه) است، تاکید کرد: که همه بیمارستان‌ها موظف به استفاده از روش دفع بهداشتی پساب خود هستند و مسیر انتقال فاضلاب این بیمارستان هم سال‌های قبل به شبکه مدرن فاضلاب شهر وصل شده است؛ این به غیر از شبکه پساب عفونی بیمارستان است، بیمارستان سامانه تصفیه اختصاصی برای این فاضلاب دارد.

وی دراین‌باره که برای پیشگیری از احتمال سقوط شهروندان در فضای باز رودخانه پشت بیمارستان چه کاری انجام دادید، اظهار داشت: اکنون بر اساس قوانین موجود و همچنین دوره بازگشت سیلاب پیش‌بینی شده برای رودخانه‌ها و مسایل مرتبط با مدیریت بحران شهری، پوشاندن رودخانه ممنوع است. شهرداری‌ها باید به پاکسازی مسیر رودخانه با همکاری سایر نهاد‌ها بپردازند و فضا‌سازی شهری رودخانه‌ها را مورد توجه قرار دهند. مگر اینکه به هر دلیل این روش قابل اجرا نباشد.

همچنین حمیدرضا نیکداد معاون بهره‌برداری مدیر عامل آبفای استان همدان گفت: سال‌های قبل یک شبکه اتصال سنتی انتقال فاضلاب در بیمارستان کوی شهید مدنی همدان وجود داشت که آبفا این شبکه را اصلاح و به خط انتقال شبکه مدرن فاضلاب همدان وصل کرد اکنون فاضلابی از این بیمارستان به رودخانه منتقل نمی‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار