سمیرا رحیمی نژاد با بیان اینکه بیشتر افراد فکر می ­کنند که میانسالان افرادی خستگی ناپذیر هستند و هیچگاه بیمار، ناتوان و از کار افتاده نمی­شوند، اظهارکرد: گاهی فرد میانسال هم همین تصور را نسبت به سلامت خود داشته و کمترین دقت را به سلامت خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۷۲۰۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 28 February 2019
کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت ملایر با بیان اینکه در ایران سلامت میانسالان، موضوع مغفول مانده جامعه به شمار می‌رود، گفت: سلامت زنان و مردان ۶۰-۳۰ سال و به عبارت دیگر میانسالان که در اغلب خانواده­ها نقش والدین را دارا هستند، محور سلامت خانواده و جامعه است.

به گزارش ایسنا، رحیمی نژاد در این رابطه افزود: این گروه معمولاً سلامت اعضای خانواده از کودک و نوجوان تا سالمند را مدیریت می­کنند و مراقبت از آن‌ها را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد فکر می ­کنند که میانسالان افرادی خستگی ناپذیر هستند و هیچگاه بیمار، ناتوان و از کار افتاده نمی­شوند، اظهارکرد: گاهی فرد میانسال هم همین تصور را نسبت به سلامت خود داشته و کمترین دقت را به سلامت خود اختصاص می‌دهد.

رحیمی نژاد ادامه داد: حتی در برخی موارد مردان میانسال از این هم فراتر رفته و پیشگیری از بیماری را با شأن و منزلت مرد بودن مخالف می­دانند، این باور‌های غلط به راحتی شرایط را برای ایجاد بیماری و عوامل خطر فراهم ساخته و در سال‌های پایانی دوره میانسالی کیفیت زندگی را به خطر می­اندازد.

کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت ملایر خاطرنشان کرد: به همین منظور سیستم بهداشت و درمان، دو هفته را در طول سال به این افراد اختصاص داده که شامل هفته سلامت زنان از ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه و هفته سلامت مردان از یکم تا ۷ اسفند ماه است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به این گروه اثرگذار در خانواده و جامعه می‌تواند به سلامت خانواده و پیشبرد اهداف جامعه کمک نموده و دوران سالمندی سالمتر و پر نشاط­ تری را برای آنان به ارمغان آورد.

رحیمی نژاد یادآورشد: هفته اول اسفند به نام هفته ملی سلامت مردان ایرانی نامگذاری شده و این هفته با شعار "مردان فعال تر، مردان سالم تر" فرصتی برای توجه بیشتر به سلامت مردان و پیشگیری از مخاطرات سلامت است.

وی افزود: سلامت مردان موضوعی است که استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را درپی دارد چراکه مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض فاکتور‌های خطر محیطی و شغلی هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آن‌ها بیشتر است.

وی گفت: از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند. 

کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت ملایر خاطرنشان کرد: نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.

وی با اشاره به اینکه سلامت افراد میانسال در کلیه مراکز جامع سلامت در قالب برنامه­‌ای تحت عنوان" خدمات نوین سلامت" در حال بررسی است، اظهارکرد: بنابراین افراد باید برای دریافت "خدمات بهداشتی و درمانی رایگان" درنظر گرفته شده برای سلامت میانسالان به مرکز جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند تا جامع‌های سالم‌تر داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار