عضو کانون سازندگان ساز کشور ادامه داد: البته استان همدان خوشبختانه در حوزه ساخت ساز از نظر تعداد هنرمندان شاغل در این حرفه و تنوع آثار و کیفیت محصول بسیار توانمند و فعال است که حتی به جرات میتوان گفت که یکی از قطب‌های این هنر و صنعت در سطح کشور است.
کد خبر: ۷۲۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲ 27 February 2019
عضو کانون سازندگان ساز کشور با بیان اینکه اطلاع دقیقی از تعداد سازگران کشور در دست نیست گفت: همدان در حوزه ساخت ساز از نظر تعداد هنرمندان شاغل و تنوع آثار و کیفیت محصول فعال است، اما با این وجود بسیاری از کارگاه‌های آن تجهیز نیست.

به گزارش فارس؛ در ایام برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر استان علاقمندان به هنر فاخر موسیقی شاهد افتتاح موزه سازندگان ساز استان در محل گالری هنر‌های تجسمی مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینا بودند.

برپایی این نمایشگاه که از یکم تا هفتم اسفندماه دایر بود، به عنوان اتفاقی نادر برای نخستین بار در استان همدان رخ داده است. در همین رابطه خبرنگار فارس گفت‌و‌گویی با مسوول این نمایشگاه داشته است که در ادامه می‌خوانید.

مهرداد وارسته در ابتدا با بیان اینکه این نمایشگاه حاصل تلاش و هنرنمایی ۱۵ هنرمند برجسته رشته سازسازی استان است اظهار کرد: باتوجه به فراخوانی که از طرف دبیرخانه بیست و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر استان برای همه سازندگان ساز استان ارسال شد، در نهایت ۴۵ ساز برای ارائه در این نمایشگاه انتخاب و به نمایش گذاشته شد. 

وی گفت: تمام این آثار از ساز‌های سنتی و یا موسیقی کلاسیک ایرانی هستند که شامل تار، سه‌تار، سنتور، کمانچه، نی، قانون، تنبور، عود، بربط هستند.

عضو کانون سازندگان ساز کشور هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی بیشتر هنرمندان سازگر استان و نمایش توانایی و ظرفیت‌های استان در زمینه این هنر فاخر این نمایشگاه دایر شده است.

وی ادامه داد: البته انتظار دبیرخانه جشنواره از سازندگان ساز بسیار بیشتر آنچه بود که در حال حاضر اتفاق افتاده است، متاسفانه بنابر دلایل بسیاری این امر چندان از طرف دوستان سازگر ما مورد استقبال قرار نگرفت.

وارسته گفت: متاسفانه از تعداد دقیق سازگر‌ها که تعدادشان هم کم نیست و حتی بسیاری از این عزیزان در سطح کشور برند و معروف هستند، اطلاعات مناسبی در دسترس هیچ اداره و نهادی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها تاثیر فراوانی در بهبود شرایط و شناسایی این هنر فاخر به مردم دارد گفت: دیدن توانمندی‌های هنرمندان استان و آشنایی و ارتباط بیشتر نوازندگان، عموم مردم و مسوولان با سازگر‌ها و حتی خود دیدن ساز‌ها (بسیاری از مردم حتی اسم برخی ساز‌ها را نشنیده یا از نزدیک ندیده‌اند) می‌تواند نقش موثری در اعتلای فرهنگ و حفظ این میراث گران‌بها داشته باشد.

عضو کانون سازندگان ساز کشور ادامه داد: البته استان همدان خوشبختانه در حوزه ساخت ساز از نظر تعداد هنرمندان شاغل در این حرفه و تنوع آثار و کیفیت محصول بسیار توانمند و فعال است که حتی به جرات میتوان گفت که یکی از قطب‌های این هنر و صنعت در سطح کشور است.

وی افزود: متاسفانه بنا به دلایلی این افراد کمتر دیده شده‌اند و یا بسیاری از کارگاه‌های فعال این حرفه تجهیز نبوده است ضمن اینکه قریب به ۹۰ درصد کارگاه‌ها از نظر ایمنی در سطح استاندارد نیستند.

وارسته تصریح کرد: از طرفی دیگر تعدادی از همکاران ما از لحاظ سطح کیفی محصول تولیدی خود با بسیاری از ویژگی‌های یک اثر خوب و قابل قبول فاصله دارند که امیدواریم با ارتباط و نشست‌ها و همچنین استفاده بهینه از دانش و تجربیات استادان و بزرگان این هنر فاخر بتوانیم آثار بهتری به جامعه هنری تحویل دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار