معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با اشاره به تلاش این مجموعه مبنی بر گنجاندن شرط داوری در قرارداد‌ها اظهار کرد: با این شرط میزان مراجعات مردم به دادگاه‌ها کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۷۱۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 25 February 2019
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان گفت: از یک‌هزار و ۸۰۰ پرونده طلاق در همدان از سال ۸۵ تاکنون ۶۰۰ پرونده در مراکز مشاوره منجر به صلح و سازش شده است.

به گزارش فارس، سعید گلستانی در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای ۵۷ برنامه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در استان طی امسال اظهار کرد: برگزاری چندین کارگاه آموزشی در برنامه قرار داشت که از آن میان می‌توان به کارگاه سبک زندگی ویژه سربازان در نیرو‌های مسلح، مهارت تربیت فرزندان با همکاری آموزش و پرورش و ضمن خدمت فرهنگیان اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزی (نماد) در ۱۲ مدرسه منتخب استان طی سال گذشته گفت: این طرح امسال در تمام مدارس شهرستان بهار اجرا شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با بیان اینکه باید این طرح تا پایان برنامه ششم توسعه در تمام مدارس اجرا شود، تحقق این مهم را در گرو تخصص اعتبارات دانست.

وی ادامه داد: در این طرح تمام اطلاعات علمی و خصوصیات اخلاقی دانش‌آموز در سامانه ثبت می‌شود تا در پایان دوران تحصیل استعدادسنجی، میزان مسئولیت‌پذیری و نیازمندی به کلاس بازآموزی مورد ارزیابی قرار گیرد.

گلستانی با اشاره به اینکه در صورت اجرای درست این طرح حتی می‌توان نسبت به حذف کنکور امیدوار بود گفت: به منظور اجرای طرح نماد تمام مدارس باید مجهز به رایانه مخصوص باشند که همین موضوع نیازمند تخصیص اعتبارات است، البته بنیاد برکت بخشی از هزینه را متقبل شده است.

وی در ادامه برگزاری آموزش‌های پیش از ازدواج را بخش دیگری از اقدامات دانست و با بیان اینکه برای ۱۶ هزار ازدواج در همدان چهار ساعت آموزش سبک زندگی برگزار شده است گفت: این طرح در تمام شهرستان‌های استان برگزار شده و میزان رضایت مردمی نیز صد درصد بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با اشاره به برگزاری آموزش‌های بعد از ازدواج اظهار کرد: این طرح نیز مواهب و برکات بسیاری را در جامعه دارد.

وی با اشاره به برگزاری طرح مشاوره در محاکم اطفال و نوجوانان تصریح کرد: در سال تعدادی از جرائم توسط نوجوانان و افراد زیر ۱۵ سال انجام می‌شود که شیوه نگهداری آن‌ها در کانون اصلاح و تربیت با دیگر مجرمان فرق دارد.

برگزاری همایش مجازات‌های جایگزین حبس در همدان

گلستانی از برگزاری همایش مجازات‌های جایگزین حبس در همدان خبر داد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های آزادی مشروط، تعلیق و تعویق مجازات می‌تواند در مجازات‎های جایگزین حبس راهگشا باشد.

وی برگزاری کارگاه مهارت ارتباطی ویژه زوجین متقاضی طلاق را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: بنیاد صیانت از خانواده در همدان فعال شده که شورای مصلحان در راستای ایجاد صلح و سازش ایجاد شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان افزود: از یک‌هزار و ۸۰۰ مورد پرونده طلاق در همدان از سال ۸۵ تاکنون ۶۰۰ پرونده در مراکز مشاوره منجر به صلح و سازش شده است.

وی از کاهش چهار درصدی طلاق در همدان در طول سال جاری خبر داد و در ادامه با بیان اینکه میزان طلاق توافقی در استان رشدی نکرده، ولی کاهش هم نداشته است گفت: نصف طلاق‌ها در استان توافقی است.

گلستانی با اشاره به اجرای طرح سلامت اجتماعی محلات در ۱۸ محله گفت: در این طرح معتادان توسط مردم همان مناطق شناسایی و زمینه کمک به ترک اعتیاد و ایجاد شغل توسط خیران آن محله برای بهبودیافتگان ایجاد می‌شود.

۵۴ محله آلوده به اعتیاد در این زمینه شناسایی شده است

وی با بیان اینکه ۵۴ محله آلوده به اعتیاد در این زمینه شناسایی شده است افزود: قرار شده طی سال آینده در بقیه مناطق نیز نسبت به ایجاد شورای اجتماعی محلات اقدام شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم همدان با بیان اینکه مقابله با معضل اعتیاد نیاز به فرهنگسازی دارد گفت: اعتیاد زنان نسبت به مردان خطرناک‌تر است، در حال حاضر نزدیک به ۴۰۰ نفر از زنان استان درگیر اعتیاد هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر با همکاری نهاد‌های مسوول انجام شده است اظهار کرد: این افراد برای بهبود و حرفه‌آموزی به مرکز ماده ۱۶ و ۱۵ انتقال می‌یابند.

گلستانی یکی از مشکلات موجود را عدم اعتماد مالکان کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نسبت به افراد بهبودیافته دانست و تصریح کرد: در شرایطی که بیمه این افراد توسط بهزیستی واریز می‌شود باز هم اعتمادی مبنی بر بکارگیری اغلب آن‌ها نیست.

وی گفت: برای رفع این مشکل از آن دسته از بهبودیافتگانی که دارای کارگاه تولیدی هستند کمک گرفته‌ایم، هرچند انجام این کار نیز سختی خود را دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان راه حل مبارزه با مواد مخدر را در گرو اجتماعی شدن آن دانست و تأکید کرد: رسانه‌ها در این زمینه باید پای کار باشند.

وی در ارتباط با پدیده کودک‌همسری نیز گفت: این پدیده بیشتر به خاطر مشکلات فرهنگی در روستا‌ها رخ می‌دهد، زیرا معتقدند اگر سن دختران آن‌ها از یک سن خاص بگذرد شرایط ازدواج برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

 گلستانی از اقدامات انجام شده در حوزه صیانت از منابع آبی استان خبر داد و با بیان اینکه با همکاری شورای منابع آب چاه‌های غیرمجاز شناسایی و پلمب شده است گفت: با این اقدام سرعت نشست دشت‌های استان کاهش یافته است.

وی با تأکید بر لزوم نصب کنتور‌های برقی در چاه‌های زمین‌های کشاورزی گفت: با توجه به گران بودن این کنتور‌ها دولت برای نصب این وسایل یارانه در نظر گرفته که سهمیه همدان ۷۰۰ کنتور است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با اشاره به تلاش این مجموعه مبنی بر گنجاندن شرط داوری در قرارداد‌ها اظهار کرد: با این شرط میزان مراجعات مردم به دادگاه‌ها کاهش می‌یابد.

وی از فعالیت ۶ موسسه داوری در سطح استان خبر داد و با بیان اینکه درصدد حل مشکلات ساختاری آن‌ها هستیم افزود: امیدواریم با تصویب قانون داوری در مجلس شاهد کاهش مشکلات باشیم.

گلستانی با اشاره به اجرای طرح «ردیاب» در حوزه مقابله با سرقت خودرو اضافه کرد: بیشترین سرقت از خودرو‌ها مربوط به پراید، پژو ۴۰۵ و وانت مزداست.

وی با بیان اینکه طرح ردیاب سرقت بر روی یکصد دستگاه خودرو در همدان اجرا شده است، هزینه نصب آن بر روی خودرو‌های معمولی را ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و خودرو‌های گرانقیمت ۲ میلیون تومان دانست و گفت: نگرانی برخی در رابطه با نصب این ردیاب و مباحث امنیتی آن بی‌مورد است.

پیگیر لغو اجرای طرح پارکبان هستیم

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح «دیده‌بان» به منظور پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با فساد خبر داد و اظهار کرد: عدم آگاهی مردم از وجود این سامانه منجر به استقبال کم از آن شده است.

وی تأکید کرد: مردم می‌توانند با عضویت در این سامانه، گزارشات خود از تخلفات و مشکلات را ثبت کنند تا دستگاه قضا بدون اینکه نامی از آن‌ها برده شود موضوع را پیگیری کند.

گلستانی در بخش دیگری از سخنانش از شناسایی ۱۱۶ نقطه حادثه‌خیز در محور‌های مواصلاتی استان خبر داد و افزود: ۲۶ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شده است.

وی با اشاره به گزارش مردمی مبنی بر لزوم لغو اجرای طرح پارکبان تأکید کرد: پیگیر حل این مشکل هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار