یک هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا استقبال از موسیقی پاپ بسیار بیشتر از موسیقی سنتی است، گفت: اگر این سوال را نه از من بلکه ازتمامی هنرمندان این کشور بپرسید همه آه و افسوس می‌کشند، سرتکان داده و می‌گویند وا مصیبتا؛ نمی‌شود در این خصوص صحبت کرد! وقتی که صداسیما و رسانه ما ساز و آلات اصیل موسیقی را پنهان کرده و نشان نمی‌دهد باید انتظار این را هم داشته باشیم جوان ما به انحراف کشیده شود.
کد خبر: ۷۱۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 25 February 2019
سرپرست گروه موسیقی" آیین" با بیان اینکه استقبال مردم از کنسرت‌های موسیقی اصیل ایرانی کم شده، گفت: موسیقی پاپ جای موسقی سنتی را گرفته است.

به گزارش ایسنا، مصطفی رشیدی در خصوص بیست و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجراستان همدان اظهارکرد: با تغییر و تحولاتی که در مجموعه انجمن موسیقی همدان بعد از چندین سال رخ داد شرایط طوری رغم خورد که فضا برای شرکت اکثرگروه‌ها فراهم و بستری ایجاد شد که بسیاری از گروه‌های موسیقی که از این جشنواره فاصله گرفته بودند بار دیگر دور هم جمع شدند.

رشیدی با اشاره به هدف خود برای شرکت در این جشنواره بیان کرد: مهمترین عاملی که باعث شد در این جشنواره شرکت کنم ارق خود به این شهر تاریخی است.

وی با تاکید براینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی کمک شایانی به معرفی موسیقی اصیل ایرانی به جوانان که ناخواسته به سمت موسیقی غربی کشیده شده‌اند می‌شود، یادآورشد: متاسفانه از آنجایی که جوانان ما آشنایی خاصی با موسیقی ایرانی ندارند از این نوع موسیقی فاصله گرفته‌اند و این آسیبی جدی به موسیقی سنتی وارد می‌کند.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا استقبال از موسیقی پاپ بسیار بیشتر از موسیقی سنتی است، گفت: اگر این سوال را نه از من بلکه ازتمامی هنرمندان این کشور بپرسید همه آه و افسوس می‌کشند، سرتکان داده و می‌گویند وا مصیبتا؛ نمی‌شود در این خصوص صحبت کرد! وقتی که صداسیما و رسانه ما ساز و آلات اصیل موسیقی را پنهان کرده و نشان نمی‌دهد باید انتظار این را هم داشته باشیم جوان ما به انحراف کشیده شود.

رشیدی ادامه داد: متاسفانه در روزگاری که شدیدترین هجمه‌های فرهنگی‌هنری از طریق اینترنت و دیگر رسانه‌ها بر ما وارد می‌شود ما با مشکلات عدیده‌ای در بیان هویت موسیقی ایرانی مواجه می‌شویم که ما را دچار چالش‌های فراوانی کرده است. مشکلاتی که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به مجاز بودن یا غیر مجاز بودن موسیقی است.

وی تصریح کرد: کشوری نظیر هند و برخی از کشور‌های آسیایی که توانسته‌اند جایگاهی برای خود در عرصه بین المللی کسب کنند وقتی متوجه می‌شوند ما در کشورمان نمی‌توانیم ساز ایرانی را در رسانه ملی خود برای مخاطب نشان دهیم تعجب می‌کنند. وقتی مخاطب ایرانی خودمان هنوز شناخت کاملی از ساز‌های ایرانی ندارد و ساز گیتار را بیشتر و بسیار کامل‌تر از تار و سه تار ما می‌شناسد چگونه می‌توان به جهانی شدن موسیقی ایرانی امیدوار بود؟

وی افزود: این شرایط در حالی رخ می‌دهد که همه می‌دانند موسیقی فراگیرترین هنری است که بالاتر از سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی و سایر هنر‌ها در جریان مستقیم زندگی مردم قرار دارد، اما متاسفانه این چنین در کشور ما مورد ظلم و جفا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه درکنسرت پاپ بلیت‌ها درعرض یک ساعت به فروش می‌رسد، اما در موسیقی سنتی نیمی از سالن خالی است، افزود: این روز‌ها موسیقی زیرزمینی و بازاری باب شده، موسیقی که عاری از تفکر است، موسیقی که مردم مجبور نباشند خود را به چالش بکشند و آن‌را بفهمند و درک کنند؛ فقط دنبال این هستند یک چیز شادی بشنوند و سرتکان دهند.

سرپرست گروه موسیقی" آیین" تصریح کرد: پاپ هم بخشی از موسیقی جامعه است و باید باشد، ولی نمی‌توان فراموش کرد که این سبک موسیقی بیشتر مورد حمایت قرار می‌گیرد. برخی از موسیقی‌های پاپ گذشته عالی بودند، ولی متأسفانه اکثر آثار امروزی نه ریتم و نه محتوا دارند.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی سنتی شرایط خوبی ندارد سلیقه و ذائقه مردم کاملاً عوض شده است. موسیقی‌های هرز و سطح پایین بر فضای کشور غالب شده و موسیقی کلاسیک کاملاً منزوی و در حاشیه قرار گرفته است.

این هنرمند همدانی اضافه کرد: جوانانی که تحت لوای موسیقی پست مدرن یا سنتی کار می‌کنند گرایش‌شان بیشتر به سمت موسیقی پاپ است و ازآن الگو می‌گیرند. صدای اکثریت خوانندگان مشابه هم بوده و خبری از شخصیت مستقل دربین خوانندگان نیست. کار‌هایی هم که ارائه می‌شود رنگ و بویی از موسیقی جدی ندارد و تقریباً بسیاری از آن‌ها به نام مدرنیته و تلفیق آثار بی‌پایه و اساس ضبط می‌کنند. نسل جدید هم شناختی از هنر جدی و ناب ندارد و هر چه به خوردش می‌دهند می‌پذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار