رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه ثبت جهانی منبت آباده صدمه و لطمه‌ای به ثبت جهانی منبت ملایر نمی‌زند و این دو موضوع کاملا مجزاست، گفت: منبت آباده با حجم کم و با تعداد کارگاه‌های کوچک و محدود، بیشتر روی منبت سوزنی و منبتکاری ظریف متمرکز شده است.
کد خبر: ۷۱۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 19 February 2019
ملایر را همگی با نام "شهر ملی مبل منبت" و شهر جهانی انگور " می‌شناسند؛ شهرستانی مهد هنر، فرهنگ و تاریخ، با مردمانی هنرمند و تاریخ ساز.

به گزارش ایسنا، درحال حاضر ۴ هزار کارگاه منبتکاری با اشتغالزایی مستقیم برای ۸ هزار نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای ۲۰ هزار نفر درسطح این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

انجمن مبل و منبت ملایر از سال‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده و پس از ثبت ملی این هنر – صنعت، آورده مالی آن درپی برگزاری جشنواره‌های ملی مبل منبت و حضور گردشگرانی از اقصی نقاط کشور، برای شهرستان و استان قابل توجه بوده است.

اما اخیرا با ثبت جهانی " منبت آباده" دل نگرانی در بین منبتکاران ملایری ایجاد شده که مبادا روند ثبت جهانی منبت ملایر با آن همه پیشینه تاریخی و حجم تولیدات تحت الشعاع قرار بگیرد و حقی از این شهرستان ضایع شود.

حق ثبت جهانی منبت ملایر محفوظ است

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثبت جهانی منبت آباده منافاتی با ثبت جهانی مبل منبت ملایر ندارد، گفت: طی مراجعات فراوان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برگزاری جلسات متعدد با مسئولین مربوطه متوجه شدم در این مسیر هیچ حقی از ملایر ضایع نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادیخواه در گفت و گو با ایسنا، با تأکید بر اینکه امکان ثبت جهانی مبل منبت ملایر همچنان پابرجاست، افزود: دلیل اینکه منبت آباده زودتر از ملایر ثبت جهانی شد، این است که این متأثر از فراهم بودن زمینه‌های لازم در این شهر است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه منبت، آباده، نمادها، نشانه ها، تنوع کاری، مبمان شهری و مشارکت و فعالیت زنان در این حوزه به شدت مشهود است، بیان کرد: متأسفانه با وجود تذکرات فراوان ما به مسئولین ملایر هنوز زمینه و فضاسازی شهری در حوزه معرفی منبت ملایر برای ثبت جهانی فراهم نشده است، اما نمایندگان ملایر مجدانه پیگیر تحقق این امر در سطح جهانی هستند و باید زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه این حق برای ملایر محفوظ است، تصریح کرد: منبت آباده بیشتر روی منبت ریز نقش متمرکز شده و کاملاً از بحث مبل منبت ملایر مجزاست، در ملایر ۹۹ درصد حوزه کاری منبتکاران روی مبل متمرکز شده و یک درصد آن روی منبت‌های ریز نقش است.

آزادیخواه این موضوع را یکی از ایرادات کاری منبت ملایر دانست و اظهارکرد: ایجاد تنوع در منبتکاری و محصولات تولیدی، مشارکت زنان در این هنر- صنعت، فضاسازی شهری و نصب المان‌ها و نماد‌ها متناسب با شهر جهانی منبت باید در دستور کار فرمانداری، شهرداری، شواری شهر و میراث فرهنگی ملایر قرار بگیرید.

وی با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به ملایر، افزود: تقاضای اصلی ما از دکتر جهانگیری، ثبت جهانی منبت ملایر بود و وی با بازدید از شهرک مبلمان حاجی آباد به دکتر پویا محمودیان معاون سازمان میراث فرهنگی دستورات لازم را در این خصوص داد و خوشبختانه زمینه برای ثبت جهانی منبت ملایر فراهم است.

نواقص کاری حوزه منبت ملایر باید رفع شود

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی و دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ثبت جهانی مبل منبت ملایر همچنان در دستور کار قرار دارد و ربطی به ثبت جهانی منبت آباده ندارد، گفت: با سفر چند روز پیش دکتر پویا محمودیان معاون سازمان میراث فرهنگی به ملایر و بازدید از توانمندی‌های این حوزه مقدمات کار فراهم شد.

محمد کاظمی با بیان اینکه منبت آباده روی منبت سنتی و منتبکاری روی قطعات کوچک و عمدتاً ریز نقش است، اظهارکرد: منبت ملایر روی مبل انجام می‌شود و این، دو مقوله کاملا جداست.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان ملایر به شدت پیگیر تأیید مقدمات کار هستند و سازمان میراث فرهنگی هم در این راستا ورود جدی داشته است، ادامه داد: البته در این زمینه ایراداتی به کار منبت ملایر گرفتند که باید سریع‌تر رفع شد.

نماینده مردم ملایر تصریح کرد: ورود زنان به این بحث، ایجاد وجهه و شاکله شهری متناسب با شهر جهانی منبت و اینکه مشهودات شهری ما باید حکایت از ثبت جهانی این هنر- صنعت داشته باشد باید توسط متولیان امر در ملایر پیگری و احصا شود.

کاظمی از شهرداری و میراث فرهنگی خواست برای رفع نواقض موجود وارد عمل شوند تا به زودی شاهد ثبت جهانی منبت ملایر باشیم.

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه ثبت جهانی منبت آباده صدمه و لطمه‌ای به ثبت جهانی منبت ملایر نمی‌زند و این دو موضوع کاملا مجزاست، گفت: منبت آباده با حجم کم و با تعداد کارگاه‌های کوچک و محدود، بیشتر روی منبت سوزنی و منبتکاری ظریف متمرکز شده است.

ابراهیم جلیلی در گفت و گو با ایسنا، خاطرنشان کرد: منبت ملایر با حجم تولیدات و مبادلات تجاری عظیم روی مبل منبت که عمدتاً گل درشت و روی مبل نقش زده می‌شود، تمرکز دارد.

وی افزود: البته ما منبتکاری‌هایی هم روی محراب، قاب آئینه، تابلو، ظروف غذاخوری، در‌های چوبی، دسته چاقو، میز پذیرایی، میز ناهارخوری و آباژور هم داریم.

جلیلی با تأکید بر اینکه روند ثبت جهانی منبت ملایر روال عادی خود را طی می‌کند و گزارش کارشناسی مربوطه تهیه شده و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی طی ملاقات‌هایی با مسئولین سازمان میراث فرهنگی پیگیر تحقق این امر هستند، افزود: پیرو این پیگیری‌ها اخیرا میزبان دکتر محمودیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بودیم.

وی یادآورشد: درپی این سفر مقرر شد شهرداری نسبت به نصب المان متناسب با مبل منبت، ایجاد حال و هوا و فضاسازی لازم متناسب با شهر جهانی منبت در ملایر و نامگذاری یکی از خایابان‌ها به نام "منبت" اقدام کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: ساماندهی خانه صنایع دستی و ورود زنان به این حرفه در دستور کار این اداره قرار دارد.

جلیلی با بیان اینکه، چون منبت ملایر بیشتر روی مبلمان به عنوان یک کار سنگین و مردانه است، افزود: بنابراین ما برای مشارکت زنان نسبت به برگزاری مراحل مقدماتی و تکمیلی آموزش منبت سوزنی با حضور اساتید برجسته کشوری اقدام کردیم.

وی با اشاره به صرف ۱۵ میلیون تومان برای آموزش ۲۲ نفر، اظهارکرد: درحال حاضر ۱۵ نفر از بانوان هنرمند ملایر به صورت حرفه‌ای در زمینه منبت سوزنی فعالیت می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار