مجید حمیدی با تأکید بر اینکه در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد بیان کرد": در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می‌گردد.
کد خبر: ۷۱۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴ 13 February 2019
مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می‌گردد.

به گزارش فارس، حمیدی در جشن اهدای عضو در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص راه‌های افزایش فرهنگ اهدای عضو و نهادینه شدن آن در جامعه اظهار کرد: امروز جامعه ما متاسفانه با مشکل آمار بالای موارد مرگ مغزی مواجه است به طوری که از نظر تعداد مرگ مغزی کشور ما حرف اول را می‌زند و موضوع ناراحت کننده‌تر فوت هر دو ساعت یک نفر نیازمند اهدای عضو است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۱ به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که از بیماران مرگ مغزی برای بیماران نیازمند پیوند استفاده کنند که اکثر مراجع تقلید نیز این موضوع را جایز شمردند.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده مبنی بر اینکه نجات جان یک نفر مانند نجات خلق آدم است گفت: عدم رضایت خانواده‌ای که عزیزش دچار مرگ مغزی شده از دلایلی است که مانع استفاده از عضو فرد دچار مرگ مغزی است، زیرا طبق قانون این کار باید با رضایت خانواده فرد انجام شود.

وی دلایل موارد مخالف خانواده‌های افراد دچار مرگ‌مغزی را برشمرد و گفت: سخاوتمندی این است که عضوی پیش از به خاک رفتن در بدن فرد دیگری به حیات ادامه دهد.

حمیدی با اشاره به کوتاهی کردن قشر پزشکان، تحصیل کرده‌ها و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی ضعیف در مورد مرگ مغزی برای کاهش مشکلات ناشی از رضایت‌گیری از خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده، توضیحاتی در مورد فرآیند مرگ مغزی و اختلال در خون‌رسانی شریان‌های کاروتید داخلی بیان کرد.

وی با بیان اینکه مغز انسان تمام کنش‌های بیرونی و درونی بدن انسان را کنترل می‌کند گفت: حالت طبیعی مغز انسان ژله مانند است، اما مغز آسیب‌دیده بدون قوام و روان است.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برداشته شدن مراقبت مغز از بدن باعث کاهش فشار خون می‌شود، افزود: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد.

وی با تأکید بر اینکه در هر دو ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد بیان کرد": در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می‌گردد.

در این مراسم از خانواده‌های حسن‌زاده، گلسرخی، بشیرنژاد، فعله گری و کریمی به عنوان خانواده‌های اهداکننده عضو قدردانی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار