فدایی‌اطهر گریزی با اشاره به اینکه در کشور‌های دیگر شاهد نفوذ عقاید انقلابی هستیم، اما برخی در داخل از این عقاید فاصله گرفته‌اند گفت: البته انقلاب اسلامی مسیر خود را با حضور انقلابیون بصیر پیش می‌رود، اما باید مراقب آسیب‌ها و آفت‌ها نیز باشیم.
کد خبر: ۷۱۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰ 11 February 2019
عبادالله فدایی‌اطهر پزشک انقلابی همدانی که در حوزه درمانی در جبهه‌های مقاومت فعالیت کرده است، ضمن اشاره به خاطرات آن دوران، از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و دغدغه‌هایش در تمام ابعاد سخن گفت.

به گزارش فارس، قبل از انقلاب اسلامی، شهر‌های بزرگ مشکل کمبود پزشک داشتند و از این رو از پزشکان کشورهایی، چون هند، بنگلادش و پاکستان استفاده می‌شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت پزشکی کشور دگرگون شد.

گسترش دانشکده‌های پزشکی و رشد کمی و کیفی در این حرفه تا بدان جا پیش رفت که از توان پزشکان ما در بهترین بیمارستان‌های دنیا استفاده می‌شود، نیروی انسانی ما در حوزه‌های مختلف پزشکی و بهداشت نه تنها نیاز داخل را برطرف کرده که در عرصه بین‌المللی نیز خوش درخشیده است.

امروزه ایران اسلامی به یکی از قطب‌های ‏تحقیقات و آموزش بهداشت و پزشکی در منطقه تبدیل شده و در بسیاری از عرصه‌های پزشکی و سلامت در رده‌های بالای ‏جهانی قرار گرفته است.

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت‌وگویی را با یکی از پزشکان انقلابی همدان ترتیب دادیم، پزشکی که علاوه بر ارائه خدمات ارزنده در داخل کشور و دفاع از ایران اسلامی، در جبهه مقاومت نیز حضور یافته است.

نامش عبادالله فدایی‌اطهر است؛ رئیس بیمارستان آتیه همدان. برایمان از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در تمام ابعاد سخن گفت: به ویژه در حوزه پزشکی؛ انقلابی‌گری را رمز پیشرفت کشور عنوان کرد و از ما رسانه‌ای‌ها خواست این رمز پیروزی را همیشه و همیشه یادآوری کنیم.

این پزشک انقلابی با بیان اینکه پیشرفت‌های کشور در جریان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با قبل از آن به هیچ وجه قابل قیاس نیست اظهار کرد: این دستاورد‌ها در شرایطی که دشمن با انواع تحریم‌ها و تهدید‌های سخت به دنبال مقابله با ما بود، به دست آمده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب خبری از تهدید و تحریم در کشور نبود، اما با وضعیت اسفناکی در تمام حوزه‌ها به ویژه بخش پزشکی و بهداشتی مواجه بودیم گفت: این مسائل گویای این موضوع است که ارتباط با آمریکا به هیچ وجه سازنده نبوده و نیست، بلکه با استقلال می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

فدایی‌اطهر گریزی به زخم‌هایی که از سوی دشمن و معاندان بر پیکره انقلاب اسلامی وارد شده، زد و افزود: دهه ۶۰ دشمنان با کمک نفوذی‌ها توانستند بسیاری از مسوولان انقلابی را در کشور ترور کنند، هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و مسوولان قوه قضائیه را از دست دادیم، اما این موضوع نه تنها باعث سقوط ایران نشد که راه خود را قوی‌تر از گذشته ادامه دادیم.

ایران با انقلاب اسلامی از بحران خارج شد

وی ترورها، تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن را مقابله با عدالت‌خواهی و استقلال ایران اسلامی دانست و با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی اکثر مناطق دورافتاده کشور از امکانات برخوردار هستند گفت: البته سایر نقاط باقیمانده نیز باید از این امکانات برخوردار شوند.

این پزشک انقلابی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب حتی در پایتخت با کپرنشینی‌های گسترده مواجه بودیم و حلبی‌آباد‌ها در حاشیه شهر تهران بیداد می‌کرد افزود: انقلاب اسلامی باعث شد امکانات در مناطق مختلف کشور توزیع شود.

وی با تاکید به اینکه بعد از انقلاب اسلامی، ایران از بحران خارج شد و اکنون کشوری مستقل در دنیاست افزود: منکر این نیستیم که امروز نیز نواقصی وجود دارد، اما عامل بخش عمده آن خود ما هستیم، باید در انتخاب مسوولان دقت کنیم و همگی در مسیر ارزش‌های انقلاب پیش رویم تا بر مشکلات فائق آییم.

فدایی‌اطهر در ادامه سخنانش از اعتراف کشور‌های پیشرفته به دستاورد‌های بسیار ایران اسلامی بعد از انقلاب سخن به میان آورد و اظهار کرد: به اذعان بانک جهانی، ایران جزو ۲۰ کشور اول در زمینه قدرت اقتصادی است، ضمن اینکه جزو ۱۵ کشور برتر علمی و ۱۰ کشور قدرت نظامی جهان هستیم، نکته جالب توجه آن است که این آمار‌ها از سوی مراجع رسمی کشور‌های دنیا اعلام شده است.

پیشرفت کشور منوط به استقلال است

این پزشک انقلابی ادامه داد: البته با توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های فراوان در ایران اسلامی، ما به این میزان پیشرفت راضی نیستیم و باید در این زمینه با شتاب بیشتری پیش رویم.

وی پیشرفت کشور را منوط به استقلال دانست و با بیان اینکه تنها ساختن مهم نیست بلکه چه چیزی بسازیم مهم است بیان کرد: زمانی گفته می‌شد که ایران توان ساخت حتی یک آفتابه را هم ندارد، این تفکر از سوی افراد غرب‌زده و وابسته عنوان می‌شد، اما امروز از لحاظ پیشرفت‌های فضایی جزو ۱۰ کشور برتر جهان هستیم و در صنایع موشکی جزو هفت کشور برتر.

فدایی‌اطهر ادامه داد: وقتی در اوج تحریم به تکنولوژی و پیشرفت‌های بسیاری به ویژه در عرصه نظامی دست یافته‌ایم، قابل قبول نیست که در خودروسازی به پیشرفت نرسیم، یا از چین عروسک وارد کنیم و مواردی از این دست، مشاهده این اتفاقات برای مردم سخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران از وابستگی خارج و به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شده که کسی نمی‌تواند آن را انکار کند خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر در دنیای مدیترانه صاحب قدرت و نفوذ است و بیخ گوش اسرائیل قرار گرفته است، یعنی ما در شرایط سخت فشار‌ها توانسته‌ایم خود را به یک قدمی دشمن برسانیم، علت تحقق این موضوع هم اراده ملت و تبعیت از رهبری است.

این پزشک انقلابی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ضعف‌ها بزرگنمایی می‌شود به طوریکه تبدیل به دغدغه ذهنی جوانان شده است خاطرنشان کرد: البته اگر فردی مثلاً بیمار باشد و جوانی بیکار و دغدغه معیشت و ازدواج را داشته باشد هرآنچه از پیشرفت بگوییم تاثیری نخواهد داشت چراکه نمی‌تواند جز مشکلات خود به چیز دیگری فکر کند.

وی گفت: همان طور که اول عرایضم گفتم اگر به تمام شاخصه‌های انقلابی‌گری توجه می‌شد در حوزه اقتصادی نیز شاهد رفع مشکلات بودیم، ولی متاسفانه جریانی مانع از تحقق این موضوع می‌شود.
پ

فدایی‌اطهر گریزی با اشاره به اینکه در کشور‌های دیگر شاهد نفوذ عقاید انقلابی هستیم، اما برخی در داخل از این عقاید فاصله گرفته‌اند گفت: البته انقلاب اسلامی مسیر خود را با حضور انقلابیون بصیر پیش می‌رود، اما باید مراقب آسیب‌ها و آفت‌ها نیز باشیم.

وی ضمن اینکه ترجیح منافع فردی بر منافع ملی را آسیب بزرگی دانست که امروز برخی درگیر آن شده‌اند، در تشریح آن گفت: اگر به این درک برسیم که کار در مدار قانون، باعث ایجاد منافع ملی می‌شود و همین منافع ملی در نهایت به نفع تک تک افراد جامعه خواهد بود نه قشری خاص، مشکلات بسیاری حل خواهد شد.

این پزشک انقلابی کار بر مبنای شرع و قانون را زمینه‌ساز تحقق شعار شایسته‌سالاری در کشور عنوان کرد و اظهار کرد: هنوز یاد نگرفته‌ایم منافع سازمان، سیستم، کشور و انقلاب را بر منافع خود ارجح بدانیم؛ اگر منافع سیستم مد نظر باشد منافع ما نیز در آن تامین خواهد شد.

وی دادن وعده‌های دروغ از سوی مسوولان را آسیب دیگری عنوان کرد و گفت: البته نباید رفتار افراد را وابسته به انقلاب کنیم، ضمن اینکه تا کنون مردم بصیر ما این موضوع را درک کرده‌اند، اما در هر حال از وعده‌های دروغین ناراحت می‌شوند و این موضوع طبیعی است.

فدایی‌اطهر با بیان اینکه منافع ما در تأمین منافع انقلاب تامین می‌شود افزود: اگر خطایی از سوی مسوولی انجام شود مربوط به آن شخص است نه انقلاب، اما اگر کاری درستی انجام شود در راستای اهداف انقلاب بوده، اگر افتخاری کسب شده به خاطر چارچوبی بوده که انقلاب برای ما تعیین کرده و اگر خطایی صورت گرفت نتیجه عملکرد بد افراد است و آن‌ها باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید مطالبه‌گر باشند تا اگر وعده‌ای محقق نشد دلیل آن را جویا شوند گفت: مسوولان نباید وعده‌ای دهند و ذهنیت افراد را تشویش کنند، بعد هم پاسخگو نباشند.

این پزشک انقلابی با اشاره به امنیت بالای ایران اسلامی به خاطر مجاهدت انقلابیون در مقابله با دشمن از تکفیری‌ها گرفته تا معاندان در هر قشری اظهار کرد: دورانی که در مقابله با تکفیری‌ها به سوریه رفتم افرادی را دیدم که با اعتقاد در این جبهه حضور یافته بودند، از دهه هفتادی گرفته تا پیرمرد هفتاد و چندساله.

وی با بیان اینکه بهترین روز‌های عمر خودم را در آن چندماه سپری کردم گفت: من به عنوان پزشک در آن جا حضور یافته بودم، امکاناتی که تکفیری‌ها به لحاظ درمانی و نظامی داشتند قابل مقایسه با جریان مقاومت نبود، اما با این اوصاف جبهه مقاومت پیروز شد.

بچه‌های مقاومت با صبوری درد را تحمل می‌کردند، اما اعتراض نمی‌کردند

فدایی‌اطهر با اشاره به اینکه بچه‌های مقاومت با صبوری درد را تحمل می‌کردند افزود: گاهی به خاطر شرایط خاصی که در آن قرار می‌گرفتیم مجبور به صرفه‌جویی در مصرف دارو و یا تزریق آن بودیم.

وی با بیان اینکه این شرایط موجب می‌شد در برخی مواقع رزمنده درد بیشتری را متحمل شود، اما حتی یک بار هم اعتراضی از جانب هیچ کدام از آن‌ها نشنیدم گفت: آن‌ها در سخت‌ترین شرایط و کمترین امکانات بزرگترین اتفاقات را رقم می‌زدند.

این پزشک انقلابی با اشاره به اینکه زخم و درد باعث نشد این رزمنده‌ها ذره‌ای از جهاد دست بکشند افزود: جالب آنکه وقتی قرار بود از بین آن‌ها برای انجام عملیات انتخاب شود، آن‌هایی که به هر دلیلی انتخاب نمی‌شدند ناراحت می‌شدند.

وی ادامه داد: آن‌ها برای جهاد در راه خدا از هم سبقت می‌گرفتند، این در حالی است که برخی مسوولان برای گرفتن پست و مقام مسابقه می‌دهند آن هم به هر قیمتی.

فدایی‌اطهر با بیان خاطره‌ای دیگر از رزمندگان پرداخت و گفت: نوع برخورد رزمندگان ایرانی باعث شده بود مردم سوریه به آن‌ها اعتماد ویژه‌ای داشته باشند، برای مثال بعد از آزادسازی یکی از مناطق، پیرزنی به خاطر اینکه همسر و فرزندانش را از دست داده بود، نمی‌توانست محصول خود را برداشت کند، یکی از بچه‌های ما این کار را برای او انجام داد بی‌هیچ منتی.

وی با اشاره به ابتکار عمل یکی دیگر از نیرو‌های بسیجی در آن جا اظهار کرد: درب و پنجره هر خانه‌ای که خراب شده بود توسط این رزمنده ایرانی درست می‌شد، وقتی این خبر به دیگر اهالی در آن منطقه رسید همه از او می‌خواستند درب و پنجره خرابشان را درست کند، او هم با روی خوش می‌پذیرفت.

این پزشک انقلابی با بیان اینکه من در تمام دورانی که با این بچه‌ها بودم لذت بردم گفت: در حوزه پزشکی باید مطالبی را برای رزمنده‌ها بیان می‌کردیم تا در صورت زخمی شدن جلوی تلفات را بگیریم و یا آن را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یادم هست یک بار به آن‌ها گفتم اگر یکی از شما زخمی شد و امکان برگرداندنتان به عقب نبود باید هر طور شده جلوی خونریزی را بگیرید، با چفیه یا بند پوتین! یعنی حداقل امکانات، نکته جالب این بود که این رزمنده‌ها هیچ ترسی به دل نداشتند و جملاتی مانند «حداقل امکانات» باعث نمی‌شد از «هدف بزرگ» خود دور شوند.

فدایی‌اطهر با اشاره به اینکه من در آن جا معجزه الهی را به عینه دیدم گفت: بزرگترین و سخت‌ترین عمل‌های جراحی را با موفقیت انجام می‌دادیم آن هم در یک خانه ویرانه به اسم درمانگاه صحرایی و در شرایط غیر بهداشتی. این‌ها اگر معجزه نیست پس چیست؟

فعالیت مجاهدانه و متواضعانه پزشکان در جبهه مقاومت

وی در ادامه با اشاره به حضور پزشکان حاذق و بی‌نظیر در جبهه مقاومت گفت: این افراد با وجود امکانات کم و قرارگیری در شرایط خاص، بی‌تکلف و متواضعانه مشغول خدمات‌رسانی بودند، آن‌ها هم مانند رزمندگان نه تنها گلایه نمی‌کردند که با روزی فقط یکی دو ساعت خواب و شاید کمتر، خستگی‌ناپذیر مشغول کار درمان بودند.

این پزشک انقلابی در بخش دیگری از سخنانش یادی از یک چراغ قوه خاص کرد و افزود: روی این چراغ قوه که اهدایی یکی از خانواده‌های فقیر، اما معتقد کشورمان بود این جمله به چشم می‌خورد «این چراغ قوه را به سختی و پس‌انداز چندین ماه پول خریداری کردیم و به شما اهدا می‌کنیم فقط ما را هم دعا کنید».

وی ادامه داد: انگار این چراغ قوه جادویی بود، توان مضاعفی به ما در عمل‌های جراحی می‌داد، حتی بر سر اینکه چه کسی با این چراغ قوه کار کند رقابت می‌شد.

فدایی‌اطهر با اشاره به دارو‌ها و تجهیزات اهدایی توسط مردم به جبهه مقاومت گفت: پزشکان و رزمندگان با استفاده از آن‌ها نیز به اصل صرفه‌جویی و قناعت توجه می‌کردند، این اتفاق در غذای ساده‌ای که بیشتر کنسرو بود هم کاملاً رعایت می‌شد.

وی با بیان اینکه هرجا یاد خدا، معنویت، اخلاص در کار و ایمان قلبی باشد اتفاقات خارق‌العاده‌ای رخ می‌دهد افزود: ما این اتفاقات را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس درک کردیم، در شرایط فعلی هم در جبهه مقابله با تکفیری‌ها دست خدا کاملاً معلوم و مشهود است.

این پزشک انقلابی با اشاره به اینکه معتقدم تمام انسان‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند و در فرایند رشد و پیشرفت این سرزمین دخالت دارند، انقلابی هستند گفت: باید قدر این ملت و این انقلاب را دانست و در مسیر رفع مشکلات اقدام کرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی از لحاظ پزشکی وابستگی شدیدی به خارج بود، اما بعد از آن پیشرفت‌های قابل توجهی رسیدیم گفت: بعد از انقلاب اسلامی در بعد پزشکی و فرآیند درمان اتفاقات خوبی در کشور رخ داده است به طوری که نه تنها از وضعیت آشفته بازار آن روز‌ها خارج شده‌ایم که در دنیا حرف برای گفتن داریم.

فدایی‌اطهر از مراجعه بیماران از کشور‌های دیگر به ایران خبر داد و با بیان اینکه به لحاظ تجهیزات درمانی نیز وضعیت بسیار ممتازی داریم تأکید کرد: در برخی از درمان‌ها از کشور‌های اروپایی نیز پیشی گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در ایران آن قدر راحت نسبت به پذیرش بیمار اقدام می‌شود که گاهی یک بیمار به چند متخصص مراجعه می‌کند گفت: این در حالی است که در کشور آمریکا این طور نیست هر کسی بخواهد زیر نظر متخصصان مختلف درمان شود، یعنی امکان ویزیت یا انجام سی تی اسکن به این راحتی‌ها نیست.

این پزشک انقلابی ادامه داد: البته بنده این رفتار که یک بیمار برای درمان به چند متخصص مراجعه کند و یا بیش از حد از امکانات درمانی استفاده کند را تأیید نمی‌کنم، حرفم سر این است که در ایران وضعیت درمانی به راحتی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد در صورتی که در دیگر کشور‌ها این طور نیست.

وی با اشاره به اینکه تعداد سی تی اسکنی که از ناحیه کمر در بیمارستان بعثت همدان در یک سال گرفته شده برابر با تمام سی تی اسکن‌های ناحیه کمر در آمریکاست تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای هزینه‌های درمان برنامه دارند و اینطور نبوده که هرچقدر افراد بخواهند این اقدام برایشان صورت گیرد.

فدایی‌اطهر گفت: البته بنده منکر وجود برخی مشکلات در حوزه درمانی در کشور نیستم که باید نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود و بیمار نیز دغدغه‌ای جز بیماری خود نداشته باشد، اما پیشرفت‌های بهداشتی کشور نیز بسیار خاص است که باید مد نظر باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید منافع جمعی را در نظر گرفته و در کمک به نیازمندان و محرومان پیشقدم باشیم گفت: هرجا از انقلاب فاصله گرفتیم به خود، جامعه و اعتقادات مردم آسیب زده‌ایم پس باید در این مسیر قدم برداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار