فواد ابراهمیمان با تأکید بر اینکه برخی از فیلمسازان ما در اوایل انقلاب و دفاع مقدس به تکنیک، فن و محتوا به صورت یکجا توجهی نداشتند تصریح کرد: آن‌ها بیشتر به محتوا توجه کردند و از تکنیک و صورت کار غافل شدند و این موضوع باعث شد شعارزدگی در کار‌ها به وجود بیاید.
کد خبر: ۷۱۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 09 February 2019
یک هنرمند تئاتر با بیان اینکه عده‌ای هنر انقلابی را «هنر وابسته» می‌دانند و به آن هجمه وارد می‌کنند گفت: کار‌های ارزشی و انقلابی هم نباید شعارزده شوند، خوشبختانه چند سالی است هنرمندان انقلابی به سمت علم و دانشی رفته‌اند که بتوانند محتوا و تکنیک را در کنار هم داشته و آثاری به دور از شعارزدگی تولید کنند.

به گزارش فارس، ابراهمیمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در تعریف هنر انقلابی خیلی شفاف عمل نشده است، هنر انقلابی هنری است که مردم برای کار‌های بزرگ جسور شوند.

وی با بیان اینکه عده‌ای هنر انقلابی را «هنر وابسته» می‌دانند و به آن هجمه وارد می‌کنند افزود: سینمای ایران سینمای پاکی است که خانواده‌ها در فضایی خوب می‌توانند فیلم‌ها را ببینند، به برکت انقلاب سینمای ما سینمای سالمی است هرچند با پشت پرده‌ها کاری نداریم و ممکن در هر بخشی شاهد چنین مسائلی باشیم.

این هنرمند تئاتر با بیان اینکه در دهه فجر جشنواره‌هایی برای جشن انقلاب داریم بیان کرد: این جشنواره بزرگداشتی برای انقلاب است که طی چند سال اخیر با فیلم‌های انقلابی فاصله گرفته است، برخی نیز به فیلم‌های فاخر و ارزشمند آن نسبت‌های ناروا می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از نام جشنواره مشخص است که فیلم‌های آن نیز باید رنگ و بوی گفتمان انقلاب را داشته باشد افزود: متأسفانه این مقوله امروز کمرنگ شده و هر کسی که به این سمت می‌رود، نیز دچار آسیب‌هایی شده و از حق اجتماعی خود گاهی محروم می‌شود.

ابراهیمیان یادآور شد: در جشنواره‌های استانی تئاتر‌های دفاع مقدس داریم، اما به خاطر سلایق شخصی سعی می‌شود که کمتر از این ژانر‌ها در جشنواره‌ها راه دهند و وقتی اعتراض می‌شود، می‌گویند که این‌ها جشنواره مقاومت و بسیج و... دارند.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره‌های وزارت ارشاد باید با موضوع آزاد باشد افزود: اگر بین دو کار که در یک سطح باشند، ترجیح می‌دهند کاری غیر از ژانر انقلابی و دفاع مقدس به جشنواره راه یابد!

این هنرمند تئاتر با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب در ساخت تولید آثار هنری شتابزده عمل شد بیان کرد: در اوایل انقلاب آثار به سمت شعارزدگی پیش رفت یعنی اگر ما به برخی از فیلم‌های دفاع مقدس آن زمان را نگاه کنیم، به واقعیت نزدیک نیست.

وی با تأکید بر اینکه برخی از فیلمسازان ما در اوایل انقلاب و دفاع مقدس به تکنیک، فن و محتوا به صورت یکجا توجهی نداشتند تصریح کرد: آن‌ها بیشتر به محتوا توجه کردند و از تکنیک و صورت کار غافل شدند و این موضوع باعث شد شعارزدگی در کار‌ها به وجود بیاید.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه کار‌های ارزشی و انقلابی نباید شعارزده شوند یادآور شد: در مجامع شبه‌روشنفکرانه به این کارها، کار‌های تبلیغی می‌گویند، خوشبختانه چند سالی است که هنرمندان انقلابی به سمت علم و دانشی رفته‌اند که بتوانند محتوا و تکنیک را در کنار هم داشته و آثاری به دور از شعارزدگی تولید کنند.

وی با بیان اینکه آثار ابراهیم حاتمی‌کیا و نرگس آبیار محتوا، فن و تکنیک را دارند که باید قدر آن‌ها را دانست در ادامه گریزی به جنگ نرم دشمن زد و گفت: جنگ نرم، فرهنگ ما را نشانه رفته است، اما متاسفانه عملکرد خوبی در مقابله با آن نداشتیم و صدا و سیمای ما نیز به خوبی ورود نکرده است.

این هنرمند تئاتر با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی به شدت در حال شکل‌گیری است افزود: بین مردم و مسوولان بی‌اعتمادی ایجاد شده است در حالی که باید مسوولان اجرایی شکاف‌ها را پر کرده و در بین مردم انگیزه ایجاد کنند.

وی کار ارزشی کردن را یکی از سخت‌ترین کار‌های فرهنگی دانست و گفت: بر این اساس امیدواریم فضا برای کسانی که کار ارزشی می‌کنند، به خوبی فراهم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار