در سال ۱۳۵۰ زمانی که دو نفر از مبارزان دستگیر و اعدام شدند، همین مبارزات باعث شد تا جرقه‌ای در ذهن دانش‌آموزان زده شود تا گروه انقلابی ابوذر را تشکیل دهند، در نهایت گروه با پیشنهاد شهید عبادالله خدارحمی و تصدیق شهید بهمن منشط این گروه انقلابی در نهاوند پایه‌ریزی و سازمان‌دهی شد.
کد خبر: ۷۱۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 07 February 2019
رحمان نادی، شاگرد شهید طالبیان از ویژگی‌های شهید محمد طالبیان (معلم انقلابی گروه ابوذر) می‌گوید.

به گزارش فارس، شهید محمد طالبیان (معلم انقلابی گروه ابوذر) در تاریخ هفتم دی‌ماه سال ۱۳۱۶ در نهاوند دیده به جهان گشود، او با وجود سختی‌های دوران رژیم ستم‌شاهی به آموزش و تحصیل علم پرداخت و توانست مدرک لیسانس ادبیات را در آن زمان اخذ کند. طالبیان ۶ نفر از بهترین‌ها دانش‌آموزان خود را از مدارس مختلف جمع‌آوری کرد که بعد‌ها همین ۶ نفر گروه انقلابی «ابوذر» را تشکیل دادند.

اعضای گروه انقلابی ابوذر نهاوند پس از دستگیری توسط ساواک، در سحرگاه ۳۰ بهمن سال ۱۳۵۲ به دستور مستقیم شاه، در پارک چیتگر تهران مظلومانه به شهادت رسیدند، شهید طالبیان این معلم خستگی‌ناپذیر در روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۷۰ زمانی که منافقین تحرکاتی را در مرز‌ها داشتند، در عملیات سرکوب منافقین (عملیات مروارید) در منطقه خانقین عراق در درگیری با منافقین کوردل به شدت مجروح شد که همرزمانش موفق به انتقال وی به عقب جبهه نشدند و همانجا به شهادت رسید. پیکر مطهر شهید محمد طالبیان هیچگاه به وطن بازنگشت. این شهید در سال ۱۳۹۰ به عنوان شهید نمونه کشوری از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شد.

به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب گفت‌وگویی با رحمان نادی رئیس اتاق تعاون همدان، شاگرد و داماد شهید طالبیان صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

بفرمایید چند سال شاگرد شهید طالبیان بودید و در ۴۰ سالگی انقلاب چند ساله هستید؟

نادی: چهار سال دوره دبیرستان را شاگرد شهید طالبیان بودم. سال ۱۳۳۶ در شهرستان نهاوند متولد شدم. سالی که انقلاب به پیروزی رسید من ۲۱ سال داشتم و در حال حاضر هم ۶۲ سال دارم.

چه عاملی باعث تشکیل گروه ابوذر شد؟

نادی: در سال ۱۳۵۰ زمانی که دو نفر از مبارزان دستگیر و اعدام شدند، همین مبارزات باعث شد تا جرقه‌ای در ذهن دانش‌آموزان زده شود تا گروه انقلابی ابوذر را تشکیل دهند، در نهایت گروه با پیشنهاد شهید عبادالله خدارحمی و تصدیق شهید بهمن منشط این گروه انقلابی در نهاوند پایه‌ریزی و سازمان‌دهی شد.

گروه ابوذر بچه‌های پای منبر بودند

چه شاخص‌هایی گروه انقلابی ابوذر را از سایر گروه‌های دیگر متمایز می‌کرد؟

نادی: گروه ابوذر بچه‌های پای منبر بودند؛ شاید این ویژگی بود که آن‌ها از سایرین متمایز می‌کرد. بچه‌های این گروه مشتری‌های ثابت پای منبر علما بودند ضمن اینکه از حوزه تعلیم و تربیت شهید طالبیان نمی‌توان غافل شد. روش شهید طالبیان این بود که ابتدا اصول اعتقادی را به شاگردان آموزش می‌داد و زمانی که اصول اعتقادی را فرامی‌گرفتند احکام و تاریخ را به شاگردان می‌آموخت. ایشان معتقد بود که اگر انسانی بَد مذهبی شود در هر مسیری که قرار بگیرد تیشه به ریشه اسلام می‌زند.

اعضای گروه ابوذر مذهبی پای کار بودند

در اندیشه انقلابی گروه ابوذر تقوای سیاسی از چه جایگاهی برخوردار بود؟

نادی: فردی تقوای سیاسی دارد که علاوه بر اینکه باید‌ها و نباید‌ها را در وجود خود نهادینه کرده و رعایت حدود اسلامی را می‌کند. متأسفانه امروز در برخی از مبارزات انتخاباتی شاهد آن هستیم که تقوای سیاسی در بین نامزد‌ها رعایت نمی‌شود و یکدیگر را زیر سوال می‌برند هر چند که نمی‌توانم آن‌ها را به بی‌تقوایی متهم کنم، اما یقیناً چنین رفتار‌هایی از سوی افراد نشان از کم‌تقوایی آن‌ها دارد. گروه ابوذر درست تربیت شده بودند و خوب مذهبی شده بودند. تقوای سیاسی در گروه انقلابی ابوذر همان شناختی بود که از مذهب و دین داشتند، رعایت مسائل دینی را می‌کردند و خودسازی را از خود آغاز کرده بودند.

هنر شهید طالبیان به عنوان یک معلم انقلابی چه بود؟

نادی: شهید طالبیان در سال ۴۹ از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شد و سال ۳۸ در شغل معلمی پذیرفته شد. این شهید در زمان فعالیت خود، تحصیلش را ادامه داد و سال ۴۹ به نهاوند بازگشت و در دبیرستان کوروش کبیر مشغول به تدریس شد. به محض ورود به شهرستان نهاوند سه جلسه توسط این معلم انقلابی دایر شد، یکی آموزش تجوید قرآن و احکام بود که عمده افراد این کلاس را دانش‌آموزان شهید طالبیان تشکیل می‌دادند کلاس دیگری داشتند که در این کلاس‌ها علاوه بر آموزش احکام، اصول اعتقادی و تحلیل تاریخ اسلام را به دانش‌آموزان آموزش می‌داد در این میان جلسات مهمتر دیگری بود که معمولاً در منازل شخصی و به طور مخفیانه برگزار می‌شد. اصولاً در این جلسات سه تا چهار نفر از بازاریان شهر نهاوند و برخی از معلمان و دانش‌آموزان شرکت می‌کردند. در این جلسات موضوعات سیاسی و مسائل مهم روز بررسی و تحلیل می‌شد و همین انگیزه‌ای شد تا روشنگری‌های شهید طالبیان به ثمر بنشیند و هنر معلم انقلابی این بود که توانست مبارزات را از سطح دانشگاه‌ها به مدارس بکشاند و در این زمینه نیز نخبگانی را تربیت کرد.

معلم انقلابی، خودساخته است

 از نظر شما یک معلم انقلابی چه ویژگی‌هایی دارد؟

نادی: یک معلم انقلابی به تمام جهات توجه دارد و خودساخته است. فردی انقلابی است که شخصیت آن متوازن رشد کرده است. رعایت حدود اسلامی و عدم غیبت برادر و خواهر دینی در فرد انقلابی رعایت می‌شود. یک معلم انقلابی انصاف در کلام و رفتار دارد.

اگر گروه انقلابی ابوذر به اهداف خود رسید به خاطر رهبری معلم انقلابی آن بود، چقدر در شرایط فعلی نیازمند پرورش معلمان انقلابی هستیم؟

نادی: شهید طالبیان نسبت به موضوعی که علم داشت عمل می‌کرد، به نظم اهمیت می‌داد و لحظه‌ای در امر آموزش غفلت نمی‌کرد، تقوا را سرلوحه کار خود قرار داده بود. یکی از موفقیت‌های شهید طالبیان این بود که با دانش‌آموزان خود رفیق بود و آن‌ها را دوست داشت، همین موضوع اشتیاق دانش‌آموزان را دوچندان کرده بود. بسیاری از دانش‌آموزان علاقه داشتند که در کلاس‌های درس این معلم حضور داشته باشند. به جرات می‌توان گفت: یکی از کلاس‌هایی که زودتر از سایر کلاس‌ها بعد از زنگ تفریح تشکیل می‌شد کلاس این معلم شهید بود، این موضوع را از آن جهت می‌گویم که خودم شاگرد ایشان بودم و از اشتیاق دوستانم به کلاس‌های درس آقا معلم آگاه بودم. در هر صورت امروز نیز همانند گذشته نیازمند معلمان انقلابی هستیم، معلمی که خودساخته و سخنانش اثرگذار باشد. اگر توانستیم چنین معلمانی را تربیت کنیم جامعه اصلاح می‌شود. امروزه یکی از مشکلات عدیده ما در جامعه عدم به توجه به مسائل فرهنگی است، نفوذ فرهنگ استعماری از بمب اتم خطرناک‌تر است، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آگاه سازی افراد جامعه از آسیب‌ها هستیم.

شهید طالبیان تحمل دیدن ظلم را نداشت
تا چه اندازه مقوله فرهنگ و استقلال کشور در نظر شهید طالبیان اهمیت داشت؟ 

نادی: شهید طالبیان دارای هشت وصیت‌نامه در تاریخ‌های مختلف است. هر شخصی که آن‌ها را مطالعه می‌کند به این نکته پی خواهد برد که شهید طالبیان تا چه اندازه به استقلال کشور اهمیت می‌دهد و در تک تک آن‌ها سفارش شده که با ظلم مبارزه کنید. روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی در وجود این معلم انقلابی بسیار متجلی بود، تحمل دیدن ظلم بر دیگری را نداشت و زمانی که حقی از مظلوم ضایع می‌شد گریه می‌کرد. ایشان معتقد بود هر زمان که جامعه را ارشاد کنیم و مبانی دینی را برای افراد بازگو کنیم جامعه پویا خواهد می‌شود و کسی نمی‌تواند به کشور ما زور بگوید.

هیچ وقت نمی‌خواست فاصله‌ای بین شهردار بودنش با کارگران باشد

لطفاً یک خاطره از شهید طالبیان برایمان بگویید.

نادی: وقتی که مدرسه تعطیل می‌شد فوری از کلاس خارج می‌شدم و جلوی درب می‌ایستادم تا آقامعلم بیاید. همیشه ایشان را تا منزل همراهی می‌کردیم و سریع به خانه‌های خود می‌رفتیم و ناهار را با عجله می‌خوردیم و بعد به مسجد محل می‌رفتیم. نماز جماعت را با شهید طالبیان می‌خواندیم و به دلیل آنکه مدارس دوشیفته بود بعد از نماز به مدرسه می‌رفتیم. هیچ وقت خاطرات خوش گذشته با آقا معلم را فراموش نمی‌کنم، من با این خاطرات بزرگ شدم و با لحظه لحظه آن زندگی کردم.

در تمام مدتی که شهید طالبیان را می‌شناختم هرگز جمله‌ای نگفت که در تضعیف شخصیت دیگری باشد و همین ویژگی‌ها بود که نفوذش را در دل‌ها دوچندان کرده بود. زمانی که شهردار بود پاکبانان شهرداری احساس فاصله با شهردار نمی‌کردند. یک روز زمانی که پاکبانان قصد تمیز کردن خیابان و محله را داشتند مردم مشاهده می‌کنند که شهردار هم (شهید طالبیان) در حال تمیز کردن خیابان است وقتی سوال از ایشان علت را سوال می‌کنند، شهید طالبیان پاسخ می‌دهد که نمی‌خواهم کارگران احساس کنند که پاکبانی شغل بی‌ارزشی است باید بدانند فاصله‌ای بین شهردار و پاکبان بودن نیست. اگر قرار بود محله‌ای آسفالت شود همیشه از محله‌هایی شروع می‌کرد که در پایین‌ترین و فقیرنشین‌ترین نقطه شهر بود و همین ویژگی‌ها بود که روحیه انقلابی‌گری را در ایشان تقویت می‌کرد.

در چه تاریخی با فرزند شهید طالبیان ازدواج کردید و ثمره این ازدواج چند فرزند است؟

نادی: خب... شاید یکی از بهترین نعمت‌هایی که خداوند به من ارزانی داشت ازدواج با دختر شهید طالبیان بود که در تاریخ ۱۰ فروردین ۵۹ رقم خورد و ثمره آن هم دو فرزند شد، یک دختر، یک پسر. در حال حاضر هر دو ازدواج کردند و هر کدام صاحب دو فرزند هستند.

به عنوان کسی که شاگرد شهید طالبیان بوده آیا خود را یک شاگرد انقلابی می‌دانید و چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟

نادی: فکر می‌کنم این سخت‌ترین سوال بودید که از من پرسیدید، ولی در حد بضاعت خود سعی کردم آنچه را که می‌دانم و می‌توانم عمل کنم. قطعاً کسی نمی‌تواند به خودش نمره خوب بدهد، اما بنده به رحمت الهی امید دارم چراکه نتوانستم از فرصت‌های خوب زندگی استفاده مطلوب را داشته باشم. شاید برای اولین بار است که این موضوع را مطرح می‌کنم، در زندگی شخصی‌ام بُعد عبادی بر بُعد سیاسی غالب است بدین معنا که آنقدر که به مسائل اعتقادی علاقه دارم و سعی کردم خطوط آن را حفظ کنم خیلی وارد حوزه سیاست نشدم.

لطفاً اگر سخن پایانی دارید بفرمائید.

نادی: معتقدم این انقلاب فقط به خواست خداوند در ایران به ثمر نشست. بعد از انقلاب توطئه‌های بزرگی توسط دشمن در کشور رخ داد که هر یک از آن‌ها به تنهایی می‌توانست باعث سرنگونی آن شود، اما روز به روز درخت انقلاب مستحکم‌تر شده است. از آنجایی که در حوزه اقتصاد تحصیل کردم با قاطعیت می‌گویم هجمه‌ای که در حوزه اقتصاد علیه کشور ما شده شاید یک چهارم این هجمه کفایت می‌کند که یک کشور پیشرفته صنعتی را نابود کند، اما امروز می‌بینیم علیرغم همه این هجمه‌ها انقلاب استوارتر از قبل ایستاده و این نیست مگر به لطف خدا. مقام معظم رهبری هم بر این باورند که ما پیروزیم و بار‌ها در سخنان خود به این نکته اشاره داشتند که من آینده را درخشان می‌بینم. امید است با پیروی از دستورات، ولی فقیه این انقلاب را به سرمنزل مقصود برسانیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار