شفاف سازی در زمینه اتفاقات اخیر اتاق بازرگانی همدان
سارا کریمی
کد خبر: ۷۱۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱ 05 February 2019
همزمان با ورود اتاق بازرگانی به فصل انتخابات، ضرباهنگ تحولات این نهاد بخش خصوصی بالا گرفته است. در اواخر دی ماه خبری با این عنوان بر خروجی خبرگزاری‌ها و تیتر مطبوعات نشست: «استعفای دسته جمعی اعضای هیئت رئیسه اتاق همدان» خبری که از اختلاف عمیق میان اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی حکایت داشت.
 
پس از این بود که رسانه‌ها یکی یکی به سراغ اعضای مستعفی رفتند تا دلایل اقدام آن‌ها را جویا شوند. بدین ترتیب در هر مصاحبه و گزارش، بخشی از گلایه‌ها و انتقاد‌های اعضا نسبت به مدیریت اتاق بازتاب یافت که مجموعا به حدود ۳۰ مورد می‌رسید. با این حال رییس اتاق در اولین واکنش به استعفای همکاران خود، در مورد انگیزه انتخاباتی آن‌ها سخن گفت، واکنشی که با اظهارات اعضای مستعفی مواجه شد که به صراحت از تصمیم خود برای عدم کاندیداتوری صحبت کردند. 

ماجرا از کی آغاز شد؟

در اواسط دی ماه چهار نفر از اعضای هیئت رئیسه اتاق همدان در نامه‌ای به رییس این اتاق خواستار برگزاری جلسه فوق العاده هیئت نمایندگان جهت بررسی عملکرد رییس و استیضاح او شدند؛ موضوعی که با استقبال زبردست، رییس اتاق مواجه و در ۱۹ دی ماه جلسه‌ای با حضور ۱۴ عضو هیئت نمایندگان برگزار شد.
 
در این جلسه زبردست به شماری از سوال‌ها پاسخ داد و در پایان استیضاح خود را به رای گذاشت. در این رای گیری ۷ نفر به ابقای وی در کسوت ریاست رای دادند و ۶ نفر دیگر هم در طرف مقابل ایستادند. بدین ترتیب استیضاح ناکام ماند، اما استیضاح کنندگان قدم در راه جدیدی گذاشتند.
 
«استعفا»

اولین استعفا فردای جلسه هیئت نمایندگان، از طرف حمیدرضا رهبر نایب رییس اول ارسال شد و به فاصله کمی پس از آن منوچهر رضایی نایب رییس دوم هم استعفا کرد. به دنبال آن، زبردست با دعوت از نمایندگان علی البدل جلسه فوق العاده هیئت نمایندگان را فراخواند تا ترکیب هیئت رئیسه را ترمیم کند. اما قطار استعفا‌ها سر باز ایستادن نداشت. به فاصله اندکی بعد از قبول استعفای آن دو، الماسی و خزائی از اعضای هیئت رئیسه و موسوی و بطحائی از اعضای هیئت نمایندگان هم از نمایندگی اتاق استعفا دادند. آن‌ها همچنین طی اظهارنظر‌ها و مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مختلف مجددا بر موارد اختلاف تاکید کرده و خواستار پاسخگویی و شفاف سازی زبردست شدند. اعضای مستعفی اتاق همدان نارضایتی و گلایه‌های خود را از عملکرد زبردست  به اتاق ایران هم اطلاع دادند و به همین خاطر اتاق ایران هم در قامت میانجی و داور وارد کارزار شد.
 
ابتکار عمل اتاق ایران

پس از اطلاع اتاق ایران، جلسه‌ای با حضور زبردست رییس اتاق همدان، چندین نفر از اعضای هیئت نمایندگان و اعضای مستعفی در دفتر معاونت امور استان‌ها برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن تاکید شد اتاق‌ها به لحاظ اداری و مالی مستقل هستند و صاحب صلاحیت‌ترین افراد برای داوری و قضاوت در مورد عملکرد رییس، مرجعی جز هیئت نمایندگان اتاق نیست، یعنی همان مرجعی که مجددا بر عملکرد زبردست مهر تائید زده و به طرح استیضاح او رای منفی داده بود. در این میان البته گزارش عملکرد اتاق همدان در دوره هشتم نیز به اتاق ایران ارائه شد تا شفافیت و پاسخگویی رعایت شود

استعفا‌هایی که پس گرفته شدند

در پی این جلسه اعضای مستعفی اتاق درخواست استعفای خود را پس گرفتند؛ که نهایتا با بازگشت چهار نفر از آن‌ها به هیئت نمایندگان موافقت شد، ولی چون استعفای رهبر و رضایی در جلسه فوق العاده هیئت نمایندگان مورد موافقت قرار گرفته بود و اعضای علی البدل هم به جلسه دعوت شده بودند آن دو نفر نتوانستند مجددا به اتاق بازگردند. با این حال و به رغم اعلام اولیه اعضای مستعفی مبنی بر عدم ثبت نام و کاندیداتوری در انتخابات اتاق، چهار نفر از آن‌ها با مراجعه به دبیرخانه نظارت مستقر در اتاق در آخرین دقایق باقی مانده از مهلت ثبت نام، اقدام به نام نویسی کردند. پس از این مرحله، پروژه بعدی توسط یکی دیگر از کاندیدا‌ها کلید خورد: «دروغ پراکنی به قصد تخریب»

شدت گرفتن موج تخریب

گرچه موج تخریب و ایراد اتهام‌های ریز و درشت نسبت به عملکرد رییس اتاق همدان و بدون اثبات در مراجع ذی صلاح در یک ماه اخیر به جریان افتاده، اما فاز اصلی موج تخریب با دروغ پراکنی یکی از کاندیدا‌ها در مورد خودداری اتاق از تمدید کارت بازرگانی شرکت خوش نوش آغاز شد که بتوان پشت این دروغ پناه گرفت و سوءمدیریت متولیان شرکت را که باعث بدهی این کارخانه به تامین اجتماعی و مشکلات مالی متعدد برای خوش نوش شده فرافکنی کرد. این در حالی است که مهندس متین، رییس سازمان صمت استان همدان در نامه‌ای به شریفی کیا مدیرعامل این کارخانه دلایل عدم تمدید کارت بازرگانی او را به روشنی شرح داده و علت آن را بدهی این شرکت خوانده است، اما ظاهرا در این مقطع اصرار بر خلاف گویی، منافع بیشتری برای موج سواران و بحران آفرینان دارد و جالب‌تر آنکه به استناد آمار گمرک استان، شرکت خوش‌نوش هیچ صادراتی در سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ده ماهه اول ۱۳۹۷ نداشته است.

مقاصد انتخاباتی

آنطور که زبردست گفته بود این غائله به علت نزدیک شدن به موسم انتخابات رخ داده که ظاهرا پر بیراه هم نیست، زیرا افراد مستعفی بر خلاف گفته خود در انتخابات حضور یافته اند. یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق هم معتقد است این دوستان از اول قصد داشتند تا از نردبان محبوبیت زبردست بالا بروند و با بهره گیری از اعتبار او وارد اتاق شوند و خود مدیریت کار‌ها را بر عهده بگیرند همانطور که یکی از افراد مستعفی هم به صراحت به آن اشاره کرده و هدف خود از دعوت از زبردست برای کاندیداتوری در اتاق را استفاده از وجهه و اعتبار او برای گرفتن بودجه و امکانات بیشتر از اتاق ایران ذکر می‌کند لابد با این هدف که این امکانات در اختیار آن‌ها قرار گیرد و زبردست صرفا نقشی حاشیه‌ای بر عهده گیرد.

گفته‌ها و ناگفته‌ها

در پس این هیاهو و جنجال، اما یکی از کاندیدا‌های هیئت نمایندگان اتاق با دفاع از عملکرد زبردست در مدیریت دوره هشتم، افزایش اعضای اتاق از ۲۵۰ به بیش از ۷۰۰ نفر را که باعث افزایش سهمیه اتاق همدان در اتاق ایران می‌شود نقطه‌ای درخشان در کارنامه او می‌داند که باعث ارتقای اتاق همدان از اتاق درجه ۴ به اتاق درجه ۳ شده و معتقد است تکمیل ساختمان اتاق همدان می‌تواند جایگاه این اتاق را در حد اتاق تراز اول کشوری ارتقا بخشد. او البته بیان ناگفته‌های بیشتر را به روز‌های آتی موکول می‌کند که رقابت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی شکل نهایی پیدا می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار