محمدمهدی آرتیمانی با بیان اینکه ۱۷ پروژه آبخیزداری دراستان همدان اجرا شده است، تصریح کرد: ۱۷ عملیات اعم از احداث بند‌های رسوب‍‌گیر و کنترل رسوب، عملیات بیولوژیکی و عملیات حفاظتی با هدف کنترل سیل و فرسایش، رسوب و افزایش تولیدعلوفه در تمامی شهرستان‌های استان همدان اجرا شده است.
کد خبر: ۷۱۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 03 February 2019
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از تخصیص ۱۶.۵ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به طرح‌های آبخیزداری خبرداد و گفت: امسال ۳۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری با این اعتبار اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، آرتیمانی اظهارکرد: امسال به فرمان رهبر انقلاب ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی به آبخیزداری اختصاص داده شده که از این میزان ۱۶.۵ میلیارد تومان به استان همدان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ۱۷ پروژه آبخیزداری دراستان همدان اجرا شده است، تصریح کرد: ۱۷ عملیات اعم از احداث بند‌های رسوب‍‌گیر و کنترل رسوب، عملیات بیولوژیکی و عملیات حفاظتی با هدف کنترل سیل و فرسایش، رسوب و افزایش تولیدعلوفه در تمامی شهرستان‌های استان همدان اجرا شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه سطح پوشش این اعتبار ۳۰ هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: ۱۴۰ هزار هکتار برای امسال درنظر گرفته شده که با این اعتبار در ۳۰ هزار هکتار کار می‌شود.

آرتیمانی با تأکید براینکه پروژه‌های آبخیزداری استان تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: با اجرای این پروژه‌ها ۸ منیلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب کنترل رواناب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی نفود کرده و یا در پشت بند‌ها و خاکریز‌ها جمع شده و برای استفاده دام استحصال می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر هکتار ۱۰۰ کیلوگرم علوفه تولید می‌شود، گفت: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان نزدیک به ۳۰۰۰ تن افزایش تولید علوفه خواهیم داشت.

آرتیمانی با اشاره به اینکه با توجه به برداشت‌های بی‌رویه آب هر ساله منابع زیرزمینی استان افت داشته است، خاطرنشان کرد: سالانه یک متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان همدان افت داشت که در سال‌های اخیر با انسداد چاه‌های غیرمجاز، اجرای سیستم آبیاری نوین، افزایش بارش‌ها و عملیات آبخیزداری افت سطح آب‌های زیرزمینی روند کندی پیدا کرده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان علت کند شدن سرعت پروژه‌های آبخیزداری را شراط اقلیمی دانست و اذعان کرد: با مساعد شدن شرایط آب وهوایی عملیات آبخیزداری در استان همدان سرعت خواهد گرفت.

وی با تأکید براینکه مردم بر اهمیت آبخیزداری واقف شدند، گفت: مطالبه عمومی در زمینه آبخیزداری در استان افزایش یافته است به‌طوریکه در شهرستان‌های تویسرکان، فامنین، ملایر و کبودراهنگ درخواست‌های زیادی وجود دارد، اما اعتبارات جوابگوی این مطالبات نیستند.

آرتیمانی با اشاره به اینکه در ۳۰۰ هزار هکتار جای کار در زمینه آبخیزداری وجود دارد، یادآور شد: تا کنون در ۱۵۰ حوضه آبخیز استان به وسعت ۶۷۰ هزار هکتار مطالعه شده است که تا کنون ۲۷۰ هزار هکتاراجرا شده و ۳۰ هزار هکتار امسال انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۳ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در دهه فجر افتتاح خواهد شد، افزود: از این تعداد ۸ پروژه در بخش آبخیزداری و مابقی در بخش جنگل و مراتع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار