مهرداد حمزه نویسنده و روزنامه نگار
کد خبر: ۷۱۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴ 02 February 2019

در باب خدمات حضرت آیت‌الله محمدی


مردی چنین میانه میدانم آرزوست!

چند صباحی است که بحث جابجایی نماینده محترم، ولی فقیه و امام جمعه همدان در محافل مختلف سیاسی و فرهنگی نقل می‌شود و هر کسی در مقابل این اتفاق موضعی اتخاذ می‌کند. اما بدون شک اگر بخواهیم فارغ از هر گونه نگاه سیاسی شخیصت و عملکرد حضرت آیت‌الله را بررسی کنیم باید اذعان کرد که او بیش از هر چیز مرد اخلاق و عمل است.

حضرت آیت‌الله محمدی که حالا نزدیک به ۱۵ سال است زعامت نمایندگی، ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان را بر عهده دارد همواره تلاش کرده تا بر مدار اخلاق و اعتدال حرکت کند و اگر نگوییم در بین ائمه جمعه سراسر کشور او بی‌نظیر است، اما قطعا کم‌نظیر بوده و همتای او را به راحتی نمی‌توان یافت! در باب شخصیت ایشان چند نکته بسیار مهم می‌توان گفت.

یکم: ایشان همواره تلاش کرده‌اند تا بر مدار اعتدال حرکت کرده و تلاش کرده‌اند تا محبت و مودت و دوستی را بین گروه‌های مختلف جامعه ایجاد کنند. در جامعه‌ای که سیاست‌زدگی یکی از آفت‌های بزرگ آن محسوب می‌شود، وجود چنین افرادی که بتوانند با منطق و استدلال با همه گروه‌ها وارد بحث و مذاکره شده و جامعه را به سمت گفت‌وگو و اعتدال در رفتار و گفتار سوق دهد قطعا غنیمت بزرگی است که به سادگی نباید از کنار آن عبور کرد!

دوم: حضرت آیت‌الله محمدی فارغ از شخصیت سیاسی و اجتماعی که دارند، به عنوان یک چهره علمی شناخته می‌شوند. مردی که بوعلی را خوب می‌شناسد و در ردیف بوعلی‌شناسان بزرگ قرار می‌گیرد. با قرآن و نهج‌البلاغه انس بسیار دارد. مفسر قرآن است. اهل شعر و ادب بوده و حافظ و سعدی و مولانا را بهتر خیلی از ادبا می‌شناسد.
 
با عرفان و فلسفه میانه خوبی دارد و خلاصه به بسیاری از علوم مسلط است که شاید در بین روحانیت این چنین فردی کمتر یافت شود. او را می‌توان در ردیف عالمانی، چون علامه جعفری قرار داد یا همتای بزرگان علم و فلسفه، چون دکتر دینانی و دکتر داوری اردکانی دانست.

سوم:برخی‌ها بر ایشان خرده می‌گیرند که چرا حضرت آیت‌الله در فلان مجلس حاضر شده یا به سراغ فلانی رفته است. این موضوع بیش از هر چیز از روابط عمومی بالا و روحیه تعامل ایشان با افراد و گروه‌های مختلف جامعه نشات می‌گیرد که اتفاقا برعکس نظر مخالفانش باعث می‌شود تا خلا ایجاد شده در بین جامعه و حوزه علمیه مرتفع شود.
 
آیت‌الله محمدی نماد کامل یک روحانی تراز اول حوزه است که مردم‌داری ایشان، می‌تواند خود یک الگو برای جامعه باشد. روحانی که خود را تافته جدا بافته از جامعه نمی‌داند، به روستایی بودن خود می‌بالد و بسیاری از کار‌هایی را که مردم عادی انجام می‌دهند او هم انجام می‌دهد. اهل باغ‌داری و باغبانی است. چای را با همان لذتی می‌خورد که مردم می‌خورند. زیبایی و هنر را دوست دارد. به معماری اصیل اهمیت می‌دهد. اهل سفر است حتی با نقاط دور و خارج از کشور. با مردم نشست و برخاست دارد. با آن‌ها می‌خندد و گاهی هم شبیه تمام مردم عصبانی می‌شود و این‌ها همه نکاتی است که از او یک چهره محبوب، مردمی و دوست داشتنی می‌سازد.

چهارم: آیت‌الله محمدی به هر حال یک عملکرد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد که قطعا برخی از بخش‌های آن باب طبع، سلیقه و میل هر کدام از ما نیست. این نارضایتی ما دو بخش دارد. بخشی از عملکرد ناشی از جبر اتفاقات و شرایط زمانی و مکانی بوده و ما، چون بی‌خبریم گاهی دچار سوتفاهماتی می‌شویم! بخش دیگر آن مربوط به اختلاف نظر‌ها و سلیقه و شیوه عملکرد است که این موضوع امری طبیعی است و اساسا اختلاف نظر و سلیقه امری عادی است. چه بسا اینکه اگر جای ایشان فرد دیگری هم بودند بازهم اختلاف نظر و سلیقه ایجاد می‌شد.

و کلام آخر اینکه آن‌چه در طول این مدت رخ داده یعنی پس از طرح موضوع جابجایی، بسیاری از اهل سیاست و فرهنگ و هنر از گروه‌های مختلف جامعه از این موضوع ابراز نگرانی کرده و البته قلیلی هم از این ماجرا استقبال کردند که عمدتا جزو افراد و گروه‌های #تند‌رو و #رادیکال جامعه بودند و این استقبال از سوی آنان طبیعی است! 

با این همه باید گفت: شخصیت و جایگاه آیت‌الله محمدی به گونه‌ای بوده که وجود ایشان برای استان همدان یک نعمت است و ما باید قدردان این نعمت باشیم. باور کنیم که شخصیتی هم‌چون آیت‌الله محمدی را در ایران کمتر خواهیم یافت و به تعبیری باید گفت: مردی چنین میانه میدانم آرزوست!

۱۷اسفندماه ۱۳۹۵
#مهردادحمزه
 بازخوانی یک یادداشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار