توکل حیدری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰ هزار زندانی در سطح کشور وجود دارد افزود: جمعیت قابل توجهی که در زندان‌های کشور به عنوان مدد جو فعالیت می‌کنند در صدد کاهش جمعیت زندانیان و همچنین تربیت مجدد آن‌ها هستند.
کد خبر: ۷۰۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 29 January 2019
رییس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه ندامتگاه، یکی از مراکز بسیار مهم در هر استان است توجه به این مرکز را بسیار کمرنگ از سوی مسئولان و حتی مردم دانست.

به گزارش ایسنا، رحیمی در آیین تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان همدان اظهار کرد: فعالیت در ندامتگاه‌ها در منظر عموم مردم نیست، اما در پشت پرده ظاهر، بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که امنیت، مهم‌ترین مقوله هر فرد در یک جامعه را تامین کنند.

وی ادامه داد: اگر امنیت برقرار نشود هیچ تلاش و مدیریتی، توان فعالیت موثر را ندارد و همه اقدامات از جمله اشتغال، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند وجود آرامش و امنیت در یک جامعه است.

حیدری با اشاره به اهمیت امنیت در جامعه عنوان کرد: در جامعه‌ای که امنیت وجود نداشته باشد ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مولفه‌های مهم تامین امنیت، زندان‌ها است که با فعالیت موثر خود می‌توانند این مولفه را تامین کنند.

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳۰ هزار زندانی در سطح کشور وجود دارد افزود: جمعیت قابل توجهی که در زندان‌های کشور به عنوان مدد جو فعالیت می‌کنند در صدد کاهش جمعیت زندانیان و همچنین تربیت مجدد آن‌ها هستند.

وی یاد آور شد: وظیفه نهاد‌های مسئول کاهش جمعیت قابل توجه در زندان‌ها است که با تربیت و بازپروری می‌توانند دوباره به بطن جامعه برگشته و نقش آفرین باشند.

حیدری بیان کرد: افراد زندانی، افرادی هستند که اگر چه خطا کرده و مرتکب جرم شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها ظرفیت بازپروری دوباره را دارند و از اقدام خود نادم و پشیمان هستند و به دنبال فرصتی برای جبران، لحظات حبس خود را سپری می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان تاکید کرد: مسئولین و مدیریت زندان همیشه باید بر فعالیت زندانیان در تمام زمینه‌ها نظارت داشته و به بازپروری آن‌ها اهمیت دهند و افزایش برنامه‌های فرهنگی زندانیان را بازسازی شخصیتی کنند.

حیدری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اضافه کرد: باید نسبت به کاهش زندانیان کیفری در ندامتگاه‌ها کوشا باشیم چرا که نه تنها زندانی، بلکه خانواده آن‌ها نیز از آسیب‌های اجتماعی در امان نخواهد ماند و در این میان مدیران زندان در بازپروری آن‌ها نقش موثری دارند که با یاری مددجویان می‌توانند بسیاری از زندانیان را اصلاح شخصیتی و اخلاقی کنند.

وی از آمار مطلوب برگشت به زندان در استان ابراز خرسندی کرد و گفت: حدود ۷۰ درصد از افراد زندانی سابقه کیفری نداشته و سابقه حبس ندارند، اما باید برای کاهش آمار زندانیان همچنان تلاش کرد.

وی در رابطه با نقش موثر فعالان مذهبی عنوان کرد: علما، طلاب و اساتید اخلاق می‌توانند با حضور خود در زندان‌ها، در راستای انجام کار‌های فرهنگی، بهترین خدمت را به نادمان این مراکز ارائه دهند و چه چیزی بهتر از اینکه یک فرد خطاکار را به راه درست دعوت کنند.

حیدری ادامه داد: حضور قضات و مدیران و مشارکت در امر مدیریت می‌تواند امر تربیت و بازپروری زندانیان را تسهیل بخشد.

وی افزود: زندان مکان افرادی که به علت بدهی مالی، مهریه و عدم توان مالی مورد بازخواست قرار گرفته‌اند نیست بلکه حبس آنها، نشان دهنده ضعف فرهنگی یک جامعه است چرا که می‌توان مجازات‌های جایگزین را برای آن‌ها انتخاب کرد.

حیدری تصریح کرد: زندان مکان متهمین و مجرمینی است که ارتکاب جرم، بخشی از زندگی آن‌ها شده و نظم جامعه را مختل می‌کنند، اما متاسفانه در حال حاضر ذهن قضات به مجازات حبس و زندان متمرکز شده و این موضوع جزئی از فرهنگ جامعه شده که بسیار تاسف بار است.

رئیس کل دادگستری استان همدان در پایان تاکید کرد: فرهنگ مجازات حبس، باید در جامعه تغییر یافته و مجازات‌های جایگزین را به عنوان یک فرهنگ صحیح و موثر رواج دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار