شرکت ذوب‌آهن آلیاژی جعفری ملایر که از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد، در سال‌های ۸۷ و ۸۸ به دلیل نوسانات قیمت در بازار آهن به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس‌ازآن به دلیل مشکلاتی همچون نقدینگی، نبود سرمایه در گردش، پرداخت نکردن یارانه به بخش صنعت و مسائل مدیریتی ۶ سال به‌طور کامل تعطیل شد.
کد خبر: ۷۰۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 26 January 2019
همزمان با چهلمین فجر انقلاب اسلامی فولاد آلیاژی، ذوب آهن ملایر  به چرخه تولید بازمی‌گردد.
 
به گزارش تابناک همدان؛ شرکت ذوب‌آهن آلیاژی جعفری ملایر که در عرصه صنعت فولاد کشور بانام نورد زاگرس شناخته می‌شود در ۲۵ کیلومتری محور ملایر به بروجرد واقع‌شده و سالانه قادر به تولید ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد و ۲۰۰ هزار تن میلگرد  در مقاطع مختلف است.

شهرک صنعتی فولاد جعفری که مکمل این واحد صنعتی است هم با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن میلگرد در ۳۷ کیلومتری محور ملایر به اراک واقع‌شده است.

شرکت ذوب‌آهن آلیاژی جعفری ملایر که از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد، در سال‌های  ۸۷ و ۸۸ به دلیل نوسانات قیمت در بازار آهن به حالت نیمه تعطیل درآمد و پس‌ازآن به دلیل مشکلاتی همچون نقدینگی، نبود سرمایه در گردش، پرداخت نکردن یارانه به بخش صنعت و مسائل مدیریتی ۶ سال به‌طور کامل تعطیل شد.
 
در دولت یازدهم و در راستای اجرای سیاست‌های تشویقی دولت برای بازگشایی و فعالیت مجدد واحد‌های صنعتی تعطیل‌شده، شرکت ذوب‌آهن آلیاژی ملایر به‌عنوان یکی از واحد‌های مشکل‌دار و تعطیل‌شده به ستاد تسهیل کشور معرفی و درنهایت با پیگیری‌های مجدانه استاندار وقت  همدان و نمایندگان مردم ملایر در مجلس و فرماندار وقت ملایر و برگزاری جلسات مستمر با مسئولان ارشد کشوری و مدیران بانک‌های عامل، مشکلات این واحد صنعتی بررسی شد، اما متأسفانه همه این اقدامات نتوانست چرخه تولید این واحد صنعتی را به حرکت درآورد.  

امروز به‌عنوان یک خبرنگار و در قراری از پیش تعیین‌شده به این کارخانه رفتم تا صحبت‌های مالک و مدیر شرکت ذوب‌آهن ملایر را بشنوم.

آقای غلام عباس جعفری که بقول خودش از کودکی با آهن و مفتول کارکرده و دست‌های پینه‌بسته‌اش را به شهادت می‌گیرد با ابراز تأسف و گلایه  از مشکلات به وجود آمده در این واحد  به خبرنگار تابناک گفت: در دو سال قبل و حسب پیگیری‌های انجام‌شده مسئولان استان و شهرستان یک مدیریت جدید برای این واحد تولید انتخاب شد بسیار خوشحال بودیم که این واحد بر اساس برنامه اعلامی راه‌اندازی و به خط تولید مجدد خواهد رسید.

وی بابیان اینکه طی دو سال گذشته هیچ تولیدی در این واحد انجام‌نشده افزود: حتی حقوق نگهبانان نیز پرداخت‌نشده است.

جعفری با اشاره به اینکه در زمان انتخاب مدیر جدید طی دو سال گذشته ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان  وام به‌عنوان سرمایه در گردش به‌حساب ایشان واریز شد تا بتواند خط تولید کارخانه را راه‌اندازی کند افزود: در این زمینه  حتی تولید آزمایشی نیز انجام نشد و نه تنها این واحد سودی را نداشته بلکه ۱۶ میلیارد تومان هم ضرر کردیم، ۷ میلیارد تومان سود مشارکت، ۲ میلیارد سود بانک و ۵ و سیصد  میلیارد وام بوده است.

وی بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی هزینه گازِ ۹ میلیون تومانی هزینه برق و.. که با پیگیری دکتر فتحی فرماندار ملایر به صورت موقت وصل شده را از دیگر مشکلات این واحد طی دو سال گذشته دانست و گفت: در این زمینه  ما به مدیر منتخب اطمینان کردیم،   اما نتیجه این شد.

جعفری بابیان اینکه طی این دو سال بسیاری از تجهیزات این واحد نیز باز و در حال حاضر این تجهیزات در واحد وجود ندارد اظهار داشت: برای برگرداندن موتور‌های خط، قیچی‌ها و... در حال پیگیری هستیم و با کمک آقای کاظمی نماینده شهرستان ملایر در مجلس اسلامی تعدادی از وسایل گرفته شد، ولی متأسفانه هنوز تعدادی از آن‌ها برنگشته است.

وی تصریح کرد: در صورت برگرداندن قیچی‌های برش و سایر تجهیزات قول می‌دهم طی دو هفته آینده همزمان با ایام دهه فجر این واحد راه‌اندازی شود.

جعفری اظهار امیدواری کرد و گفت: در صورت راه‌اندازی این واحد  تعداد ۶۶ نفر در سه شیفت کاری مشغول کار می‌شوند.

وی ظرفیت تولید فاز اول این واحد را روزانه ۱۵۰ هزار تن فولاد آلیاژی دانست و گفت: برگشت و احیای این واحد  گامی مهم در راستای توسعه این شهرستان خواهد بود.

وی خبر داد: واحد نورد شهرک صنعتی فولاد ملایر نیز پس از رفع مشکلات  راه‌اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: هیچ‌گونه تسهیلاتی برای شروع به‌کار احتیاج نداریم و فقط درخواست برگشت ۵ میلیارد و سیصد میلیارد تومان سرمایه در گردش رادارم.
 
جعفری با تقدیر از دکتر فتحی فرماندار فعلی و همکاران فرمانداری و آقای کاظمی نماینده مردم ملایر در خانه ملت تأکید کرد: حل مشکلات و آغاز فرایند تولید در این کارخانه نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک‌های عامل است.
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار