سرگرد سید‌جواد حسینی تصریح کرد: اگر نگاهی به آمار حوادث ترافیکی استان در ۹ ماه امسال بیندازیم متوجه خواهیم شد که از تعداد ۲۳۷ هزارخودرو‌ی شماره پلاک همدان که در معابر استان تردد دارند امسال در این مدت دو هزار و ۹۵۰ تصادف توسط پلیس راهور ثبت شده است که چهار درصد از این تصادفات به دلیل نقص فنی بوده است.
کد خبر: ۷۰۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸ 22 January 2019
رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان همدان گفت: در طول ۹ ماه امسال ۴ هزار راننده خودرو به دلیل نقص فنی وسایل خودرو مانند آج لاستیک، عیب در سامانه ترمز، نداشتن برف‌پاک‌کن و ایرادات حادثه‌ساز اعمال قانون شدند.

به گزارش تسنیم، سرگرد حسینی اظهار داشت: نقص فنی موجود در خودرو‌ها از عوامل اصلی ایجاد تصادف است که گاهی شدت تصادف را هم به حداکثر رسانده و خسارت‌های جرحی و حتی فوتی را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر نگاهی به آمار حوادث ترافیکی استان در ۹ ماه امسال بیندازیم متوجه خواهیم شد که از تعداد ۲۳۷ هزارخودرو‌ی شماره پلاک همدان که در معابر استان تردد دارند امسال در این مدت دو هزار و ۹۵۰ تصادف توسط پلیس راهور ثبت شده است که چهار درصد از این تصادفات به دلیل نقص فنی بوده است.

 رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان همدان ابراز کرد: از تعداد تصادف‌های ناشی از نقص فنی خودرو در این مدت، ۷۵ مورد موجب خسارت و ۱۱۵ مورد هم جرحی (آسیب جسمی) بوده است. خوشبختانه حادثه فوتی نداشته‌ایم.

حسینی اظهار داشت: نقص فنی برف‌پاک‌کن خودرو دید راننده را کاهش می‌دهد و ایراد در سامانه ترمز هم موجب می‌شود راننده واکنش مناسب بعد از دیدن مانع را نداشته و توانایی کامل کنترل خودرو را از دست بدهد و عامل ایجاد تصادف شود.

وی تصریح کرد: همچنین وجود نقص در سامانه روشنایی خودرو، دید در شب را از راننده خواهد گرفت و رانندگان مقابل هم امکان دیدن خودروی مقابل ندارند یا به موقع نمی‌توانند واکنش مناسب نشان داده و مانع از ایجاد تصادف شوند.

رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان همدان گفت: در ماده ۲۰۰ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی آمده که هیچ راننده‌ای اجازه ندارد با وجود نقص‌های فنی گفته شده و مانند آن در معابر تردد کند اگر نیرو‌های پلیس راهور در هنگام گشت‌زنی یا سایر موارد متوجه چنین نقص‌های در خودرو‌ها شوند راننده را جریمه خواهند کرد که جریمه ۳۰ هزار‌تومانی برای نقص فنی در سامانه ترمز با کد ۲۰۸۰ و ۵۰ هزار‌تومانی هم برای سامانه روشنایی معیوب با کد ۲۰۱۵ اعمال خواهد شد. در صورت وجود هر یک از نقص‌های موجود جریمه‌های قانونی پیش‌بینی جداگانه محاسبه خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: اگر دو یا چند نقص فنی را نیرو‌های پلیس راهور در هر خودرویی متوجه شوند خودرو فک پلاک شده و راننده ملزم است با پلاک تعمیری برای رفع ایراد‌های مشخص شده به تعمیرگاه مراجعه کند و بعد از رفع نقص‌ها مجدد با بازدید پلیس و تایید رفع نقص، پلاک اصلی به راننده تحویل داده خواهد شد. راننده برای رفع این نقص‌ها بین یک هفته تا یک ماه فرصت دارد.

وی گفت:: نداشتن آج لاستیک هم نقص دیگری است که در این فصل ضرورت اصلی تردد با خودرو است تا حوادث ترافیکی کاهش یابد. اگر خودرویی آج کافی در لاستیک نداشته باشد پلیس می‌تواند راننده را با کد ۲۰۸۹ به ملبغ ۳۰ هزار تومان اعمال قانون کند. دود‌زا بودن و نداشتن برف‌پاک‌کن یا ایراد‌های فنی که در کنترل خودرو یا پاکی هوا نقش دارند هم هر کدام ۳۰ هزار تومان جریمه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار