یک متخصص طب سنتی در همدان با تاکید بر اینکه این دارو‌های محبوب عوارض جانبی زیادی دارند، تصریح کرد: عوارض دارو‌های کورتونی به میزان و مدت مصرف آن‌ها بستگی دارد چرا که هرچه مقدار و مدت درمان بیشتر باشد عوارض آن بیشتر خواهد بود. 
کد خبر: ۷۰۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 22 January 2019
دکتر یار محمد تکلو گفت: کورتون‌ها دارو‌های بسیار محبوبی بین پزشکان و بیماران است چراکه علائم را بخوبی کاهش می‌دهد و بسیار نیز پر استفاده است.

به گزارش ایسنا، دکتر تکلو اظهار کرد: متاسفانه افراد گاهی بدون توجه به عوارض دارو‌های کورتون به صورت بی رویه از آن‌ها استفاده می‌کنند طوری که مسئله تا جایی پیش رفته که دگزامتازون (نوعی کورتون) تزریقی شایع‌ترین داروی تجویزی در کل کشور شده است. 

تکلو با تاکید بر اینکه این دارو‌های محبوب عوارض جانبی زیادی دارند، تصریح کرد: عوارض دارو‌های کورتونی به میزان و مدت مصرف آن‌ها بستگی دارد چرا که هرچه مقدار و مدت درمان بیشتر باشد عوارض آن بیشتر خواهد بود. 

وی با اشاره به ۱۰ عوارض مهم این داروها، بیان کرد: کورتون مانع فعالیت سلول‌هایی می‌شود که در استخوان سازی و رسوب کلسیم در استخوان‌ها نقش دارند، از سوی دیگر از جذب کلسیم در روده جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه کلسیم از استخوان‌ها برداشته می‌شود و به درون خون راه پیدا می‌کند که این دو فرآیند موجب پوکی استخوان می‌شود. 

وی افزود: افرادی که از این دارو‌ها استفاده می‌کنند لازم است برای پیشگیری از بروز عوارض، از لبنیات در رژیم غذایی خود استفاده کنند و در صورت نیاز مکمل‌های کلسیم نیر مصرف شود. 

تکلو چاقی را از دیگر عوارض این قرص بیان کرد و ادامه داد: افزایش بی رویه اشتها از دیگر عارضه‌های جانبی کورتون است و به همین دلیل به کسانی که تحت درمان با کورتون قرار دارند توصیه می‌شود از غذا‌های کم کالری استفاده کنند. 

این متخصص با اشاره به اینکه کورتون‌ها اغلب موجب دفع پتاسیم و جذب سدیم می‌شود، تصریح کرد: مصرف نمک سدیم در این بیماران می‌تواند موجب تورم شدید شود و رژیم غذایی چنین فردی باید در حدامکان بدون نمک باشد. 

وی با اشاره به اینکه مصرف طولانی کورتون شانس ابتلا به آب مروارید و گلوکوم (آب سیاه) را نیز زیاد می‌کند، اضافه کرد: با مصرف کورتون فعالیت‌های مربوط به حافظه دراز مدت مانند استعداد یادگیری، یادآوری سریع و یادآوری با تاخیر کاهش یافته و بیشتر این فعالیت‌ها در طول ده روز بعد از قطع دارو به حالت اول برمی گردد اگر چه زمان بیشتری بطول می‌انجامد تا یادآوری سریع به حالت عادی برگردد. 

وی اظهارکرد: استفاده از پماد‌های حاوی کورتون اگرچه سرعت التهابات پوستی را درمان می‌کند، اما استفاده طولانی از آن موجب قرمزی پوست می‌شود همچنین استفاده طولانی مدت از کورتون باعث نازک شدن پوست و گشاد شدن رگ‌های زیر پوست می‌شود که پیامد آن قرمزی پوست است. 

وی با اشاره به اینکه در صورت استفاده طولانی مدت از این دارو بدلیل تخریب پروتئین‌های بدن، پروتئین غذایی فرد باید حتی الامکان بالا باشد، یادآورشد: استفاده از مقادیر بالای کورتون موجب افزایش احتمال نوع خاصی از بی نظمی ضربان قلب، که یکی از عوامل اصلی سکته مغزی است، می‌شود. 

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: سردرد، سرگیجه، عصبانیت، افسردگی، هیجان پذیری، اختلال خواب، جوش غرور، رشد مو‌های زائد، ناراحتی معده، افزایش فشار خون، تاخیر در بهبودی بیماری‌های عفونی و زخم ها، درد یا ضعف عضلانی، افزایش تعریق، تشنگی شدید، کبودشدگی غیر طبیعی، اختلال در قاعدگی زنان از جمله عوارض مصرف بی رویه این دارو‌ها است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین ظفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
باسلام بنده حدود ۴ سال کورتون خوراکی برای افزایش وزن مصرف کردم. البته مدتی بود ک دوز مصرفم رو کم کرده بودم و قصد ترک مصرف را داشتم که با یک زمین خوردن ساده استخوان فمورم شکست و بعد از انجام ام آر آی متوجه شدم ک سر استخوان فمورم سیاه شده.حالا این سوالو دارم ک امیدی به خوب شدن تراکم استخوانم هست یا ن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار